ماجرای جالب یک عکس!

عکسی که با توضیح حملۀ مامور نیروی انتظامی به حاجی فیروز منتشر شده بود در واقع مربوط به یک نمایش است.

به گزارش ایمنا، در روزهای گذشته عکسی در شبکه های مجازی دست به دست می شد که در آن یک مأمور نیروی انتظامی را به شکل ناراحت کننده ای در حال دستگیری حاجی فیروز نشان می داد. گویا این عکس از سوی خبرنگاری در خارج از ایران به عنوان مدرکی علیه نیروی انتظامی منتشر شده بود و در فضای مجازی ایران نیز، به ضمیمۀ شعرهایی سوزناک دست به دست می شد.

مصطفی جعفری خوزانی، هنرمند اصفهانی در گفتگو با ایمنا در مورد ماجرای این عکس گفت: این عکس مربوط به تئاتر خیابانی «مبارک آری، مبارک نه» به نویسندگی و کارگردانی بنده است که من به همراه اشکان شیخ عرب در آن ایفای نقش می کردیم. این نمایش سال 86 در جشنوارۀ مریوان مقام اول را به دست آورد و سال 87 ما آن را برای اجرای عموم آماده کردیم و عکاس گروه «مهر آیین»، خانم مژگان ابطحی نیز این عکس را از نمایش گرفتند.
سال 89 متوجه شدم، چند نفر که خارج از کشور بودند این عکس را با توضیحی غلط در صفحات مجازی به اشتراک گذاشته اند و از آن سال به بعد، هر سال موقع عید این عکس به اشتراک گذاشته می شود!
امسال هم شخصی که 15 هزار نفر دنبال کننده در صفحۀ شخصی مجازی خود دارد به زعم این که این اتفاق حقیقتا در ایران رخ داده، این عکس را به اشتراگ گذاشت. البته تذکر دادیم و ظاهرا اصلاح کرده اند اما این مسئله برای من جالب بود که حقیقت در دنیای مجازی چند پاره می شود و دیگر این که ظاهرا خود تئاتر از بین می رود اما عکس آن مانا می ماند و دست به دست می شود و این مسئله برای من درس بزرگی بود.
این هنرمند خاطره ای را نیز از اجرای این نمایش نقل کرد که شنیدن آن خالی از لطف نیست: ما این نمایش را روبروی پلاتوی مهرآیین خمینی شهر اجرا می کردیم. یک بار متوجه شدم که بازیگر نقش مقابل من ایستاده است و حرکتی انجام نمی دهد و مردم هم همچنان می خندند، پشت سرم را نگاه کردم و دیدم که مأمورین یگان ویژه آمده اند و می خواهند مردم را متفرق کنند اما آن ها به زعم این که این بخشی از نمایش است در مقابل اصرار آن ها فقط می خندند! خلاصه مجوز اجرا را به آن ها نشان دادیم و آن ها هم برخوردی نکردند تنها از ما خواستند که جای خود را به دلیل این که روبروی بانک قرار گرفته ایم عوض کنیم و این خاطره همیشه در ذهن من خواهد ماند.
جعفری خوزانی تصریح کرد: بر همگان روشن است که در دنیای غرب هر اثری حق تالیف دارد، عکس هم همین طور، عده ای که عکس را بدون نام و با توضیح غلط منتشر کرده اند بدانند که نه تنها حقوق عکاس را در نظر نگرفته اند بلکه برداشت های غیر منصفانۀ آن ها حتی می توانست برای ما خطر آفرین باشد.
در پایان تعدادی از عکس های این تئاتر خیابانی که توسط مژگان ابطحی گرفته شده اند از نظر می گذرانید:



12177/135/10
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanew
کد خبر 275553

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.