استرس رسوب چربی را در عروق بدن افزایش می دهد

بیماری های قلبی و عروقی از شایع ترین بیماری های قرن ما هستند و سالانه باعث مرگ میلیون ها نفر در سراسر کره زمین می شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بیماری های قلبی - عروقی در حال تبدیل شدن به اصلی ترین عامل مرگ و میر و ناتوانی بشر در اغلب کشورهای جهان است.
خطرات ناشی از بیماری های مزمن مثل بیماری های قلبی عروقی ماندگار، پرهزینه تر و ناتوان کننده است؛ هر چند بعضی از عوامل ایجاد و پیدایش بیماری های قلبی عروقی مثل استرس غیرقابل مداخله است، اما با روش و شیوه هایی می توان از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی پیشگیری کرد یا حداقل بروز آنها را به تاخیر انداخت.
ضرورت توجه به این موضوع باعث شد تا امروز به منظور بررسی تاثیر استرس بر بیماری های قلبی- عروقی گفتگویی را با "دکتر کتایون ربیعی- مسؤول واحد محیط زیست پژوهشکده قلب و عروق اصفهان" انجام دهیم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:
فشار های روانی تأثیر بدی بر روی قلب و عروق انسان می گذارد، نظرشما چیست؟
فشارهای روانی که ما از آن به عناون استرس یاد می کینم، چیزی است که شاید  محرک زندگی بشر از آغاز تا کنون بوده است اما باید مشخص شود استرس تا کجا مناسب است و در کجا باید آن را کنترل کرد.
استرس و فشارهای روحی و روانی می تواند حاد یا به صورت مزمن تأثیر بگذارد، شکل حاد اتفاقی است که فرد را وادار به حرکت و تفکر می کند، بنابراین هورمون های بدن را فعال می کند، آدرنالین افزایش یافته و باعث می شود اثراتی روی بدن بگذارد.
در استرس باید بدن به یک محرک بیرونی پاسخ دهد، بنابراین هورمون های حرکتی فعال می شود و بر روی قلب و عروق اثر می گذارد.
با ترشح هورمون ها، عروق تنگ تر می شود و اگر استرس به صورت مزمن باشد، تنگی عروق ادامه پیدا می کند و اثر مزمن روی عروق می گذارد و حتی در مواردی باعث نامرتبی ضربان قلب می شود.
بسیاری از افرادی که استرس دارند، دچار پُرخوری و چاقی می شوند و عامل خطر دیگری به بیماری های قلب و عروقی اضافه می شود.
در کنار همه این موارد استرس رسوب چربی را در عروق بدن افزایش می دهد، تنفس ها در استرس شدت می گیرد از این رو با کمبود انرژی فرد دچار می شود.
آیا در هنگام استرس اولین عضوی که آسیب می بیند قلب و عروق انسان است؟
خیر، مجموعه اعضای بدن تحت تأثیر قرار می گیرد، البته قلب و عروق برای بدن از حساسیت بیشتری برخوردار است ، استرس بیشترین اثر را روی مغز می گذارد زیرا ترشح هورمون ها از سیستم مغز آغاز و سپس بر روی سایر اعضای بدن تاثیر می گذارد.
چه بیماری های روانی دیگری بر قلب و عروق انسان تاثیر می گذارد؟
افسردگی تا حدودی می تواند تأثیر داشته باشد. در حال حاضر بار بیماری های قلبی و عروقی توسط افراد بر جامعه افزایش یافته است.
حتی ممکن است بیماری های قلبی و عروقی باعث ایجاد افسردگی در افراد شود.
در بیمار مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی باید به شاخصه افسردگی توجه کرد و مشکلات باید درمان شود. 
باید استرس و اضطراب ها کنترل شوند.
ناحیه سینه بعضی افراد در هنگام عصبانیت شروع به سوزش می کند، آیا مشکل حاد است؟
گاهی بیماری های روانی به تن افراد وارد می شود و اگر این اتفاق زیاد می افتد و زیاد عصبی می شویم و هنگام عصبانیت درد زیادی در ناحیه سینه احساس می کنیم، باید حتماً به یک روانپزشک مراجعه کنیم چون ممکن است درمان خاصی نیاز داشته باشد که حداقل آن کنترل خشم است.
گاهی اختلال منتقل شده از روان به جسم باعث بیماری های قلبی می شود.
چه کنیم که تا حد امکان مشکلات و فشارهای روانی را کنترل کنیم تا سلامت قلب و عروقمان به خطر نیفتد؟
استرس عامل محرک بشر بوده بنابراین چیزی است که برای تحریک در بدن ایجاد می شود، بنابراین مهمترین کار این است که یک برنامه ریزی در زندگی داشته باشیم تا با هدفمند بودن کارها، از بروز استرس جلوگیری کنیم.
باید مهارت"نه" گفتن را یاد بگیریم و به انجام هر کاری "بله" نگوییم ، یکی از استرس های بزرگ این است که حجم کار بعضی از افراد زیاد است، بنابراین باید گاهی از واژه نه استفاده و کارها را تقسیم کرد.
انجام کارها باید بین انسان ها و بر اساس توانمندی هر فرد تقسیم شود.
تکنیک های آرام بخشی را باید پیش رو قرار دهیم تا سلامت قلب به خط نیفتد.
11134/130/20
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews 
کد خبر 266790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.