مصرف خودسرانه داروها باعث ایجاد سوء هاضمه می شود

یکی ازبیماری های بسیارشایع درمیان مردم سوءهاضمه است که می تواند علامت یک بیماری گوارشی باشد.

به گزارش ایمنا، از نظر پزشکی سوء هاضمه به احساس ناراحتی مبهم در ناحیه شکم یا قفسه سینه گفته می‌شود که طی آن معده، مری و روده کوچک فرد مبتلا درگیر می‌شود.
 سوء هاضمه یک درد گوارشی بدون زخم است و با علائمی چون احساس درد و سیری زودرس هنگام خوردن، سوزش شکم، نفخ، احساس گاز زیاد در شکم، تهوع، استفراغ خونی و ترش کردن غذا همراه است.
 هر چند که سوء هاضمه مشکلی شایع است، ولی ممکن است از فردی به فرد دیگر فرق کند و علائم آن نیز می تواند هر روز و یا فقط گاهی اوقات بروز کنند.
 اگر سوء هاضمه در اثر یک بیماری دیگر رخ نداده باشد، می تواند با تغییر شیوه زندگی و مصرف دارو از بین برود.
در این فرصت به منظور اطلاع از سوءهاضمه از دیدگاه طب سنتی و راهکارهای پیشگیری ازآن، گفتگویی را با "دکتر محمود باباییان- متخصص طب سنتی و عضو گروه طب سنتی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه اصفهان" انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

سوءهاضمه چیست؟
دردید و بازدیدهای نوروزی تغییر و تحولاتی را در رژیم غذایی پیدا می کنیم، خوردن آجیل ها، شوریجات و مواد غذایی چرب! برخی افراد به دنبال این تغییرات دچار درد در قسمت فوقانی شکم یا سر معده می شوند و احساس سنگینی معده، سیری زودرس و بادکردگی می کنند که اینها علایم سوءهاضمه حاد به شمار می روند.
 البته سوءهاضمه حاد در مواقع دیگرنیز به دلیل مصرف خودسرانه داروها اتفاق می افتد.

چه عواملی باعث ایجاد سوء هاضمه در افراد می شود؟
عادت های نا سالم غذا خوردن می تواند با اختلال و بیماری گوارش ارتباط داشته باشد.
از دیگر دلایل رایج، خوردن بیش از حد غذا، سریع غذا خوردن، مصرف غذاهای تند و پر چرب، دراز کشیدن سریع پس از صرف غذا، سیگار کشیدن، عوارض جانبی مصرف برخی داروها (به طور خاص داروهای غیر استروئید ضد التهاب همچون آسپیرین و ایبوپروفن) است.

سوءهاضمه چه علایمی دارد؟
حالت تهوع‌ خفیف، سوزش‌ سردل، درد در قسمت‌ فوقانی‌ شکم یاقفسه سینه، نفخ،‌ احساس‌ پُری‌ معده وآروغ‌ و ترش‌ کردن‌ از بارز ترین علایم سوءهاضمه است.
افراد مبتلا با خوردن میوه، سردیجات، غذاهای نفاخ(آش،حبوبات) ودرموارد شدید بعد ازهرغذایی دچارعلائم فوق می شوند.
در برخی موارد معده متسع شده با وارد آوردن فشار بر روی قلب موجب احساس درد در ناحیه قفسه می شودکه ممکن است با دردهای قلبی اشتباه شود.
این قبیل افراد معمولاً به متخصصین قلب مراجعه کرده و بررسی های متعدد انجام می شود که همه آنها طبیعی گزارش می شود لیکن همچنان از درد سینه رنج می برند.
در دیدگاه طب سنتی اگر این علایم نباشد به اختلالات مزاج معده می رسیم که دلیل مهمی برای سوءهاضمه است.
اگر مزاج عضو خوب باشد، آن عضو بدن خوب عمل می کند؛ اگر معده درست عمل کند و ساختار خوبی داشته باشد، احساس سنگینی سر معده، نفخ و بادشدگی نخواهیم داشت و حالت سکسه هنگام غذاخوردن پیدا نمی کنیم.

شنیده می شود مخلوط سیر و لیمو برای رفع سوءهاضمه مناسب است، شما تأیید می کنید؟
سیرو لیمو از مواد کاهنده چربی و کلسترول خون هستند که در دراز مدت مصرف آن باعث کاهش فشار خون و عوارض ناشی از اختلالات چربی خون می شود اما این ترکیب یک مشکل اساسی دارد که به علت ترشی و تندی بیش از حد، در دراز مدت آسیب های خاص به دستگاه گوارش و در عروق ایجاد می کند.

خون در مدفوع نشان از مشکل در معده است یا روده؟
خون در مدفوع به شکل قیری رنگ، به احتمال زیاد مربوط به خونریزی از قسمت فوقانی شکم است که به وسیله آندوسکوپی مشکل بررسی می شود.
اگر رنگ خون روشن باشد مربوط به قسمت تحتانی دستگاه گوارش است که می تواند دلایل گوناگونی مثل سرطان ها و توده های شکمی داشته باشد و البته باید مودر بررسی قرار گیرد.

راهکارهای پیشگیری از سوءهاضمه چیست؟
این شعار همیشگی انواع طب ها بوده که پیشگیری راحت تر و کم هزینه تر از درمان است ، به همین دلیل قسمت اعظم دستورات ما  و 70 درصد دستورات کتاب طب سنتی ایرانی در خصوص تاکید بر پیشگیری است.
از دیدگاه طب ایرانی برای سلامتی نیاز به عواملی داریم که در 6 اصل ضروری زندگی خلاصه می شود.
یکی از این 6 اصل، شامل آب و هوای سالم است؛ در حالی که از 365 روز سال معمولاً 360 روز در هوای ناسالم تنفس می کنیم، انتظار داشتن سلامتی دور از ذهن است.
دومین اصل مدیریت خوردنی ها و آشامیدنی ها، مقدار، کیفیت و آداب تغذیه ای است که باید رعایت شود.
سومین اصل بهداشت روان است، وقتی با استرس کارهای روزمره را انجام می دهیم انتظار هضم خوب غذایی نباید داشته باشیم.
باید برای غذاخوردن وقت گذاشت و نیم ساعت فکر انسان به غذا خوردن اختصاص یابد .
جالب است بدانید صدای مادر که شما را برای غذاخوردن دعوت می کند، در واقع تحریک ترشح بزاق است.
اصل دیگر خواب و بیداری است. وقتی ساعت خواب به یک یا دو نصف شب می رود، انتظار داشتن سلامتی دور از دسترس می شود. خواب های نامناسب، خوابیدن بلافاصله پس از خوردن غذا و بیداری های طولانی باعث عدم هضم خوب غذا می شود.
ساعت استراحت باید 3 ساعت بعد از خوردن غذا باشد.
فعالیت های شدید ورزشی بعد از صرف غذا هم مشکل ایجاد می کند.
مورد آخر حفظ موارد ضروری و دفع مواد زائد است. اگر فردی دچار کم خونی، یبوست یا بیماری های زنانه است، این مشکلات می تواند آسیب به سلامتی و دستگاه گوارش بزند بنابراین فرد بلافاصله پس از رویت مشکلاتی که به آنها اشاره شد باید به پزشک مراجعه کرده و تا درمان کامل آن اقدام نماید.
11134/130/20
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews  
کد خبر 275687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.