ابتلا به آلزایمر و کم‌خونی عوارض استفاده از ظروف روی و آلومینیومی

چند دهه پیش، مردم کشور ما رسم داشتند برای پخت غذا مخصوصاً خورشت و آش از قابلمه‌های مسی استفاده می‌کردند و یک کفگیر آهنی داشتند به نام حسوم که موقع پخت غذا دائم درون آن قرار می‌گرفت.

به گزارش ایمنا، امروزه استفاده از ظروف تفلون یا نچسب بسیار معمول شده است و تقریباً همه ما از این ظروف برای آشپزی استفاده می‌کنیم، بدون آن که بدانیم استفاده ی نادرست از این ظروف ممکن است خطراتی برای سلامتی ما داشته باشد.
خانم‌های خانه‌دار بهتر می‌دانند! نوبت به خرید قابلمه و تابه که می‌رسد، فروشنده‌ها انواع و اقسام ظروف از جنس‌های مختلف را جلوی چشم هایشان قرار می‌دهند و شروع به تعریف از خوبی‌های بی‌حد و حصرشان می‌کنند.
اما اینکه حرف کدام را باور کنیم و کدام ظرف را بخریم تا هم سالم بمانیم و هم غذاهای‌مان به بهترین نحو پخته شوند، تصمیمی بسیار سخت اما شدنی است.
تنها کافی است به توصیه متخصصان در این زمینه عمل کرده و ظروف پخت و پز خود را براساس استانداردهایی که توصیه می کنند، انتخاب کنید. 
در این رابطه گفتگویی را با "دکتر مریم یاوری- عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان" انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:
اگر ظروف مسی پوشش داشته باشند، استفاده از آنها اشکالی ندارد؟
استفاده از ظروف مسی برای تهیه غذاهای اسیدی مضر است.
استفاده از ظروف مسی را فقط در صورتی مجاز می دانیم که سطح داخلی ظرف قلع اندود شده باشد اما وقتی این اقدام هم انجام می شود باز هم نگرانی برای استفاده این ظروف داریم؛ یکی اینکه گاهی ترکیبی که برای پوشش دادن سطح داخلی ظروف استفاده می شود، به جای مس از ترکیبات سرب است ، این یک حرکت تقلبی است و برای افراد عموم قابل تشخیص نیست.
دومین مسأله این است که سطح قلع اندود داخل ظرف مسی به خراشیدگی حساس است و با کوچکترین  فشاری در اثر شست و شو از بین می رود و باعث می شود مس در غذا آزاد شود، بنابراین برای نگهداری ظروف مسی باید بسیار دقت کرد.
ما استفاده از ظرف های مسی را چه از دیدگاه طب سنتی ایران و چه از نظر طب رایج در اولویت قرار نمی دهیم و توصیه نمی کنیم.
نوع دیگر ظروف "چدن ها" هستند، آیا برای استفاده از این ظروف توصیه ای دارید؟
ظرف های چدن اگر واقعا از جنس چدن باشند و در ترکیب ظرف از آلومینیوم استفاده نشده باشد ، برای طبخ غذا مناسب هستند.
ظروف غذا را باید از شرکت های معتبر که برچسب ترکیبات مواد سازنده روی آنها حک شده، خریداری کرد .
این ظروف برای طبخ غذا مناسب هستند اما در ظروف چدنی که روکش ندارند، مواد اسیدی را به مدت طولانی نباید نگهداری کرد.
شما استفاده از ظروف "تفلون" را توصیه می کنید؟
بیشترین ظرفی که امروزه در آشپزخانه های ایرانی استفاده می شود، ظروف تفلون است که سبک و نچسب هستند و پخت و پز در آنها به آسانی انجام می شود اما چند نکته را باید رعایت کرد.
ظرف های تفلون را باید از کارخانه های معتبر خریداری کرد.
ظرف های تفلون اگر روی شعله مستقیم گاز قرار بگیرد در حالی که هنوز به عنوان مثال روغن یا دیگر مواد داخل ظرف نباشد، بخارات سمی از خود آزاد می کند، به خصوص ظرف ماهیتابه!
نکته دیگر اینکه خش خوردگی روی این ظروف بر اثر شستشو ،استفاده از قاشق یا زمانی که ظرف فرسوده می شود، باعث وارد شدن برخی از مواد سرطان زا به غذا می شود که برای سلامتی مضر است، بنابراین توصیه ما این است که در صورتی که ظرف کوچکترین خراش یا آسیب دیدگی را پیدا کرد، باید از پخت و پز در آن صرف نظر نمود .
برخی از مراکز بازسازی تفلون هستند که در سطح شهر فعالیت می کنند، اما مراجعه به این مراکز را توصیه نمی کنیم چون مراکز معتبری نیستند و کیفیت پوشش آنها مطلوب نیست .
در واقع موادی که آنها برای بازسازی ظروف تفلون استفاده می کنند، مضر تر از تفلون های آسیب دیده هستند.
ظروف "رویی و آلومینیوم" گفته می شود اگر زیاد استفاده شود باعث کم خونی و حتی آلزایمر می شود ، نظر شما در این باره چیست؟
بله، ظروف رویی و آلومینیوم از جمله ظرف هایی هستند که در محل های طبخ عمومی مثل رستوران ها بیشترین کاربرد را دارند.
این ظروف پایین ترین کیفیت را در بین همه ظروف دارند زیرا آزاد شدن آلومینیوم در غذا طی دراز مدت باعث عوارض زیادی مثل اختلال در سیستم عصبی، گوارشی، کبد، مفاصل و حتی آلزایمر می شود، بنابراین استفاده از این ظرف ها را به شدت نهی می کنیم به خصوص درباره سبزی های برگی، غذاهای اسیدی و نمکی این اسید شدید تر است.
چه نظری راجه به استفاده از ظروف "استیل" دارید؟
ظروف استیل از ظروف مناسب برای پخت و پز هستند البته غذا پختن در آنها بسیار مشکل است زیرا بیشتر غذاهای آبکی را می توان در آنها به راحتی طبخ کرد.
در مورد استیل هم توصیه می کنیم غذاهای اسیدی و نمکی زیاد در آنها نگهداری نشود ، بلکه غذاها را در ظرف های شیشه ای می توان در یخچال نگهداری کرد.
پس در میان همه مدل ظروف ، مواد اسیدی نباید در آنها پخت شود؟
بله، مواد اسیدی بیشترین واکنش را در این ظرف ها می دهند ؛ ظروف آلومینیومی و یا کتری های زردرنگ راحت آلومینیوم وارد غذا می کنند و توصیه می کنیم از آنها استفاده نشود.
11134/130/20
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanew
کد خبر 259173

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.