عوامل موثر در کسب شادی چیست؟

همانطور که گفته شد عامل ژن و وراثت نقش پنجاه درصدی در میزان شادی افراد دارد و اینکه این سهم از آن افرادی است که والدینی شاد داشته و موروثی چنین گرانبها برای آنان به یادگار گذارده اند.

به گزارش ایمنا، باید اذعان کنیم دستیابی به این دسته از عوامل توسط افراد میسر نیست جز آنکه با بینش نسبت به این موروث ارزشمند سعی نمایند به گونه ای عمل نموده تا فرزندان شان میزان بیشتری از شادی را به ارث ببرند .
علیرغم تفکر رایج بیشتر مردم مبنی بر پررنگ نمودن تاثیر عوامل محیطی و شرایط زندگی بر میزان شادی افراد میتوان گفت این سهم ناچیز  تنها ده درصد می باشد و هم چنین چندان در اختیار ما نیست.
علم روانشناسی توصیه نموده تلاش برای کنترل آنچه بیرون ماست کاری بس دشوار و با نتیجه ای بیهوده است. با نگاهی خوش بینانه حتی اگر بهترین امکانات و شرایط آسایش زندگی برای فرد به هر شکل مهیا گردد؛ به عقیده پژوهشگران ده درصد در میزان شادی افراد موثر خواهد بود . همانطور که هرگز داشتن مال و اموال و تحصیلات و هرنوع امکانات مادی نشانه خوشبختی نیست ،فقر در هریک نیز نشانه ی بدبختی و بی نوایی نخواهد بود؛ چراکه در این صورت  ثروتمندان باید شادترین و فقرا افسرده ترین افراد باشند.
اما دسته سوم عوامل موثر در کسب شادی ،انجام فعالیت های هدفمند می باشد که به میزان چهل  درصد بر شادی تاثیر می گذارد . برخلاف دو دسته قبلی کسب شادی از این طریق کاملا در اختیار افراد می باشد .هرانچه در زندگی  اهداف برنامه ریزی شده وجود داشته باشد  و در مسیر آن گام برداریم به شادی بیشتری دست خواهیم  یافت .
بر اساس جدیدترین نظریه های روانشناسی در تعریف جدیدی از افسردگی به همین عامل تاکید شده و اذعان می کند نداشتن عمل متعهدانه و عدم حرکت در مسیر ارزشها و اهداف زندگی هر فرد او را به سمت احساس ملال و افسردگی خواهد برد .
ممکن است برای بعضی این شائبه بوجود آید که برای انجام فعالیت هدفمند حتما لازم است تا یک برنامه روتین کاری مثل شاغلین فراهم گردد؛ غافل از اینکه بسیاری از افراد در طیف های مختلف اعم از زنان خانه دار ،سالمندان و ...بدون اینکه خود را پایبند در یک برنامه چارچوب مدار و خشک اداری و شغلی قرار دهند، با معین کردن هدف در انجام فعالیت های روزمره بسیار با نشاط و با انگیزه عمل نموده و چه بسا سهم همین افراد از شادی بسیار بیشتر از سایر افراد جامعه از جمله شاغلین ،کارمندان و ...باشد.
در ادامه به تعریف انواع شادی میپردازیم.
راضیه امامی جمعه –مشاور خانواده 
کانال اطلاع رسانی:  https://telegram.me/imnanews
کد خبر 277968

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.