«حسین یاوری»، استاد نی زن مدفون در تخت فولاد اصفهان

استاد حسین یاوری؛ در عرصه هنر موسیقی از محضر بزرگان موسیقی بهره جست و شاگردان هنرمندی را در هنر موسیقی تربیت کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی، تاریخی و مذهبی تخت فولاد، حسین احمدیان معروف به حسین یاوری، در محله پاقلعه اصفهان به سال1285 شمسی متولد شد. او در نوجوانی به موسیقی علاقمند شد و به نواختن نی پرداخت و از محضر استاد موسیقی نایب اسدالله هنرمند برجسته موسیقی استفاده کرد و سپس محضر هنرمندان برجسته ای مانند آقا سیّد رحیم اصفهانی، مهدی نوایی، حبیب شاطر حاجی، رضا خان باشی، میرزا حسین خضوعی، سیّد محمّدعلی عریضی، غلامرضا خان سارنج، محمّدخان بلبلی، نورعلی خان برومند، آقا جلال کمانچه نواز نی داودی، علی آقا شهنازی، اکبرخان نوروزی، میرزا علی قاری میرسعیدی را درک کرده و از خرمن دانش موسیقایی هر یک از آنها توشه ای برچیده بود.
 استاد یاوری در برنامه های هنری با نواختن نی، هنرمندانی چون استاد جلال تاج اصفهانی را همراهی می کرد. وی استعداد عجیب و شگفت انگیزی در موسیقی داشت. شهرت او پس از مرگ استاد نوایی در اصفهان به اوج رسید، چنان که به خواهش استاد ابوالحسن صبا به تهران رفت و در اولین روزهای افتتاح رادیو در سال1320 برنامه های بسیار جالبی به شنوندگان رادیو عرضه کرد.
یاوری در سال های دهه 1320 از همکاران رادیو تهران و رادیو ایران بود و با رادیو اصفهان نیز همکاری داشت. چند صفحه از شیوه نوازندگی اش در گنجینه موسیقی ایران باقی مانده است.
یاوری مردی نیک نفس و نیک اَندیش و خیرخواه بود. دانش او در موسیقی محلی بی نظیر بوده و همه بزرگان این موضوع را تأیید می کردند. بیشتر شعرهای قدیم و جدید را از حفظ داشت و همه را به مناسبت و بنا بر نیاز در خلال داستان ها و روایات بیان می کرد.
استاد یاوری شاگردان بسیاری را در رشته نی و آواز تربیت کرد و سرانجام در 22آذر 1357 فوت و در تخت فولاد، تکیه خواجویی به خاک سپرده شد./
12106/135/1
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 259588

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.