12 درصد آقایان و 7 درصد بانوان در عمر خود دچار سنگ کلیه می شوند

تعریق زیاد با فعالیت فیزیکی در آب و هوای گرم و ننوشیدن مایعات کافی باعث تغلیظ ادرار ، رسوب کریستال های موجود در آن و تشکیل سنگ می شود.

به گزارش ایمنا، کمبود ترکیبات شیمیایی داخل ادرار مانند سیترات و منیزیم که به صورت طبیعی از به هم چسبیدن کریستال ها جلوگیری می کنند باعث تشکیل سنگ می شود.
سنگ های کلیه در اکثر موارد کوچک بوده و با جداشدن از کلیه وارد حالب (میزنای) می شود، دراین حالت است که بیمار با سابقه دفع سنگ و یا بدون سابقه قبلی دچار درد ناگهانی پهلو همراه با تهوع و نفخ شکم می شود.
سنگ های ریز کمتر از پنج میلی متر در اکثر موارد (با تجویز دارو و دستورات داده شده توسط متخصص کلیه و مجاری ادرار) دفع می شود و سنگ های بزرگتر از هفت میلی متر عمدتاً داخل کلیه و میزنای باقی مانده و باعث صدمه به بافت کلیه (و در صورت عدم تشخیص به موقع و یا عدم پی گیری بیمار) و یا از کار افتادن کلیه می شود.
برای آگاهی از علل و عوامل تشکیل سنگ کلیه گفتگویی را با "دکتر شهرزاد شهیدی- عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان" انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

لطفاً تعریفی از سنگ کلیه و میزان شیوع آن در کشورمان داشته باشید!
کلیه‌ها یک جفت عضو لوبیایی شکل و قهوه‌ای رنگ می‌باشند که در طرفین ستون فقرات و در موازات اصلی مهره ۱ تا ۳ کمری قرار دارند.
کنترل حجم و ترکیبات مایعات بدن از کارکردهای کلیه است و قسمت عمده حفظ تعادل بین میزان دریافت و میزان دفع در مورد آب و تقریباً تمام الکترولیت‌های بدن بر عهده کلیه‌ها می‌باشد.
سنگ دستگاه ادراری یکی از ناراحت کننده ترین بیماری ها است و یکی از این سنگ ها مربوط به کلیه می باشد؛ سنگ کلیه از ذرات کوچک و ریزی که گاه تا به اندازه یک توپ گلف متغیر بوده و در یک یا هر دو کلیه تشکیل می شود و گاهی به داخل حالب ها (لوله های عضلانی باریکی که ادرار را از کلیه ها به مثانه منتقل می کنند) انتقال می یابند.
اغلب بیماران مبتلا به سنگ های کلیه معمولاً در سال های اولیه بلوغ مراجعه می کنند و حداکثر شیوع سنی آن در حدود 30 سالگی است.
طبق آمارهای موجود در جهان، 12 درصد آقایان و 7 درصد بانوان در طول عمر خود دچار سنگ کلیه می شوند.

عوامل ایجاد سنگ کلیه کدامند؟
اول جنسیت فرد است، تحقیقات نشان داده میزان ابتلا و شیوع سنگ کلیه در آقایان بیشتر از خانم ها است زیرا آقایان به دلیل ناشناخته کلسیم بیشتری نسبت به خانم ها در ادارار دفع می کنند.
در واقع هورمون های زنانه به پیشگیری از تشکیل سنگ کمک می کند اما هورمون های مردانه به تشکیل سنگ کمک می کند و این دلیل شیوع 2 تا 3 برابری سنگ کلیه در مردان نسبت به زنان است.
سابقه خانوادگی و ژنتیک هم نقش بسزایی دارد.
ارث به عنوان یکی از عوامل فیزیولوژیک مؤثر در بروز سنگ است، این عامل، علت 40 تا 50 درصد تشکیل سنگ‌های ادراری است.
صاحبان مشاغل پشت میز نشین هم بیشتر در معرض سنگ کلیه قرار می گیرند، زندگی هایی که در آن کم تحرکی زیاد است خطر ابتلا به سنگ کلیه زیاد می شود.
سکونت در مناطق جغرافیایی دارای آب و هوای گرم و خشک مثل آب وهوای اصفهان هم منجر به سنگ کلیه می شود.
همچنین مصرف خودسرانه مُسکن ها می تواند منجر به نارسایی کلیه شود.

نشانه های وجود سنگ درکلیه ها چیست؟
سنگی که در بافت مجاری داخل کلیه است، علامتی ندارد، مگر اینکه به فرد احساس سنگینی دهد.
سنگ در حال دفع نشانه هایی را بروز می کند و در آن زمان فرد دچار درد می شود و این درد می تواند در کمتر از 24 ساعت حتی بدون دفع سنگ خوب شود، چون بدن به آن عادت می کند.
شایع ترین علامت سنگ های کلیه که فرد را به سمت پزشک هدایت می کند، درد است زیرا عاملی برای مراجعه است، زمانی که فرد دچار درد می شود باید بداند که سنگ کلیه او ماه ها و سالها طول کشیده تا تشکیل شده است.
دلیل اینکه معتقدیم علامت درد برای سنگ کلیه بسیار مهم است، این است که اگر درد وجود نداشته باشد، به وجود سنگ پی برده نمی شود و ممکن است اندازه آن بزرگ و بزرگ تر شود و محل اتصال کلیه به حالب را مسدود نموده و باعث جمع شدن ادرار در کلیه شود و پس ازآن کلیه بزرگ و تحت فشار قرار گیرد و بدون سروصدا کلیه از بین برود.
از دیگر علایم مهم ارولوژی خونی شدن ادرار است که بسیار حائز اهمیت هستند.

احتمال خطر در افرادی که با یک کلیه زندگی می کنند، چقدر است؟
افرادی که یک کلیه در بدن خود دارند، تمام ادراری که در بدنشان وجود دارد از طریق یک کلیه دفع می شود که می تواند منجر به بزرگ شدن کلیه آنها شود، البته این بزرگ شدن مشکلی را ایجاد نمی کند.
اگر در این کلیه سنگ وجود داشته باشد، باید آزمایش مخصوص بیماران سنگ را انجام داده تا نوع سنگ تشخیص داده شده و با دارو دفع شود.

آیا احتمال ابتلای اطفال به سنگ کلیه هم وجود دارد؟
بله، بعضی از بیماری های ارثی می توانند منجر به سنگ کلیه شوند حتی در دوران شیرخواری و به همین دلیل باید بلافاصله پس از رؤیت علایم سنگ کلیه، به پزشک متخصص نفرولوژیست اطفال مراجعه نموده تا درمان مناسب و به موقع انجام شود.

راههای درمان سنگ کلیه چیست؟
درمان سنگ کلیه دو قسمت دارد، زمانی که سنگ در مسیر مجاری می افتد و برای برای دفع شدن گیر کرده باشد، باید مسیر آن باز شود، که کار مخصوص پزشکان اورولوژیست است که می تواند با استفاده از روش سنگ شکن و در نهایت جراحی باشد.
راه دیگر جلوگیری از بزرگ شدن سنگ  یا تکرار سنگ است که این قسمت را همه پزشگان اورولوژیست و نفرولوژیست انجام می دهد.
متخصصان معتقد هستند هر چند بیماری مزمن کلیه، عده زیادی را مبتلا می‌ کند اما با یک تغذیه محدود کننده و تغییر در الگوی زندگی می ‌توان از شدت این بیماری و باری که به بیمار و اطرافیانش وارد می ‌سازد، کم کرد.
11134/130/20
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews 
کد خبر 275686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.