عضو شورا باید پاک دست و تخصص گرا باشد/افراد دلسوز و کارآمد به شوراها ورود پیدا کنند

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی گفت:یک عضو موفق شورا بایستی همزمان از ویژگی هایی از جمله، قانون گرایی، پاک دستی، کارآمدی و تخصص گرایی برخوردار باشد و داشتن یک مورد از این ویژگی ها به تنهایی، کفایت نمی کند.

 پروانه مافی نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با ایمنا پیرامون انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا پرداخت که در متن زیر می خوانید:

**در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، از نظر شما چه کسانی باید وارد پارلمان شهرها شوند؟
تجربه نشان داده معمولاً جامعه ما در گذر زمان و پس از حصول نتایج تصمیم گیری های پیشین خود، سعی در اصلاح رویه های گذشته دارد. اما در مسیر اصلاح ، دچار افراط و تفریط می¬شویم. به طور مثال در برهه ای از زمان عمده تمرکز حول پارامترهایی چون پاک دستی و تعهد دینی، اخلاقی و کاری افراد و کاندیداها بوده است و مردم به دنبال افراد برخوردار از چنین ویژگی هایی بوده اند و کمترین توجهی به معیارهایی چون کارآمدی و تخصص فرد یا افراد مورد نظر نداشته اند و پس از انتخاب چنین افرادی و قرار گرفتن شان بر مسند قدرت، در بسیاری از موارد مشخص شده که یا از تخصص کافی برخوردار نبوده اند و یا بدتر از آن، صرفا ادعای تعهد داشته اند و در عرصه عمل از چنین ویژگی ای بهره نبرده اند و  پس از آن، مردم در واکنش به نتایج مشاهدات شان از خروجی تصمیم گیری ها، در پیِ اصرار و تاکید بر تخصص گرایی بر آمده اند و این بار نیز به کلی غافل از سایر ویژگی های مکمل یه متخصص بوده اند. در واقع میتوان به این نکته اشاره داشت که هنوز نتوانسته ایم به نقطه تعادلی در توجه همزمان به چند معیار برسیم و در اغلب موارد بر یک ویژگی خاص که به فراخور شرایط جامعه در اذهان مردم نهادینه شده است، پرداخته ایم. به طور مثال هم اکنون و به خصوص پس از حوادث و اتفاقاتی که در برخی از شوراهای شهر از جمله شورای شهر تبریز و خمینی شهر رخ داد و نیز وقایع ناگوار دیگری همچون حادثه دلخراش پلاسکو، مردم صرفا بر معیار تخصص کاندیداها توجه کرده اند و تقریبا هیچ معیار دیگری را توام با این ویژگی مورد توجه قرار نمی دهند، در حالی که این رویکرد خود به اندازه رویکرد پیشین می تواند خطرآفرین باشد.

 عضو موفق شورا باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
یک عضو موفق شورا بایستی همزمان از ویژگی هایی از جمله، قانون گرایی، پاک دستی، کارآمدی و تخصص گرایی برخوردار باشد و داشتن یک مورد از این ویژگی ها به تنهایی، کفایت نمی کند. به طور مثال اگر فردی از بالاترین میزان از تخصص در حوزه مسائل شهری نیز برخوردار باشد، منتها در زمینه مبارزه با فساد و پاک دستی دچار مشکل باشد، اتفاقا از خطرناک ترین افراد خواهد بود که به راحتی با شناخت دقیق از شکاف ها و ضعف های موجود در قوانین و مقررات ، می تواند منافذ رانت و فساد را تشخیص داده و از آنها بهره مند شود. لذا تمرکز توامان بر چنین ویژگیهایی و پرهیز از نگاه تک بعدی نسبت به ویژگی های کاندیدای مطلوب، از جمله موارد کلیدی ای است که اگر مردم با لحاظ این موارد دست به انتخاب بزنند ، انشاالله افراد واجد صلاحیت و دلسوز و کارآمدی که دغدغه مردم را داشته باشند و از توانمندی کافی برای تصمیم گیری در مدیریت شهری برخوردارند، به شوراها ورود پیدا خواهند کرد.
 
**به نظر شما کاهش تعداد اعضا شورا چه تاثیری در مدیریت شهری دارد؟

به طور کلی معتقدم تغییر در تعداد اعضا شورا که در قالب اصلاحی قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای شهر و روستا در مجلس نهم و در تاریخ 17 آذرماه سال 94 به تصویب رسیده است، از مکانیسم چندان منطقی ای برخوردار نیست و نتیجه این امر چیزی جز کاهش قدرت نظارتی شورا، به خصوص در کلانشهرها نخواهد بود. مدافعان این طرح در مجلس نهم، دلیل حمایت خود را جلوگیری از فساد در شوراها و نیز افزایش اختیارات شهرداران دانسته اند. در حالی که به این نکته توجه نکرده اند که اولاً تجربه نشان داده بخش عمده ای از شکل گیری رانت ها و مفاسد اقتصادی در حوزه مدیریتی شهرها، در فاز اجرا پدید می آید و نه توسط نهاد سیاستگذار (شورا) و بنابراین با افزایش اختیارات نهاد اجرایی شهرها(شهرداری) و به موازات آن کاهش قدرت نظارتی شورا به واسطه کاهش تعداد اعضا، نقض غرض صورت گرفته و اتفاقاً نتیجه معکوس به دست خواهد آمد. ثانیاً باید این نکته را در نظر داشت که افزایش قدرت شهردار در شرایطی خوشایند و مثمر ثمر خواهد بود که بتوانیم از وظایف و مسئولیت های سطح ملی و حاکمیتی به سطح محلی تفویض اختیار داشته باشیم و نه اینکه چون قدرت و توان ریسک پذیری این کار را نداریم، بخواهیم از قدرت نهاد سیاست گذار در عرصه شهرها که همان شوراهاست، بکاهیم.
08122/20
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanew
کد خبر 276825

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.