نارسایی قلبی عارضه مهم بیماری‌های غیرواگیر دار

یکی از شایع ترین بیماری ها در کهن سالی نارسایی های قلبی است که ممکن است علل متفاوتی از جمله موارد ارثی و یا مواردی که شیوه زندگی مربوط می شوند،داشته باشد.

به گزارش ایمنا، میزان شیوع نارسایی قلبی با افزایش سن بیشتر می شود به طوری که براساس آماری در ایالات متحده آمریکا، ۴ درصد سالمندان ۶۵ تا ۷۴ سال و ۶ درصد افراد بالای ۷۵ سال دچار نارسایی قلبی هستند.
نارسایی قلبی به هر علتی که ایجاد شده باشد، باعث کاهش طول عمر، افت کیفیت زندگی و بستری های مکرر و صرف هزینه های زیاد می شود.
با بهبود روش های تشخیصی و درمانی مناسب، بیماران حتی افرادی که دچار نارسایی قبلی شدید هستند، طول عمر بیشتری پیدا می کنند و دیرتر وارد مراحل پیشرفته بیماری می شوند؛ اما همچنان نارسایی قلبی به مشکل اولیه در سالمندان تبدیل شده و حداقل ۲۰ درصد موارد بستری های بیمارستانی افراد بالای ۶۵ سال به علت نارسایی قلبی است.
نارسایی قلبی به مفهوم ناتوانی نسبی قلب در پمپ کردن خون به درون سیستم گردش خون است، بدین ترتیب این بیماری موجب کمبود خون در اندام‌ها و در نتیجه ضعف و بی‌حالی شده و از طرفی تجمع خون در سیستم وریدی، موجب ورم در اندام‌ها به خصوص پاها می‌شود.
ضرورت توجه به موضوع علل و درمان نارسایی های قلب باعث شد تا امروز گفتگویی را با "دکتر کتایون ربیعی- مسؤول واحد محیط زیست پژوهشکده قلب و عروق اصفهان" انجام دهیم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

نارسایی قلب چیست؟
نارسائی قلبی وضعیتی است که در آن قلب توانایی پمپاژ خون به مقدار کافی برای بافت‌های مختلف بدن را ندارد یا تنها با یک فشار پرشدگی افزایش یافته غیر طبیعی قادر به انجام آن است.
به عبارت ساده تر نارسایی قلب به معنی کاهش شدید عملکرد قلب است یعنی قدرت انقباض یا انبساط قلب کم شده و نمی تواند خون را به مقدار کافی پمپاژ کند.

چه عواملی باعث نارسایی قلب می شود؟
هر چیزی که عضلات قلب را ناتوان و یا دچار سفتی کند به نارسایی قلب منجر می شود.
یکی از عوارض سکته های قلبی می تواند نارسایی قلب باشد، فشار خون های طولانی مدت هم می تواند به نارسایی قلب منجر شود.
دیگر مورد مهم بیماری های مادر زادی قلب است که به این مشکل دامن می زند،البته اغلب بیماری های مادرزادی خودشان را در اوایل تولد نشان می دهند
چاقی و وقفه های تنفسی موقع خواب که گاهی خود را به شکل خُرخُرکردن نشان می دهد، می تواند باعث نارسایی قلب شود.
دیابت هم می تواند منجر به بیماری های قلب شود زیرا نارسایی قلبی عارضه مهمی حاصل از بیماری های غیرواگیر دار است.

زمینه های وراثت و ژنتیک چقدر در ابتلا به این بیماری مؤثر است؟
ژنتیک هم می تواند مؤثر باشد اما مهمترین عامل فشار خون به شمار می رود.

علایم نارسایی قلبی چیست؟
نارسایی قلبی هم می تواند مزمن و هم حاد بروز پیدا کند، بروز حاد نارسایی قلبی بسیار کم اتفاق می افتد اما مواردی که فرد دچار بیماری ویروسی شدید شده که بر روی قلب تأثیر می گذارد، یا بیماری باکتریایی شدید باعث می شود فرد دچار نارسایی قلبی شود.
در موارد مزمن فرد سالها مبتلا به فشار خون است و کم کم عضله قلب رو به کم کار شدن و کم توان شدن می رود و فرد علایم را می بیند.
تنگی نفس، درد قلب حین فعالیت، خستگی زیاد به خاطر خوب پمپ نشدن خون، بی اشتهایی ، ایجاد ورم در ناحیه پا، اندام تحتانی و شکم از جمله علایم نارسایی قلبی به شمار می رود که اگر هر کدام از این علایم تشدید شود، علایم خطر هستند و باید حتماً فرد به پزشک مراجعه کند.

بعضی افراد هنگام فعالیت عرق سرد می کنند، علت آن چه می تواند باشد؟
این مورد مشکل خاصی نیست،شاید به دلیل تحرک کم اتفاق می افتد؛مشکل اساسی ما درباره تحرک تغییر شیوه زندگی است
باید تحرک وجود داشته باشد تا تعریق کمتر اتفاق افتد.
بیماری های قلبی و عروقی شایع ترین عوامل مرگ و میر در کشور ما و در کل جهان است، البته این بیماری ها قابل پیشگیری هستند.
شیوه زندگی در این باره بسیار حائز اهمیت است که مهمترین آنها، فعالیت بدنی و تحرک کافی، تغذیه سالم، کنترل استرس و عدم مصرف دخانیات است.

افرادی که تپش قلب نامنظم دارند باید چه کارهایی انجام دهند؟
باید حتماً تحت نظر پزشک باشند و برای زمان مصرف دارو دستور بگیرند، البته بیمار باید خودمراقبتی هم داشته باشد.

برای درمان نارسایی قلبی چه باید کرد؟
خوشبختانه داروهای مفیدی برای درمان نارسایی قلبی موجود است. یکی از این داروها، دسته دارویی مدرها یا ادرارآورهاست که با افزایش میزان ادرار باعث کم شدن حجم خون و برطرف شدن ورم در اندام‌ها می‌شود.
"دیگوکسین" هم دارویی است که قدرت انقباضی قلب را زیاد می‌کند، ولی متأسفانه دارای عوارضی است که استفاده از آن را بسیار محدود کرده است.
کسی که قلب نارسا دارد، باید دائم تحت نظر پزشک باشد و رژیم غذایی بی‌نمک و داروهای خاص استفاده کند.
11130/130/20
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 268030

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.