بی‌حسی انگشتان به علت گیرافتادن عصب "اولنا" در آرنج است

عصب اولنا در ناحیه آرنج در سمت داخل از پشت زائده استخوانی برجسته‌ای که در آن ناحیه قرار دارد عبور می‌ کند، قرار گرفته است و چنانچه در داخل این ناودان تحت فشار قرار گیرد، دچار عارضه می شود.

به گزارش ایمنا، عصب اولنا از طناب داخلی شبکه بازویی منشا گرفته و در سمت داخلی شریان بازویی در ناحیه داخلی بازو پایین می آید. این عصب در ناحیه بازو شاخه مهمی ندارد. اما در ناحیه آرنج از پشت "اپی کوندیل" داخلی استخوان بازو و داخل زائده "اوله کرانون" عبور می کند و در این ناحیه می توان آنرا در زیر پوست لمس کرد.
آسیب عصب اولنا می تواند به علت ورود جسم نافذ و برنده به درون اندام فوقانی و پاره کردن عصب ایجاد شود و یا ممکن است عصب به علتی به صورت موضعی تحت فشار قرار گیرد.
 عصب اولنا در تمام مسیرش از زیر بغل تا نوک انگشتان ممکن است به علت ورود اجسام برنده و یا چاقو پاره شود. این پارگی می تواند کامل یا ناکامل باشد. شایع ترین محل پارگی عصب اولنار در پایین ساعد و ناحیه مچ دست است.
 هرچه پارگی عصب به ناحیه انتها و مچ دست نزدیک تر باشد نتایج ترمیم عصب بهتر است و هر چه به ناحیه گردن گردن نزدیک تر باشد نتایج ترمیم ضعیف تر است.
در مورد بی حسی انگشتان به علت گیر افتادن عصب اولنا در آرنج، در مواردی که عارضه خفیف باشد و مدت زمان زیادی از شروع عارضه سپری نشده باشد ، درمان با اقدامات نگهدارنده و غیر جراحی شروع می شود. همچنین عادات زندگی و شغلی باید به نحوی اصلاح شود که از خم ماندن آرنج برای مدت طولانی اجتناب شود.
در خصوص عارضه بی حسی انگشتان به علت گیر افتادن عصب اولنا در آرنج و علام بالینی آن با "دکتر علیرضا مقتدری، متخصص طب فیزیکی و الکترودیاگنوز و دارای فلوشیپ فوق تخصصی درد از آلمان" به گفتگو پرداختیم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

عصب اولنا در کدام قسمت قرار دارد و چه موقع دچار عارضه می شود؟
عصب اولنا یکی از سه عصب اصلی دست است  که وظیفه تامین حس و حرکت در قسمتی از دست را برعهده دارد. این عصب در ناحیه آرنج در سمت داخل از پشت زائده استخوانی برجسته‌ای که در آن ناحیه قرار دارد عبور می‌ کند . به هر علت این عصب در داخل این ناودان تحت فشار قرار گیرد، آزرده شده و علائمی پدیدار می‌شود که مشخصة این عارضه است.

تنگی در این کانال چه علت هایی می تواند داشته باشد؟
تغییرات  ناشی از ساییدگی و آرتروز یا کج جوش خوردگی شکستگی‌های ناحیه آرنج علت ذاتی یا به علت عوارض ناشی از کج جوش خوردن استخوان یا آسیب غضروف رشد در دوران کودکیعلت عادتی یا شغلی همچنین اگر آرنج برای مدت طولانی به طور کامل خم بماند یا در برخی افراد به طور مرتب خم و راست شود، عصب اولنا تحریک شده و آزرده می‌شود.   
                            
علایم بالینی در بی حسی انگشتان به علت گیر افتادن عصب اولنا در آرنج چیست؟
احساس حالت خواب رفتگی، گز گز، مورمور یا به عبارتی سوزن سوزن شدن در انگشت کوچک، حلقه و کناره داخلی دست از نشانه های بالینی این عارضه محسوب می شوند.

بی حسی انگشتان به علت گیر افتادن عصب اولنا در آرنج چگونه تشخیص داده می‌شود ؟
پزشک معالج با آگاهی و اشراف کامل به نحوه توزیع اعصاب در دست می‌تواند با یک معاینه  دقیق اختلال در عملکرد عصب اولنا را تشخیص بدهد . انگشتان دست به خصوص انگشتان چهارم و پنجم در وضعیت خم شده باقی مانده، شکل "پنجول مانندی" به خود می‌گیرند و تلاش برای صاف کردن انگشتان ناموفق است.
همچنین پزشک معالج در معاینه دیگری که برای تشخیص عارضه از آن بهره می‌برد از فرد می‌خواهد آرنج خود را برای مدتی خم نگه دارد. در مواردی که هنوز عارضه خفیف بوده و حالت خواب رفتن به ‌صورت دایمی وجود ندارد، با این حرکت در زمانی کمتر از شصت ثانیه در انگشتان چهارم و پنجم حالت سوزن سوزن شدن به ‌وجود می‌آید.
پزشک معالج برای معاینه ضربات خفیفی به صورت "دق" در مسیر این عصب در آرنج وارد می‌کند. در موارد ابتلا به این عارضه با این معاینه حالت برق گرفتگی و تیر کشیدن تا انگشتان چهارم و پنجم دست احساس می‌شود.

چه زمانی نوار عصب و عضله توصیه می شود؟
با مجموعه شرح حال، مشاهدات و معاینات به عمل آمده، وجود اختلال در عملکرد عصب اولنا و منشأ عارضه در ناحیه آرنج تأیید می‌شود. جهت قطعیت تشخیص، اثبات محل دقیق ضایعة عصبی و تعیین شدت آن، نوار عصب و عضله به کمک می‌آید. بهترین روش فرا بالینی برای تشخیص و درمان این عارضه نوار عصبی-عضلانی است .
11174/130/15
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 277011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.