علت سستی در رسیدن به خدا، باورهای غلط ماست

حجت الاسلام داستانپور گفت: اگر انسان در راه رسیدن به خدا دچار سستی و کم همتی است باید سری به باورهای ذهنی خود بزند و آنها را اصلاح کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اینجا اصفهان است، جمع پرشور دختران نوجوان و جوان اصفهانی که در زیر سقف بلند سالنی در خیابان باغ گلدسته در کنار همدیگر جمع شده اند تا گوش بسپارند به حرف های معلمی که ماه هاست بانی برگزاری این جلسات پر شور و حال شده و حرف های قشنگ و دلنشینی را برایشان زمزمه می کند. حرفهایی از جنس خدا و اهلش، حرف هایی که با زبان خودشان برایشان بیان می شود و به همین دلیل هم به دلشان می نشیند. این را از اشتیاقی که برای شنیدن دارند می شود فهمید.
مراسم با پخش نماهنگی از حرم امام علی ابن موسی الرضا(ع) و صلوات خاصه ایشان آغاز می شود، معلم از دختران می خواهد تا ذهن و دلشان را به گوشه ای از حرم باصفای امام در مشهد ببرند و با ایشان نجوا کنند. فضای مراسم به نام مبارک امام رضا(ع) آغشته شده و حالا ذکر «الحمدلله» و «شکرالله» است که یکدل و یک صدا ازسوی حاضرین خوانده می شود.

مدیر مجموعه فرهنگی باران در ابتدا با خواندن شعری از حضار می خواهد تا گوشی های همراهشان را خاموش کنند. او می گوید: به پاس حرمت حی خطاپوش / کنید اینجا موبایل خویش خاموش / به جمع خوب ما ارزش گذارید / موبایل خود روی لرزش گذارید!
حجت الاسلام محمد داستانپور سخنانش را با طرح این پرسش آغاز می کند که چرا بعضی از آدمها در مسیر رسیدن به خداوند  درجا می زنند؟ چرا وقتی می دانند راه هدایت را پیدا کرده اند، به محض تجربه اولین شکست ناامید شده و از ادامه راه منصرف می شوند؟
وی ادامه می دهد: ادیسون در طول عمرش بین 1093 تا 1094 اختراع داشته است که یکی از مهمترین آنها کشف ماده لاتکس بوده است. او برای کشف این ماده 17 هزار بار شکست می خورد! اما با بردباری و مداومت بالاخره به هدفش می رسد. حالا باید از خودمان بپرسیم کدامیک از ما در راه رسیدن به خدا این همه صبر و بردباری به خرج می دهیم؟

وی با اشاره به قاعده «اهم» که در جلسات قبلی سخنرانی خود به طرح آن پرداخته عنوان کرد: در کلمه اهم ، الف به معنای استعدادیابی است که بگذارید شرح مفصل آن را در جلسات بعدی بگویم. اما «ه» به معنای هویت یابی است. یعنی انسان با کشف استعدادهای خود بتواند هویت خودش را بشناسد و آن را برای خودش تعریف کند.
این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه تا انسان هویت خودش را نشناسد نمی تواند در آشفته بازار عقاید و افکار مختلف گلیم خودش را از آ ببیرون بکشد گفت: انسان زمانی به پوچی می رسد که احساس کند بی هویت است و برای خود و زندگی اش معنایی نمی شناسد. بنابراین نخست باید تکلیفمان را با خودمان روشن کنیم و ببینیم در میان این همه فکر و اندیشه و عقیده ما کدام را قبول داریم و کدام را نداریم؟

وی ادامه داد: اصلی ترین هویتی که ما باید برای رسیدن به آن تلاش کنیم «عبد» بودن است. اینکه خودمان را عبد و بنده خدا بدانیم نه کسی دیگر. وقتی عبادت کنیم بدون هویت عبد بودن، عبادت برایمان کسل کننده می شود. اما اگر بدانیم که عبد خدا هستیم و این را هویت خودمان بدانیم آنوقت عبادت برایمان از عسل هم شیرین تر می شود و هر روز به ان راغب تر می شویم.
وی افزود: اگر می گویند «ای یک دله ی صد دله، دل یک دله کن» برای همین است که انسان دلش صد پاره نباشد. دلش تنها با خدا باشد.
این کارشناس مذهبی باورهای رایج غلط را از دیگر موانع مداومت انسان در راه خداپرستی دانست و گفت: این باورهای غلط که رایج هم هستند بسیارند. این ها در اندیشه انسان رسوخ می کنند و انرژی و توان را برای درست اندیشیدن و عمل کردن می گیرند.
وی با اشاره به اینکه در علم روانشناسی ملاک رفتار انسان اندیشه های اوست گفت: در روانشناسی بیان می شود که احساسات ما از اندیشه ما سرچشمه می گیرند. یعنی وقتی حال روحی شما خوب خواهد بود که افکار و اندیشه های شما مثبت باشند و برعکس. بنابراین اگر می بینید حال روحی خوبی ندارید بدانید که باورهای غلطی در ذهن شما شکل گرفته است.

وی خطای شناختی را از دیگر عوامل شکلگیری احساسات منفی در انسان دانست و گفت: علم روانشناسی بر این مسئله هم تاکید دارد که گاهی انسان باوری را در سر پرورانده و نمی داند که این باور بر اساس خطاهای شناختی او از یک واقعیت بیرونی شکل گرفته است.
گفتنی است؛ سلسله جلسات لحظه های ناب روزهای چهارشنبه هر هفته از ساعت 15 ازسوی مجموعه فرهنگی فانوس ویژه دختران برگزار می شود. در این جلسات مباحث خودشناسی و خداشناسی مطرح و پیرامون آنها پرسش و پاسخ صورت می گیرد. سخنرانی این جلسات را حجت الاسلام داستانپور از کارشناسان مذهبی شناخته شده در شهر اصفهان بر عهده دارد./
12135/135/4
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 264400

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.