سیگارکشیدن باعث انسداد رگ‌های قلب می‌شود

بیماری های قلبی و عروقی از شایع ترین بیماری های قرن ما هستند و سالانه باعث مرگ میلیون ها نفر در سراسر کره زمین می شوند.

به گزارش ایمنا، متأسفانه سن ابتلا به بیماری های قلبی کاهش یافته و بیماری های قلبی - عروقی در حال تبدیل شدن به اصلی ترین عامل مرگ و میر و ناتوانی بشر در اغلب کشورهای جهان است.
خطرات ناشی از بیماری های مزمن مثل بیماری های قلبی عروقی ماندگار، پرهزینه تر و ناتوان کننده است؛ هر چند بعضی از عوامل ایجاد و پیدایش بیماری های قلبی عروقی مثل استرس غیرقابل مداخله است، اما با روش و شیوه هایی می توان از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی پیشگیری کرد یا حداقل بروز آنها را به تاخیر انداخت.
ضرورت توجه به این موضوع باعث شد تا امروز برای بررسی درمان های غیر دارویی بیماری های قلبی گفتگویی را با "دکتر کتایون ربیعی- پژوهشگر پژوهشکده قلب و عروق اصفهان" انجام دهیم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

راههای غیر دارویی درمان بیماری های قلبی کدامند؟
بیماری های قلبی به بیماری های مختلفی  از جمله بیماری های دریچه ای، کم کارکردن قلب و نامنظمی ضربان قلب  تقسیم می شوند؛ بنابراین درمان های تهاجمی و غیر دارویی قلب فقط شامل تعویض رگ نمی شود بلکه مجموعه ای از درمان ها است که شایع ترین آنها آنژیو، بالن زدن و عمل جراحی قلب است.
برای آریتمی ها هم درمان های دیگری وجود دارد از جمله سوزاندن رگ و یا قراردادن باطری، در نهایت مجموعه اینها درمان های تهاجمی قلبی و غیر دارویی به شمار می روند.
درمان های غیر دارویی در دو بخش تعریف می شوند، درمان هایی که شیوه زندگی را اصلاح می کنند و دیگر درمان های غیر دارویی که در بالا به آنها اشاره شد.
اصلاح شیوه زندگی با افزایش تحرکات بدنی، اصلاح رژیم غذایی، ترک دخانیات و کاهش استرس از مهمترین عوامل کنترل بیماری های قلبی به شمار می روند.

افرادی که رگ قلب پیوند کرده اند، می تواننددر هنگام بدحالی از قرص های زیرزبانی استفاده کنند؟
یکی از شایع ترین درمان های تهاجمی قلب عمل جراحی پیوند رگ است،در این نوع عمل جراحی در کنار رگ هایی که گرفتگی شدید دارند و باعث می شوند خون رسانی به قلب انجام نشود، رگ هایی اضافه و پیوند زده می شوند، در واقع راهی اضافه برای خون رسانی ایجاد می شود که این رگ ها معمولاً از پا یا دست بیمار برداشته شده و در قلب قرار داده می شود.
در قلب شریان هایی وجود دارد اما آنچه پیوند زده می شود سیاهرگ است بنابراین تاکید این است که از بیماری های قلبی پیشگیری شود.
کسی که جراحی قلب و پیوند عروق انجام داده، احتمال اینکه دوباره به بیماری های قلبی دچار شود، وجود دارد.
جراحی قلب به معنای نو شدن آن نیست، بنابراین فرد باید همیشه مراقب سلامتی خود باشد.
فردی که عمل جراحی قلب انجام داده باید مرتب به پزشک متخصص قلب مراجعه کند، اما اگر کسی که جراحی قلب کرده دچار مشکل قلبی شد، باید بلافاصله نکاتی را رعایت کند از جمله استفاده از قرص های زیرزبانی و در صورت عدم استفاده تماس با اورژانس نباید فراموش شود.

کسی که جراحی قلب انجام داده ، تا چه اندازه مستعد ابتلای دوباره به بیماری های قلبی است؟
در عمل جراحی قلب، برای تعدادی از رگ ها راه میانبر زده می شود.
گاهی ممکن است دیگر رگ های قلب هم دچار گرفتگی شوند، ممکن است همان رگ های پیوندی گرفتگی پیدا کنند و درد قلبی ایجاد شود.
درمان جراحی درمان خوبی برای افزایش کیفیت زندگی و کاهش احتمال مرگ و میر در بیماران است اما به هر حال احتمال عود بیمار های قلبی وجود دارد.
اگر بیمار به سلامتی خود اهمیت ندهد، باز هم سیگار مصرف کنند و تحرکات بدنی نداشته باشد، دوباره به بیماری های قلبی دچار می شود.
سیگارکشیدن  بر روی انسداد رگ های قلب تأثیر مستقیم می گذارد و بسیار خطرناک است.

بیماری های مادرزادی قلب چگونه درمان می شود؟
بسیاری از بیماریهای مادر زادی قلبی از جمله سوراخ بین بطن و سوراخ بین دهلیزی و تنگی و نارسایی در دریچه ها و تنگی در آئورت نزولی و ... فاقد علامت می باشند.
به این ترتیب که کودک از درد و ناراحتی خاصی شکایت ندارد  ویا اینکه ناتوانی  خاصی در وی   مشاهده نمی شود. تنها در گروهی از بیماران خاصی که تحت عنوان  بیماری های " سیانوتیک " شناخته شده اند بیمار از  بدو تولد یا مدتی بعد از تولد دچار کبود شدگی می شود و گاها این بیماران قادر به فعالیت شدید نیز  نیست.
اما خوشبختانه بسیاری از بیماریهای مادر زادی با معاینه پزشک و حتی معاینه بوسیله یک گوشی قابل تشخیص اند، حداقل اینکه اگر پزشکی بدقت قلب کودک را گوش دهد وجود بیماری مادرزادی را در اغلب مواقع تشخیص می دهد. در این صورت با معرفی به پزشک قلب کودکان،  تشخیص روشن می شود.
نکته ای که خیلی مهم است اینکه ما کودکان را تحت عمل جراحی قرار می دهیم که طول عمر طبیعی داشته باشند و یا در سنین بالا دچار نارسایی قلب و ناتوانیهای جسمی نشوند و گرنه تعداد زیادی از کودکان بیمار بدون عمل جراحی نیز سالها زندگی می کنند.
متأسفانه وقتی علائم بیماری قلبی یعنی تنگی نفس – تپش قلب و کبود شدگی ایجاد شود د ردرمان بیماری تاخیر صورت گرفته است و علاوه بر اینکه اعمال جراحی پرخطر شده است ( که نوعا " در ابتدا ساده و نتایج خیلی خوبی را دارند ) بلکه نتایج بلند مدت جراحی نیز رضایت بخش نمی باشد.
از آنجایی که تعدادی از والدین این کودکان هرگز باور نمی کنند که کودکشان دچار بیماری قلبی است، برای روشن شدن ذهن آن هااینجانب  با زبان ساده و اشاره به پنجره اتاق می گوییم وقتی شیشه این پنجره بشکند باید آن را جایگزین نمود و نباید منتظر بود که آب و باد و باران و سایر عوامل خانه و سقف خانه را خراب نماید و آن وقت بفکر جایگزینی شیشه یا پنجره بود زیرا آن موقع دیگر دیر شده است.
در نهایت بهترین زمان جراحی در کودکان بشرح زیر است: هر گاه نارسایی قلب پیش بیاید در هر زمانی که بیماری تشخیص  داده شود ،عمل جراحی باید صوت گیرد، حتی در کمتراز یک سالگی نیز ممکن است عمل جراحی لازم شود.
هر گاه با معاینه و تشخیص پزشک تعجیلی در انجام عمل جراحی در کار نباشد، در اغلب مواقع  به عنوان مثال در مورد همان  ساده ترین بیماری قلبی یعنی سوراخ بین دهلیز قبل از ورود کودک به دبستان باید عمل جراحی صورت گیرد. زیرا هر نوع تاخیری در انجام عمل جراحی ( بجز موارد ذکر شده)  تاخیر در درمان بوده و کوتاهی عمر کودک را به ارمغان می آورد.
11134/130/20
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews  
کد خبر 275155

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.