"آیین نوروز" وام دار علم نجوم است

نوروز زمانی از سال است که خورشید به ظاهر به یکی از نقاط اعتدالین موسوم به اعتدال بهاری می رسد.

به گزارش ایمنا، زمین هرساله در مدت زمانی حدود ۳۶۵ روز یکبار به دور خورشید می چرخد؛ اما چون ما متوجه این حرکت گردشی نمی شویم، تصور می کنیم خورشید روی مداری که با مدار استوای زمین 23.5 درجه اختلاف دارد، به دور سیاره ما می گردد. این مسیر ظاهری حرکت خورشید در پس زمینه ستارگان را دایره البروج می نامند. از نتیجه تلاقی دایره البروج و استوای سماوی دو نقطه موسوم به اعتدالین پدید می آید.
نوروز زمانی از سال است که خورشید به ظاهر به یکی از نقاط اعتدالین موسوم به اعتدال بهاری می رسد. در این زمان زاویه تابش خورشید به موازات استواست و در نتیجه طول شب و روز برابر است. آغاز سال یا لحظه تحویل سال، لحظه عبور مرکز خورشید از نقطه اعتدال بهاری است.
از آنجاکه یکسال ۳۶۵ روز و چند ساعت است، اگر شما بخواهید لحظه تحویل سال را بدانید کافی است هر سال 5 ساعت و 48 دقیقه و 46 ثانیه به لحظه تحویل سال پیشین اضافه کنید. البته نتیجه این کار بعد از ۴ سال این خواهد بود که باید به ماه اسفند سال پنجم یکروز اضافه کنید. به این سال ۳۶۶ روزه سال کبیسه میگویند. در واقع به همین دلیل سال ۱۳۹۵ دارای ۳۶۶ روز است. امسال، سال نو در ساعت ۱۳ و ۵۸ دقیقه و ۴۰ ثانیه روز دوشنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ تحویل می شود.
از لحاظ رصدی در آسمان چه می بینیم؟
نوار منطقه البروج (که خط دایره البروج در مرکز این نوار قرار دارد) را می توان به دوازده قسمت مساوی تقسیم کرد که به هریک از این قسمت ها یک برج گفته می شود. برای مشخص کردن این قسمت ها عمدتاً از نام 12 صورت فلکی مطابق بروج مذکور که در این منطقه قرار داشته استفاده می شده است. در گذشته خورشید در ابتدای بهار در برج حمل (که بر روی صورت فلکی حمل قرار داشته) تحویل می شده است اما امروزه به علت حرکت تقدیمی زمین این برج ها اندکی جابه جا شده و خورشید در هنگام بهار در صورت فلکی حوت قرار دارد.
11130/130/3
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews 
کد خبر 275449

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.