بهبود و توان بخشی معلولان با کمک فیزیوتراپی و توان بخشی

تغییرات فیوزیولوژیک بدن مانند کاهش عضلات، افزایش چربی ذخیره بدن، افزایش ضعف عضلانی و کاهش سلامت قلبی از جمله مواردی است که در روند پیری به وجود می آید و این موارد را می توان با ورزش های منظم و فیزیوتوراپی بهبود بخشید.

به گزارش ایمنا، روز 3 دسامبر مصادف است با روز جهانی معلولین که مجمع عمومی سازمان ملل متحد این روز را برای حفظ کرامت و استقلال معلولین و همچنین افزایش آگاهی جامعه به جهت رشد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی معلولین نام گذاری کرده است. در خصوص معلولیت جسمی و راههای توان‌بخشی به معلولان گفتگویی را داشتیم با "سعید فرقانی متخصص ارتوپد فلوشیپ پا و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان" که شرح آن را در زیر می خوانید:
تعریف معلولیت چیست؟
همه ما تجربه بیماری را داشته ایم و در مواقع  سردرد، دیابت، سرطان و بیماری های دیگر، قسمتی از توانایی های فرد برای انجام کارهای روزانه را از دست می دهد. اختلالات جسمی، ذهنی و حسی منجر به توانایی کمتر فرد می شود و فرد نمی تواند مانند دیگر افراد کارهای روزانه را انجام دهد که در این مواقع فرد دچار معلولیت شده است .درواقع کم توانی مستمر ناشی از یک اختلال در بدن را معلولیت می گویند.
فرد معلول عملکرد طبیعی خود را به دلیل اختلالات جسمی، ذهنی و یا روانی به خوبی افراد دیگر نمی تواند داشته باشد. معلولیت ها معمولا بر اساس تعریف سازمان ملل به 6 دسته معلولیت های جسمی و حرکتی، ذهنی، اعصاب و رمان، اختلالات شنوایی، بینایی وگفتاری تقسیم می شوند.
نقش فیزیوتراپی در درمان و کمک به معلولین را چگونه ارزیابی می کنید؟
امروزه بسیاری از اختلالات روانی و عصبی، عضلانی و اسکلتی با استفاده از تجهیزات مکانیکی و جریان های الکتریکی، مانورهای دستی، تمرینات ورزشی و عوامل فیزیکی قابل درمان است. فیزیوتراپی بخشی از پزشکی است که هدف آن پیشگیری از بیماری ها، درمان، توانبخشی و بالا بردن سطح سلامت است و ارتقاء عملکرد جسمانی بدن بیمار را با توجه به سیستم های مختلف بدن مستقیم و یا غیرمستقیم بهبود می بخشد.
تغییرات فیوزیولوژیک بدن مانند کاهش عضلات، افزایش چربی ذخیره بدن، افزایش ضعف عضلانی و کاهش سلامت قلبی  از جمله مواردی است که در روند پیری به وجود می آید و این موارد را می توان با ورزش های منظم و فیزیوتوراپی بهبود بخشید.
معلولیت به چه دلایلی به وجود می آید؟
زمانی که فرد نتواند با محیط اطرافش به خوبی انطباق پیدا کند و در شرایط خاصی قرار بگیرد، معلولیت نمودار می شود. حدود 15 درصد از آدم های دنیا دچار معلولیت هستند یعنی از هر هفت نفر یک نفر مبتلا به یک نوعی از معلولیت است که باید شرایط محیط را در به حداقل رساندن و بالا بردن استقلال فرد معلول هموار کرد.
مراقبت های مادر و کودک در کشور های توسعه یافته عامل مهمی در ایجاد معلولیت ها شناخته شده و حدود 60 درصد معلولیت های مغزی بر اساس کمبود اکسیژن حین زایمان به وجود می آید. علاوه بر مسائل ژنتیکی می توان مهم ترین علت معلولیت را سبک زندگی ناسالم و سوانح عنوان کرد. حدود 235 هزار نفردر اثر سانحه دچار معلولیت می شوند. همچنین بیماران دیابتی هم با عوارض اسکلتی، عضلانی و حسی که ایجاد می کنند منجر به معلولیت می شوند.
علت معلولیت در بزرگسالان؟
مهم ترین علت معلولیت در بزرگسالان سکته مغزی است. زمانی که تعدادی از سلول های مغزی دچار آسیب می شود به دلیل نرسیدن خون به سلول ها و یا خونریزی داخلی سکته مغزی رخ می دهد و همانطور که اشاره شد سبک زندگی ناسالم و روی آوری به خوردن غذاهای فست فود باعث بالا رفتن چربی و در نتیجه بروز سکته مغزی و قلبی می شود. در دنیا سومین عامل مرگ و میر در بزرگسالان سکته مغزی و قلبی است. یکی از راه های درمان در این حوزه از طریق "توانبخشی "است که با این شیوه قسمتی ازتوانایی از دست رفته سلول عصبی را که آسیب دیده باز می گردانیم.طبق منابع علمی ارائه شده از دیگر راه کار های موثر در درمان اینگونه بیماری ها اقدام به فیزیوتراپی دائم است.
و اما سخن پایانی؟
مهم ترین رکنی که یک معلول بدان نیاز دارد استقلال است و مردم و مسئولان در این زمینه باید اقدامات مربوطه و لازم را انجام دهند و علاوه بر آن فرهنگ عدم استفاده از مکان های ویژه معلولین را رعایت کنیم.
در نظام های سلامت دنیا در سه حیطه اصلی سلامت افراد تضمین می شود؛ حوزه پیشگیری و بهداشت، درمان، نظام توانبخشی و باید متذکر شد یکی از راه های رفع آسیب های نخاعی ثابت شده از لحاظ علمی بحث توانبخشی است. 
11180/130/10
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 258146

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.