افزایش سرانه مصرف آنتی‌بیوتیک در ایران

سرماخوردگی معمولی شایعترین بیماری است که در طب عمومی به آن پرداخته می شود و شیوع آن به شکل سه موج درپاییزبلافاصله بعداز باز شدن مدارس،دروسط زمستان ودر بهار مشاهده می شود.

به گزارش ایمنا، بیش از 200 نوع ویروس شناخته شده است که به دستگاه تنفسی فوقانی اثر گذاشته و باعث سرماخوردگی می‌شوند. 
در اغلب موارد سرماخوردگی‌ها خفیف بوده و به طور معمول برای حدود یک هفته باقی می‌مانند.
برخلاف باور بسیاری از مردم، هوای سرد تاثیری بر سرماخوردگی ندارد یا اگر هم دارد بسیار اندک است؛ حقیقت آن است که در طول فصل های سرد، مردم اغلب اوقات خود را در محیط های سرپوشیده و بسته می گذرانند، در نتیجه شانس و فرصت پخش شدن ویروس به طریق تماس نزدیک از فردی به فرد دیگر افزایش می یابد.
هوای سرد رطوبت را کاهش می دهد، از این رو باعث خشک شدن مجرای بینی می شود و بدین وسیله شرایط برای واگیر کردن ویروس آماده می شود. 
آنتی بیوتیک ها (یا در اصطلاح عموم چرک خشک کن ها) در بین داروهای امروزی، بیشترین داروهای تجویزی به خصوص برای درمان سرماخودرگی هستند.
آنتی بیوتیک ها از طریق کشتن میکروب ها یا توقف تکثیر آنها با عوامل بیماری زا مقابله می کنند. 
پنی سیلین، اولین آنتی بیوتیکی بود که بطور تصادفی از محیط کشت کپک کشف شد وامروزه متجاوز از 100 آنتی بیوتیک مختلف وجود دارد که پزشکان برای درمان ناراحتی های کوچک تا عفونت های تهدیدکننده حیات، از آنها استفاده می کنند، ولیکن اگر نابجا مصرف شوند بسیار خطرناک خواهند بود. 
با توجه به اینکه شناخت اهمیت مصرف بجا و نابجای آنتی بیوتیک ها، به سلامتی افراد کمک بسیاری می کند، امروز گفتگویی را با "دکتر مصطفوی زاده - متخصص بیماری های عفونی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان" درباره مصرف آنتی بیوتیک ها انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:
هوا سرد شده و در اکثر نقاط کشور شاهد برف و باران هستیم اما با توجه به عدم بارندگی در اصفهان ،شاهد گسترش ویروس سرماخوردگی در خانواده ها هستیم، آیا هر نوع سرماخوردگی نیاز به مصرف آنتی بیوتیک ها دارد؟ چرا پزشکان مصرف آنتی بیوتیک ها را در نسخه های خود زیاد تجویز می کنند؟
هر سرماخوردگی نیاز به آنتی بیوتیک ندارد، اما هر سرماخوردگی ممکن است عوارض چرکی داشته باشد که درمان آنها نیاز به آنتی بیوتیک دارد و البته تشخیص آن به عهده پزشک خواهد بود.
به هر حال سرما خوردگی در این فصل  زیاد است و درصد قبل توجهی از مراجعه کنندگان به درمانگاه ها  ومطب پزشکان دچار سرماخوردگی شده اند.
در این فصل مصرف آنتی بیوتیک خیلی غیر عادی نیست،مهم این است که آنتی بیوتیک به جا مصرف شود و از مصرف زیاد از حد آن خودداری کنیم.
به هر حال سرانه مصرف آنتی بیوتیک در کشور ما نسبت به دیگر کشورها با جمعیت مشابه بسیار بیشتر است که مقداری از آن ریشه در فرهنگ ما دارد و پزشکان حین طبابت این آموزش ها را به بیماران نمی دهند.
بسیاری از پزشکان ممکن است در مقابل درخواست  بیماران مبنی بر تجویز آنتی بیوتیک مقاومت نکنند زیرا بیمار عنوان می کند با مصرف آنتی بیوتیک سریعتر بهبود یافته است.
اصرار بیماران یکی از عوامل است، اما بیمار در تشخیص بیماری و داروهای درمان آن باید به پزشک خود اعتماد کند. 
آنتی بیوتک ها را به راحتی می توان از داروخانه ها دریافت کرد؟
خیر، قطعاً اینطور نیست اما ممکن است برخی اوقات در داروخانه ای ممکن است در موارد آشنا این اتفاق رخ دهد.
مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک چه عوارضی می تواند برای فرد ایجاد کند؟
اولین و مهمترین عارضه ای که تمام دنیا متوجه آن شده است، مقاومت آنتی بیوتیکی است؛ وقتی مصرف آنتی بیوتیک بی رویه باشد، سلاحی که بر علیه میکروب ها داریم بی خاصیت می شود.
آنتی بیوتیک ها بیش از سایر داروها ایجاد حساسیت می کند.
آنتی بیوتیک از چه چیزی درست شده است؟
لغت آنتی بیوتیک به معنای ضد حیات است، ضدحیات میکروب ها، بنابراین این دارو میکروب را به روش های مختلف نابود می کند و تأثیر آن از بین بردن میکروب است، اما با مصرف آنتی بیوتیک کم کم میکروب ها نسبت به آن مقاوم می شود و بعد زنجیره معیوب می شود.
بیمارانی که برای درمان آنها آنتی بیوتیک تجویز می شود، چه نکاتی را باید در مصرف این دارو رعایت کنند؟ 
مهمترین نکته درمصرف آنتی بیوتیک ها این است که این دارو را باید به صورت کامل، بین 7 تا 10 روز مصرف کنند اما متأسفانه بسیاری از بیماران پس از چند روز مصرف، وقتی احساس بهبودی می کنند، از ادامه درمان خودرداری و بقیه دارو را مصرف نمی کنند که ممکن است باعث مقاومت آنتی بیوتیکی شود، بنابراین بیماران باید دوره درمان را کامل کنند.
در هنگام تداخل مصرف داروها برای درمان چند بیماری ،مصرف آنتی بیوتیک ضرری ندارد؟
این اطلاعات در بروشور داروها وجود دارد، تداخلات دارویی می توانند عوارض شدیدی داشته باشند و معمولاً آن دسته از داروها که عوارض شدید دارند را پزشکان یادآور می شوند.
بسیاری از آنتی بیوتیک ها تداخلی با سایر داروها ندارند مگر برخی آنتی بیوتیک های خاص که به عنوان مثال برای درمان سِل توصیه می شود.
مصرف نابجا و کوتاه کردن دوره درمان یکی از عوامل مهم مقاومت های آنتی بیوتیک ها است و افراد باید به این سأله مهم توجه داشته باشند.
11134/1130/20
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews 
کد خبر 257031

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.