زاینده‌رود 28 دی ماه دوباره جاری می‌شود/ 5 درصد مديريت مصرف آب در مصارف اصفهان

در يازدهمين جلسه شوراي هماهنگي حوضه آبريز زاينده رود با حضور وزیر نیرو رها سازي آب سد زاينده رود از ۲۸ دی ماه و مديريت مصرف 5 درصدي آب در مصارف شرب و کشاورزي اصفهان مصوب شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مدیر کل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز فلات مرکزی، قره قوم و مرز شرقي شرکت مديريت منابع آب ايران، عصر امروز (شنبه) در حاشیه يازدهمين جلسه شوراي هماهنگي حوضه آبريز زاينده رود در ساختمان ستادي وزارت نيرو، با بيان اينکه يکي از مهم ترين موارد مطرح شده در اين جلسه مربوط به امکان رها سازي آب از سد زاينده رود بوده است، اظهار داشت: کشاورزان منطقه از مدت ها قبل منتظر خبر خوشي بودند که با توجه به وضعيت بارش ها آيا امکان رها سازي آب وجود دارد يا خير که با توجه به بارش هاي خوبي که در منطقه اتفاق افتاد، مي توانيم خبر مسرت بخش رها سازي آب از سد زاينده رود را به کشاورزان حوضه آبريز زاينده رود بدهيم.
مهرزاد احسانی با اشاره به اينکه امکان رها سازي آب براي کشت دوم پائيزه فراهم است، افزود: از 28 دي ماه براي مدت 22 روز براي اراضي کشاورزي، رهاسازي آب انجام خواهد شد تا کشاورزان به نسبت حجم آبي که رها سازي خواهد شد کشت و کار خود را انجام دهند.
وی ادامه داد: ميزان رها سازي آب براي کشاورزان از سد زاينده 46 متر مکعب در ثانيه است که به مدت 22 روز انجام خواهد گرفت.
وي ابراز اميدواري کرد: با توجه به ورودي هاي سد زاينده، در ابتداي بهار نيز اين رها سازي متناسب با حجم آبي که در روزهاي پاياني ديماه رها سازي مي شود، اجرايي شود.  
مدیر کل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه‌ زاينده رود با اشاره به اينکه ميزان بارش ها در بالادست حوضه آبريز زاينده رود از ابتداي مهر ماه تا 17 دي ماه بيش از 670 ميليمتر بوده است، افزود: اين بارش ها زمينه لازم را براي براي رها سازي آب از سد زاينده رود فراهم کرده است.  
وی با اشاره به اينکه در زمان حاضر سد زاينده رود حدود 248 ميليون متر مکعب آب را در خود جاي داده است، افزود: اگر بارش هاي دي ماه نبود حجم مخزن سد زاينده حدود 170 ميليون متر مکعب بود.
احساني ادامه داد: ورودي آب به سد زاينده رود از ابتداي مهر ماه تا 17 دي ماه نسبت به سال گذشته افزايش داشته است.
وي تصريح کرد: سازمان هواشناسي پيش بيني کرده است که در اواخر ديماه و بهمن ماه جاري، شاهد بارش هاي بيش از حد نرمال در حوضه آبريز زاينده رود و بخصوص در قسمت هاي غربي آن خواهيم بود.
مدیر کل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه‌ زاينده رود در ادامه افزود: مباحثي همچون کنترل برداشت هاي غير مجاز، تاکيد بر نصب لوازم اندازه گيري جريان آب و صرفه جويي 5 درصدي در بخش هاي شرب و صنعت از ديگر تصميمات اين جلسه بود که متعاقبا ابلاغ خواهد شد.  
در يازدهمين جلسه شوراي هماهنگي حوضه آبريز زاينده رود که مصوب شوراي عالي آب است، وزير نيرو به عنوان رئيس شورا، استانداران اصفهان، چهارمحال و بختياري، يزد و معاونين وزارت جهاد کشاورزي، وزارت کشور، وزارت صنعت معدن و تجارت، سازمان حفاظت از محيط زيست، نمايندگان صنف کشاورزان اصفهان و چهار محال و بختياري، نماينده سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور و جمعي از مديران ارشد حوضه آب وزارت نيرو حضور داشتند.
رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان هفته گذشته در گفتگو با ایمنا با اشاره به اینکه در جلسه کمیته پنج نفره پیشنهاد داده شد که 28 دی ماه رودخانه زاینده رود برای کشت کشاورزان بازگشایی شود، اعلام کرده بود امروز شنبه این پیشنهاد در شورای هماهنگی مدیریت حوضه زاینده رود به ریاست وزیر نیرو بررسی و تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد.
طی چند سال گذشته به دستور استاندار اصفهان، کمیته پنج نفره متشکل از فرماندار، نماینده شرکت آب منطقه ای، شرکت آب و فاضلاب، سازمان جهاد کشاورزی و نماینده صنف کشاورزان در خصوص زمان بازگشایی آب زاینده رود تشکیل جلسه می دهد و در نهایت پیشنهادات این کمیته بعد از تصویب به شورای هماهنگی حوضه زاینده رود که به ریاست وزیر نیرو برگزار می شود ارسال و در آن تصمیمات به طور نهایی برای همان سال آبی ابلاغ می شود.
با شروع مهر ماه امسال و آغاز سال آبی 95 و 96، متاسفانه به دلیل شرایط نامطلوب ذخیره سد زاینده رود، در پاییز هیچ آبی برای کشت پاییزه به کشاورزان شرق اصفهان تخصیص نیافت و وعده داده شد در صورت بارش های پاییزه و بهبود شرایط سد تصمیمات جدیدی ابلاغ شود. خوشبختانه آذر ماه امسال در سرشاخه های زاینده رود میزان بارش ها به گونه ای مطلوب ثبت شد که این سبب امیدواری کشاورزان برای کشت بود و موجب شد کمیته پنج نفره اوایل دی ماه دوباره تشکیل جلسه دهد.
به گفته اسفندیار امینی در سال آبی جاری میزان بارش ها در سرشاخه های زاینده رود قابل توجه بود و نزدیک به 700 میلیمتر بارش در سرشاخه های کوهرنگ ثبت شده است.
معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان نیز امروز در گفتگو با ایمنا با اشاره به ذخیره 246 میلیون مترمکعبی سد زاینده رود، اظهار داشت: با توجه به اینکه اکنون در ابتدای زمستان هستیم پیش بینی بارش های نرمال در سرشاخه های زاینده رود شده و امیدواریم شرایط آبی این حوضه بهبود یابد.
مهدی بصیرپور با بیان اینکه اکنون برای تامین آب شرب اصفهان در فصل زمستان مشکلی نداریم، تاکید کرد باید تامین حق آبه کشاورزان مدیریت و مشخص شود.
03117/117/5
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 263794

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • مینا IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
    خداروشکر ای کاش زاینده رودمون همیشه جاری میبود