انتقال ایدز ، 41 درصد با رابطه جنسی پرخطر

میزان درصد انتقال بیماری ایدز از طریق اعتیاد تزریقی در سال گذشته 29 درصد و روابط جنسی 41 درصد بوده است . درواقع انتقال بیماری ایدز از طریق روابط جنسی بیشتر شده و وضعیت استان با وضعیت کشور هم خوانی دارد.

به گزارش ایمنا، همانطور که می دانید سندرم نقص ایمنی اکتسابی (acquired immune deficiency syndrome) یا همان بیماری ایدز (AIDS) یک بیماری عفونی وایرال است که یک نقص ایمنی در بدن ایجاد می کند و باعث ضعیف شدن گلبول های سفید می شود. معمولا میکروب های شایع در بدن افرادی که سیستم ایمنی سالمی دارند، هیچ بیماری جدی را ایجاد نمی کند، اما همین میکروب ها در افراد مبتلا به ایدز می تواند موجب بیماری های کشنده گردد.نداشتن اطلاعات کافی درباره این بیماری باعث نگرانی روزافزون مردم برای ابتلا یه این بیماری می شود، مخصوصا افرادی که اطلاعات نصفه نیمه ای درباره این بیماری دارند.با توجه به قرار گرفتن در آستانه روز جهانی و هفته ایدز، از تاریخ 13 الی 19 آذر هفته اطلاع رسانی ایدز با شعار جهانی "با اطلاع رسانی، پیشگیری HIV  و ایدز مهار و درمان مبتلایان" با "شیما السادات طلائی، مسئول مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت شماره 1 اصفهان" گفت و گو کرده ایم که شرح آن را در زیر می خوانید:
اهداف کلی WHOبرای کنترل و پیشگیری بیماری ایدز چیست؟ 
WHO تا سال 2020 اهدافی را در نظر گرفته است که به اهداف 90 90 90 معروف است. به عبارتی هدف اول آن شناسایی بیش از 90 درصد افراد مبتلا به عفونت چراکه ویروس ایدز وقتی وارد بدن می شود، حدود 5 تا 30 سال طول می کشد تا بدن علائم را نشان دهد. هدف دوم این است که بیش از 90 درصد بیماران تحت نظر درمان با ثبات و پایدار قرار گیرند زیرا ممکن است به دلیل مشکلات و انگ ها درمان را دنبال نکنند و هدف سوم با آزمایش های متعدد فرد مبتلا، تعداد ویروس ها را به حداقل برسانند زیرا داروهای موجود به طور کامل ایدز را درمان نمی کنند ولی داروهایی هستند که اگر تعداد ویروس را به زیر 200 برسانند فرد دیگر دچار ویروس و حتی ناقل آن نمی شود.
آمار ایران در رابطه با بیماری ایدز چگونه است؟
در سه ماهه اول سال 95 تعداد بیماران مبتلا به ایدز شناخته شده حدود 32 هزار و 685 هزار نفر است که 84 درصد آن مردان و 16 درصد را زنان تشکیل داده اند.
در خصوص شاخص های تخمین وضعیت اپیدمی ایران توضیح دهید.
شاخص های غیر مستقیم تخمین وضعیت اپیدمی ایران عبارتند از:
درصد زنان مبتلا، زیرا از سال 83 تا 94 ابتلا زنان به این بیماری به سرعت افزایش پیدا کرده است.
درصد راه انتقال جنسی، قبلا راه انتقال از طریق سرنگ های آلوده به ویروس و در افراد معتاد صورت می گرفته ولی در سال 94 راه انتقال به روابط جنسی انتقال پیدا کرده است.
درصد کودکان و نوجوانان، به دلیل رفتار های پر خطر افزایش پیدا کرده است.
مرحله بیماری در بدو تشخیص، که اگر سریع تشخیص داده شود درمان موثر تر و راحت تر خواهد بود و از آلوده شدن افراد دیگر جلوگیری می شود.
مرگ سال اول که مهم ترین آیتم در HIV است به دلیل اینکه مرگ در سال اول نشان دهنده تاخیر در تشخیص این بیماری بوده است .
راه های انتقال این بیماری چگونه است؟
راههای انتقال از طریق مادر مبتلا به کودک، سرنگ های مشترک در معتادین، از راه خون و فرآورده های خونی و همچنین روابط جنسی از راه های رایج انتقال ویروس ایدز است. میزان درصد اعتیاد تزریقی 77 درصد و روابط جنسی 21 درصد موارد را در راه های انتقال به خود اختصاص داده است. ولی از سال 83 تا سال 94 هر آنچه که در طول این سال ها بیمار تشخیص داده شده بودند از راه اعتیاد تزریق بوده که به تدریج روند کاهش داشته و جای خود را به راه انتقال از طریق جنسی داده است و 41 درصد موارد را به خود اختصاص داده و در رتبه اول قرار گرفته است.
مقایسه گروه های سنی در مبتلا شدن به این بیماری در چه سنی است؟
براساس آماری که در سال 92 تا 94 داده شده، گروه های سنی که در بدو تشخیص شناسایی شدند از سن 31 تا 35 سال بوده است. 
و اما آمار اصفهان؟
در اصفهان کل موارد شناسایی شده تجمعی تا 6 ماهه اول سال جاری، 721 نفر بوده که 83 درصد مربوط به مردان یعنی 597 نفر و 17 درصد مربوط به زنان یعنی 124 نفر بوده است. در خصوص راه های انتقال در اصفهان، اعتیاد تزریقی به صورت تجمعی 66 درصد ولی در سال 94 به 29 درصد رسیده به عبارتی جای خود را به روابط جنسی داده که در سال گذشته، 41 درصد بوده و در واقع با وضعیت کشور هم خوانی دارد. تعداد آمار این بیماری در سال جاری در 6 ماهه سال اول 5 مورد مرد و 7 مورد زن شناسایی شده است.
چه چالش هایی در رابطه با مقابله با بیماری ایدز وجود دارد؟
باور نکردن شیوع رفتار های پر خطر، تعداد زیادی از مبتلایان از بیماری خود آگاهی ندارند و از خدمات بی بهره اند، سازمان های دخیل برای نقش خود ارزش قائل نیستند، نداشتن آگاهی جامع به خصوص در نسل جوان جامعه که در معرض خطر هستند، وجود انگ و تبعیض، تغییر و اصلاح الگوی صحیص مصرف مواد مخدر که متاسفانه تبدیل به مواد متحرک شده است از جمله چالش هایی است که در مقابله و کنترل بیماری ایدز با آن رو برو هستیم.
اهداف کلانی برنامه ریزی و مصوب شده برای مقابله با این بیماری چیست؟
در چهاردهمین جلسه برنامه سلامت و امنیت غذایی اهدافی که برای پیشگیری و درمان در نظر گرفته شده است، این است که شیوع این بیماری تا سال 98 کمتر از 15 درصد باقی بماند و میزان بروز این عفونت در نوزادان تازه متولد شده از زنان باردار مبتلا به این عفونت 90 درصد کاهش پیدا کند.
حال این برنامه شامل آموزش و اطلاع رسانی، پیشگیری از انتقال و تامین سلامت خون، توصیه به انجام تست و آزمایش ایدز، پیشگیری از طریق انتقال مادر به کودک، حمایت و توانمند سازی و ... است.
چه برنامه هایی برای کنترل و پیشگیری از ایدز در نظر گرفته شده است؟
آموزش عمومی برنامه تامین سلامت خون، کاهش آسیب زنان و مردان آسیب پذیر، برنامه های حمایت که از اهمیت ویژه ای برخوردار است و دیگر موارد قابل توجه در برنامه پیشگیری، آزمایش و تست افراد مبتلا به سل است به دلیل اینکه بیماری سل و ایدز دو بیماری هستند که همگام باهم پیش می روند. آموزش دانشجویان و دانش آموزان، آموزش مربیان و آموزش در مساجد و مراکز دیگری مانند انتقال خون، شهرداری، هلال احمر، شورای همکاری مبارزه با مواد مخدر و .... از دیگر برنامه های اطلاع رسانی در جهت کنترل این بیماری است.
11180/130/15
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 256092

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.