مطالعه در ایران را  از 2 دقیقه تا 76 دقیقه اعلام می کنند/ آمار دقیق مطالعه وجود ندارد

این ضعف بزرگی است که در بسیاری از شاخص‌های فرهنگی، آمارها و ارقام دقیقی وجود ندارد و آمار سرانه مطالعه در کشور از ٢ دقیقه تا ٧٦ دقیقه در روز اعلام مي شود.

به گزارش ایمنا، مديريت شهري اصفهان در راستاي اقدامات فرهنگي و اجتماعي خود به رصد فرهنگ كتاب و كتابخواني و راهكار هاي رشد و توسعه آن در ميان مردم پرداخته است. برگزاري نمايشگاه يار مهربان با همكاري اداره كل آموزش و پرورش اصفهان تا ارائه و خواندن كتاب هاي ساندويچي براي كتابخوان تر شدن شهروندان اصفهاني  و آمار و ارقام عجيب و  متفاوت باعث شد تا با ندا واشياني پور، سخنگوي شوراي اسلامي شهر اصفهان در اين رابطه به گفت و گو بنشينيم.  
سرانه مطالعه بر اساس آمار در ایران چگونه است؟
آمار سرانه مطالعه در ايران از 2 دقیقه، شروع شده و تا 6 دقیقه، 9 دقیقه ، 13 دقیقه و در نهایت 76 دقیقه ادامه داشته که این یکی از عجيب ترين آمارهاي اعلام شده در رابطه با آمار مطالعه در ايران است.
چرا این آمار این اندازه متغیر است؟
برخي معتقدند سرانه آمار مطالعه صرفاً به مطالعه كتب غير درسي اختصاص دارد و مطالعه قرآن، ادعيه، روزنامه، نشريه و كتب درسي را نبايد جزء آن حساب كرد اما برخي عكس اين نظر را دارند.
جزئیات بیشتری از این نتایج آمار وجود دارد؟
آخرين آماري كه اعلام شده بدين صورت است كه آمار سرانه مطالعه ایران ۷۵ دقيقه و ۳۴ ثانيه محاسبه شده که ١٣ تا ۱۵‌دقيقه و ۱۷ ثانيه به کتاب، ۲۱ دقيقه و ۳۱ ثانيه براي قرآن و ادعيه، ۳۲ دقيقه و ۳۶ ثانيه روزنامه و پنج دقيقه و۴۲ ثانيه به نشريه‌خواني اختصاص پيدا کرده است كه هر 2 فضاي مجازي و فيزيکي را شامل مي شود.
این آمار ها چقدر قابل استناد است؟
این ضعف بزرگی است که در بسیاری از شاخص‌های فرهنگی، آمارها و ارقام دقیقی وجود ندارد و آمار سرانه مطالعه در کشور از ٢ دقیقه  تا ٧٦ دقیقه در روز اعلام مي شود.
ارتقاء فرهنگ مطالعه چه نتایجی را به دنبال دارد؟
به هر حال ارتقاء فرهنگ مطالعه در بین مردم در واقع ارتقاء سطح فرهنگي جامعه بوده و بايد گفت يك جامعه آگاه و با مطالعه در مقابل بسياري از تهاجمات فرهنگي مصون مي ماند. توسعه اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي وابسته به مولفه دانش محوري است كه از طريق مطالعه اتفاق مي افتد.
فاصله مطالعه در بین اقشار مختلف جامعه نشانه چیست؟
واقعيت اين است كه كشور ما به لحاظ رشد علمي در وضعيت خوبي به سر مي برد اما فاصله مطالعه بين قشر نخبه و فرهيخته با عموم مردم بسيار زياد است و بايد برنامه هاي ويژه اي برای تشويق عموم مردم به مطالعه كتب و روزنامه تدوين شود.
تشویق و ترغیب کودکان به کتابخوانی چه تأثیری در آسیب شناسی فرهنگ مطالعه دارد؟
تشويق و ایجاد عادت مطالعه در كودكان و نوجوانان به خصوص در زمينه كتب غير درسي مي تواند بسيار مؤثر باشد ضمن اينكه آسيب شناسي جدي در اين خصوص مي تواند علل و عوامل عدم علاقمندي به مطالعه در قشري خاص از جامعه يا عدم توجه كافي آنان به اين موضوع را مشخص كند تا برنامه ريزي هاي لازم صورت گیرد.
شما براي بهبود اين شرايط چه پيشنهادي مي دهيد؟ 
در مقطعي از زمان در كشور هاي پيشرفته به اين نكته رسيدند كه زندگي مردم با استرس و زمان كم روبرو است از این رو افراد فرصت طلب، غذاهاي ساندويچي را روانه بازار كردند. در اين زمان بود كه مردم از اين غذاها بسيار استقبال كرده و حتي تبليغات آن نيز رواج پيدا كرد، زيرا مردم مي دانستند كه با هزينه و زمان كم مي توانند خود را از گرسنگي رها كنند. بايد كتابخانه ها نيز مانند غذاهاي ساندويچي، مطالب را سريع و با هزينه كم در اختيار مردم قرار دهند و حتي كتاب ها را مانند فروشگاه هاي تلفني به درب منازل آنان ببرند.
يعني جايگزيني روش هاي نوين به جاي سنتي ها؟
بله، در حال حاضر با توجه به شرايط اقتصادي مردم متقاضي كتاب نيستند و بايد مانند ساير محصولات با روش هاي نوين به مصرف مردم درآيد.
جاي دولت در اين ميان كجاست؟
مسئله اينجاست كه ما منتظر دولت هستيم تا كاري در اين راستا انجام دهد اما بايد گفت كه ما بايد به صورت خودجوش به اين فعاليت بپردازيم، همچنين بايد مشخص شود كه هدف ما گسترش مطالعه صرف يا كتابخواني است؟
خانواده ها در اين ميان چه نقشي دارند؟
در كنار نهادينه كردن فرهنگ مطالعه در خانواده و اهتمام مادران به اين امر، نهاد هاي آموزشي و متولي آموزش دومين مجري هستند كه نقش آنها قابل انكار نيست.
نهاد كتاب ها كدام قطعه اين پازل را تكميل مي كند؟
 حضور متولي اصلي ترويج مطالعه و كتابخواني يعني "نهاد كتابخانه ها" مي تواند مشكلات اين حوزه را به پايان برساند. سند هاي راهبردي و چشم انداز حوزه هاي مختلف نيز يكي از عواملي است كه سازمانها را به سرمنزل مقصود مي رساند اما با وجود عدم اين سند، سازمان به طور حتم نمي داند كه به چه سرانجامي خواهد رسيد.
مديريت شهري اصفهان چقدر به اين امر ورود پيدا كرده است؟
شهرداري اصفهان با همكاري آموزش و پرورش هرساله نمایشگاه کتاب يار مهربان را به صورت جدی در دستور كار خود قرار داده است كه امسال هم شاهد حضور پر شور شهروندان در طول برگزاري آن بوديم؛ برپایی نمایشگاه کتاب توجه مسئولان و مدیریت شهری را نسبت به وضعیت مطالعه در کشور نشان می دهد.
چه ميزان بودجه به اين امر اختصاص يافت؟
11میلیارد ریال برای اهدا کتاب و لوازم ورزشی به مدارس شهر در نظر گرفته شد و بيشترين تمركز بر روي مناطق كم برخوردار براي توزيع عادلانه خدمات شهري بود.
ارزيابي از اين برنامه چگونه صورت گرفت؟
در روز پایانی نمایشگاه  به ارزيابي جزء به جزء و مقايسه اي با نمايشگاه سال گذشته پرداخته شد كه شاهد میزان موفقیت چشمگير برپایی این نمایشگاه و جذب مخاطبان نسبت به سال گذشته بوديم؛ البته از تبليغات گستره شهري براي اطلاع رساني به موقع به مردم نيز در اين امر نمي توان غفلت كرد.
09178/115/10
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 252909

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.