توصیه‌هایی در مورد خرید و نگهداری سالم گوشت قرمز

گوشت قرمز همواره به عنوام منبع پروتئینی مهمی برای انسان محسوب می رود، اما امکان انتقال بیماری های مشترک و مهمی از طریق این محصول به مصرف کننده وجود دارد.

به گزارش ایمنا مسمومیت غذایی معمولا پس از چند ساعت از مصرف غذا با علایمی مانند تهوع، استفراغ، درد شکم، تب و اسهال همراه است. همچنین مسمومیت غذایی امکان دارد در اثر مصرف گوشت های آلوده به میکروب ها هم ایجاد شود.
برخی مواد غذایی که در معرض آلودگی با انواع باکتری‌ها و ویروس‌ها هستند، می‌توانند باعث بیماری یا مرگ شوند. بنابراین شناخت مواد غذایی، راه‌های آلوده شدن غذاها، روش‌های نگهداری از آن‌ها و اصول مبارزه با میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا به ما کمک می‌کند تا بتوانیم از ابتلا به بیماری‌هایی مثل انواع مسمومیت‌ها، بیماری‌های انگلی که در اثر مصرف غذاهای آلوده ایجاد می‌شوند، پیشگیری کنیم.
همچنین مسمومیت غذایی در اثر ابتلا به گوشت های آلوده ایجاد می شود . بنابراین جهت پیشگیری از آلوده شدن به این بیماری بهتر است گوشت را کاملا بپزید. علاوه بر این انتخاب نوع گوشت، تمیز کردن و بسته‌بندی صحیح و نگهداری آن در دمای مناسب نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
در این خصوص با دکتر "علی گیلانی، متخصص بهداشت و ایمنی غذا به گفتگو پرداختیم" که مشروح آن را در ادامه می خوانید:
در مورد خرید و نگهداری گوشت چه توصیه های دارید؟
گوشت قرمز همواره به عنوام منبع پروتئینی مهمی برای انسان محسوب شده و در سبد غذایی اغلب خانوارها وجود دارد. از طرفی امکان انتقال بیماری های مشترک و مهمی از طریق این محصول به مصرف کننده وجود دارد. لذا توصیه هایی در خصوص خرید، نگهداری و مصرف گوشت قرمز برای عموم مردم در ذیل عنوان می گردد که رعایت آنها می تواند تا حدودی باعث اطمینان از سلامت مصرف گوشت قرمز در مصرف کننده گردد.
در هنگام خرید گوشت قرمز باید به نکات زیر توجه داشت:
خرید حتما باید از مراکز مجاز صورت گیرد
گوشت خریداری شده شما باید حتما دارای مهر دامپزشکی باشد
خریدار باید به برچسب یا لیبل موجود بر روی گوشت های بسته بندی شده و شقه ای توجه کند( مواردی مانند تاریخ تولید و انقضاء و همچنین نوع لاشه بر روی لیبل درج شده است که حائز اهمیت هستند. به طور مثال ارزش غذایی گوشت بره درجه 1 در مقایسه با گوشت درجه 2 یا میش بیشتر است که این امر به دلیل زایمان های متعدد در میش می باشد که باعث می شود ارزش تغذیه ای آن پایین بیاید. مضافا اینکه گوشت میش در هنگام طبخ سفت تر و به اصطلاح دیرپزتر است)
سطح گوشت قرمز باید کاملا خشک باشد، گوشت سالم گوشتی است که سطح آن عاری از رطوبت یا خیسی باشد.
روی سطح گوشت نباید نشانه هایی از خونریزی و خونمردگی وجود داشته باشد.
هرگونه بوی غیر طبیعی نظیر بوی ترشیدگی یا بوی تعفن دلیل بر ناسالم بودن گوشت  است.
رنگ گوشت سالم صورتی روشن است.
توصیه می شود خرید مواد پروتئینی نظیر گوشت قرمز، طیور، ماهی و لبنیات در آخرین زمان برگشت به منزل صورت گیرد، زیرا این موادبسیار مستعد به فساد هستند و در دمای محیط سریع روند فساد را طی می کنند.
توصیه های بهداشتی شما پس از خرید گوشت چیست؟
پس از آنکه گوشت خریداری شده به منزل رسید، چنانچه تاریخ تولید و یا کشتار دام مربوط به همان روز باشد، باید گوشت را به یک ظرف دربسته انتقال داد و به مدت 24 ساعت در داخل یخچال نگهداری کرد و سپس مراحل بعدی نظیر قطعه بندی انجام گیرد.
در مدت 24 ساعتی که گوشت قرمز در داخل یخچال نگهداری می شود، فعل و انفعالاتی (گلیکولیز بی هوازی) در داخل گوشت اتفاق می افتد که باعث می شود گوشت به سمت اسیدی شدن و کاهش PH پیش برود و در نتیجه اگر احتمالا گوشت آلوده به عامل تب مالت و یا تب کریمه کنگو باشد، خود به خود سالم سازی می شود. از طرفی این زمان باعث اسیدی شدن پروتئین کلاژن در گوشت می شود و در هنگام پخت، این پروتئین تبدیل به ژلاتین می شود که قابلیت هضم و جذب در انسان را پیدا می کند. پس در نتیجه به این دو علت لازم است که گوشت قرمز را 24 ساعت در یخچال نگهداری کنیم.
به چه علت باید هنگام قطعه قطعه کردن گوشت از دستکش استفاده شود؟
یکی از بیماری های انگلی قابل انتقال به انسان از طریق گوشت ، انگل "توکسوپلاسوز" است که در زنان باعث سقط و نازایی می شود. لذا توصیه می شود در هنگام قطعه کردن گوشت حتما از دستکش استفاده شود. حتما بر روی کیسه های گوشت که در داخل فریزر می گذارید، زمان خریداری گوشت باید نوشته شود تا تاریخ مصرف آن تمام نشود.
بهترین روش برای یخ زدایی گوشت منجمد چیست؟
بهترین روش برای مصرف گوشت منجمد و یخ زدایی آن به این صورت است که گوشت منجمد را داخل ظرف دربسته قرار داده و 12 ساعت قبل از پختن آن داخل یخچال قرار داد تا یخ ان به آرامی باز شود.
در مورد مصرف گوشت های چرخ کرده آماده چه توصیه ای دارید؟
توصیه می شود از خریدن گوشت های چرخ کرده آماده در مغازه های قصابی که بدون برچسب و به صورت فله ای می باشد، جدا خودداری شود. بهترین روش برای چرخ کردن گوشت این است که پس از زمان 24 ساعت که داخل یخچال قرار دادیم، در منزل گوشت را چرخ کنیم و بلافاصله به فریزر انتقال دهیم.
در میان انواع گوشت قرمز، بهترین گوشت کدام است؟
در بین انواع گوشت قرمز، گوشت شترمرغ به عنوان بهترین گوشت برای مصرف کننده شناخته شده است. همان طور که می دانیم گوشت گوسفندی از نظر چربی و کلسترول، بیشترین درصد را دارا می باشد، پس از آن گوشت گوساله با مقدار کمتر و گوشت شترمرغ کمترین چربی را دارا می باشد. همچنین از نظر اسیدهای امینه ضروری برای انسان و مقدار آهن، گوشت شترمرغ در رتبه خوبی قرار دارد.
11174/130/15
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 258217

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.