شهرها پارلمان شورای محلات داشته باشند/قانون اساسی در این باره صراحت دارد

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: انتخابات شورای شهر نباید به سبک انتخابات ریاست جمهوری و مجلس برگزار شود بلکه لازم است نمایندگان شورای محلات در شورای شهر عضو شوند چنین روندی در قانون اساسی تصریح شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا،علیرضا محجوب، در خصوص افزایش اعضای شورای شهر تهران اظهار داشت: از ابتدای مطرح شدن شورای شهر و انتخابات این شورا تاکید کردیم که تهران نیاز به مجلس محلی دارد و نباید انتخاب اعضای شورای شهر مستقیم صورت بگیرد.
عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس دهم شورای اسلامی عنوان کرد: در قانون اساسی تاکید شده است که باید برای شهرهای بزرگ شورای محلی در نظر گرفته شود،  بنابراین انتظار می رود که انتخابات شورای شهر شبیه مجلس و ریاست جمهوری برگزار نشود.
وی گفت: اینکه برای کاهش هزینه ها بخواهیم انتخابات تجمیع شود استدلال درستی است اما باید پارلمان محلی برای شهرهای بزرگ بر اساس جمعیتشان در نظر گرفت و رئیس، دبیر یا نماینده شورای محلی در شورای شهر، شورای شهرستان و استانی عضو شوند نه اینکه به طور مستقیم اعضای شورای شهر و روستا از سوی مردم تعیین شود.
محجوب اظهار داشت: به طور مثال برای تهران پارلمان محلی با 120 عضو در نظر گرفته شود و به ترتیب شهرهای دیگر براساس جمعیتی که دارند تعداد اعضای پارلمان محلی شان تعیین شود.
این نماینده با تاکید بر اینکه قانون اساسی بر شورای محلی صراحت دارد، گفت: نمی دانم چرا این نکته در قانون شوراها مورد غفلت قرار گرفت و اصل قانون اساسی انجام نشد در عضو شورایاری ها که قانونی ندارد شکل گرفته است، بنده نمی گویم شورای شهر نباشد اما در قانون اساسی شیوه انتخابات آن تشریح شده است.
نماینده تهران تاکید کرد: طبق قانون اساسی، نباید انتخابات شورای شهر مستقیم صورت بگیرد، البته این نکته برداشت من  است می توان از شورای نگهبان که مرجع تفسیر قانون اساسی است نیز سوال کرد.
محجوب توضیح داد: شکل گیری شورای شهر و نحوه برگزاری انتخابات از سوی نهاد دولت ارائه شد و ما پیشنهادات خود را برای تغییر در رویه بر اساس قانون اساسی ارائه کردیم اما متاسفانه کمیسیون شوراها به آن رای نداد.البته دولت عنوان کرد لایحه می دهد اما همچنان در این باره لایحه ای ارائه نشد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم شورای اسلامی تاکید کرد: براین باور هستیم که تهران و شهرهای دیگر نیاز به پارلمان محلی دارد و اعضای این شوار به عضویت شورای شهر و مراتب بالاتر در بیایند./08122/1
کد خبر 277039

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.