عدم مصرف داروهای تیروئید در بارداری عامل کاهش سطح هوشیاری جنین

حاملگی تأثیرات عمده ای بر تنظیم عملکرد تیروئید زنان سالم و مبتلا به اختلالات تیروئید دارد که این اثرات باید به خوبی شناخته، به درستی ارزیابی و تفسیر و بطور صحیح اداره شوند.

به گزارش ایمنا، در زنانی که در مناطقی با کمبود یُد زندگی می کنند، اغلب هیپوتیروکسینمی و تمایل به تشکیل گواتر در زمان حاملگی اتفاق می افتد.
اختلالات بارز کلینیکی در عملکرد غده تیروئید احتمالاً شایع تر بوده و در ۲ تا ۳ درصد حاملگی ها اتفاق افتاده اما موارد تحت بالینی اغلب بدون تشخیص باقی می ماند.
تغییرات عملکرد تیروئید در بارداری علت کمبود یُد، پُرکاری یا کم کاری تیروئید پی آمدهای مهمی بر جنین /نوزاد خواهد داشت .
حاملگی باعث افزایش سرعت متابولیسم پایه، جریان خون، ضربان قلب و بازده قلب گردیده و بسیاری از علائم از جمله احساس خستگی و عدم تحمل به گرما، احتمال وجود پرکاری تیروئید تداعی می کند.
امروز برای آگاهی هر چه بیشتر درباره تیروئید به خصوص در دوران بارداری، گفتگویی را با "دکتر علی کچویی- فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان" انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

غده تیروئید چیست؟
غده تیروئید بزرگترین ارگان آندروکرین بدن است که در جلوی گردن واقع شده و حدود 10 تا 20 گرم وزن دارد.
این غده نقش عمده ای در سوخت و ساز بدن ، رشد، بلوغ و تکامل انسان دارد و اگر دچار اختلالات کم کاری و یا پُر کاری شود، می تواند برر روی تمام ارگان های بدن اثر بگذارد و اختلال در بافت های بدن ایجاد کند.
نوع کم کار تیروئید خود را به شکل اختلال در رشد و بلوغ و حافظه ، عدم تحمل به گرما، اختلال در رشد موها و ناخن نشان می دهد و اگر به شکل پُر کار باشد علایمی همچون کاهش وزن پیش رونده، عدم تحمل گرما، لرزش دست، تپش قلب و دیگر اختلالات به همراه دارد.

آیا گره تیروئید هم خطرناک است؟
گره تیروئید در اکثر مواقع خوش خیم است اما درصدی از آنها هم بدخیم هستند، البته بدخیمی های تیروئید هم در مراحل درمان جواب می دهند و افراد طول عمری طبیعی خواهند داشت.

کم کاری یا پُرکاری تیروئید چه نشانه هایی دارد؟
بیماری های شایع تیروئید کم کاری، پُرکاری و گواتر یا بزرگی تیروئید است.
کم کاری تیروئید یک طیف است و می تواند بسیار خفیف و علایمی نداشته باشد ، اما نوع حاد آن در صورت عدم درمان می تواند باعث اختلال در هوشیاری فرد شود.
شایع ترین علام کم کاری تیروئید، افزایش وزن پیش رونده، خستگی، ضعف ،خشکی پوست، ریزش مو، گرفتگی ماهیچه و عدم تحمل سرما  است اما در بسیاری از مواقع بیمار با مراجعه برای یکی از این عوامل پی می برد که کم کاری تیروئید دارد.
درباره پرکاری تیروئید علایم برعکس است؛ کاهش وزن پیش رونده علیرغم خودرن به اندازه غذا، تپش قلب، اضطراب، عدم تحمل گرما از نشانه های شاخص پرکاری تیروئید است که می تواند هم همراه با گواتر باشد و هم می تواند همراه با آن نباشد.
شایع ترین علت پرکاری تیروئید، بیماری"گریز"یا همان بیماری خود ایمنی است و ممکن است علایم چشمی هم داشته باشد که چشم ها برجسته می شود.

درمان تیروئید چه روش  هایی دارد؟
اکثر مواقع پزشکان با معاینه متوجه تیروئید در افراد می شوند و با نمونه برداری ضایعه خوش خیم یا بد خیم بودن غده تشخیص داده می شود.
اگر بدخیم باشد باید جراحی انجام شود و فرد باید مادام العمر تحت نظرپزشک معالج خود باشند.

سلامت یک مادر در دوران بارداری بسیار اهمیت دارد، مشکلات شایع تیروئید در بارداری کدامند؟
کم کاری و پرکاری تیروئید در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است. گاهی مشاهده می شود افرادی که کم کاری تیروئید دارند، در دوران بارداری داروهای خود را استفاده نمی کنند و این سبب کاهش سطح هوشیاری جنین می شود.
تشخیص به موقع تیروئید قبل از بارداری اهمیت ویژه ای دارد و در دوران بارداری افراد مبتلا نه تنها باید داروهای خود را مصرف کنند بلکه تا 50 درصد نیار به افزایش دور دارو وجود دارد.
بارداری طبیعی منجر به یکسری تغییرات فیزیولوژیک و هورمونی می شود که بر عملکرد تیروئید تأثیر می گذارند، به همین دلیل تفسیر نتایج آزمایش تیروئید یک خانم حامله باید با دقت صورت پذیرد.
اندازه تیروئید نیز در یک بارداری طبیعی، به خصوص در مناطقی که ساکنین آن با کمبود ید روبه رو هستند، ممکن است به انداره 10 تا 15 درصد بزرگ‌تر از حد طبیعی شود، اما معمولأ این بزرگی تیروئید در معاینه بیمار واضح نیست ولی گاهی ممکن است به صورت گواتر در ناحیه جلوی گردن مشاهده شود.
از طرفی نیاز به ید در دوران بارداری افزایش می یابد که خوشبختانه با وجود نمک های یُددار و ارایه مکمل های اسیدفولیک در این راستا گام های خوبی برداشته شده است.

آیا بانوانی که قصد باردار شدن دارند، نیاز است تست تیروئید بدهند؟
بله، بسیار مهم است.

 ارتباط عملکرد تیروئید مادر و جنین در دوران بارداری چگونه است؟
در طی سه ماه اول بارداری، جنین کاملأ وابسته به هورمون های تیروئید مادر است که از جفت عبور نموده و به جنین می‌رسند.
پس از پایان سه ماه اول بارداری غده تیروئید جنین فعالیت خود را شروع نموده و هورمون تیروئید تولید می‌کند.
از این زمان تا پایان بارداری جنین برای تولید هورمون تیروئید نیاز به ید دارد که باید از طریق مادر به او برسد.
در خانم‌های بارداری که دچار بیماری کم کاری تیروئید بوده و یا مقادیر کافی ید دریافت نمی‌کنند، جنین آنها با خطر بروز بیماری کم کاری مادرزادی تیروئید و اختلال در رشد مغز و دستگاه عصبی روبه رو هستند.
نیاز خانم‌های باردار به یُد بیشتر از افراد غیر حامله و حدود 200 میکرو گرم در روز است.
تغذیه مناسب با میزان کافی ید که می تواند با مصرف انواع ماهی ها، میگو و دیگر آبزیان و همچنین مقدار توصیه شده نمک یددار تامین شود، ضامن سلامت جنین و مادر باردار است.
11134/130/20
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 268033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.