مواد شوینده و پاک کننده شیمیایی، بدون آگاهی مصرف نشوند

دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو با اشاره به آغاز نظافت و شستشوی خانه ها پیش از شروع تعطیلات نوروز، نسبت به استفاده نابجا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک کننده شیمیایی هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از ایفدونا، طلعت قانع با اشاره به آغاز نظافت و شستشوی خانه ها پیش از شروع تعطیلات نوروز که بر اساس سنت رایج در ایران انجام می شود؛ علاوه بر مراقبت از دچار شدن به حوادثی مانند سقوط از ارتفاع، نسبت به استفاده نابجا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک کننده شیمیایی هشدار داد.
وی با  تاکید بر اینکه عدم توجه به توصیه ها می تواند خطرات جبران ناپذیری را در استانه سال نو متوجه هموطنان نماید، از مصرف کنندگان فرآورده هاي شيميايي و شوینده خواست: در هنگام استفاده، برچسب روي بسته بندي در نور كافي مطالعه و سپس مصرف شود که استفاده از داروها و مواد شيميايي در تاريكي مي توانند خطر آفرین باشد.
وی همچنین اضافه کرد: با توجه به اینکه بسیاری از ترکیبات مواد شيميايي و فرآورده هاي شوينده و پاك كننده، بخارات سمی ایجاد می کنند که به مخاط دهان، بینی و ریه صدمه می زند شایسته است در هنگام استفاده از پنجره ها باز نگاه داشته شوند  تا هوا به خوبي در محيط جريان داشته باشد.
قانع با بیان اینکه در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک کننده از دستکش لاستیکی، کفش جلوبسته و درصورت امکان، ماسک ضروری به نظر می رسد اظهار داشت: در خودداری از اختلاط مواد شيميايي مانند جوهر نمك و مواد سفيد كننده و لکه بر الزام وجود دارد چرا که بخارات و گازهاي ناشي از اين اختلاط بسيار سمي و خفه كننده مي باشند.
مدیر مرکز پاسخگویی 1490 در خصوص بسياري از داروها و محصولات خانگي مانند جوهر نمك، مواد شوينده و لكه بر، لاک پاک کن، سموم حشره كش و جونده كش (مانند مرگ موش)، تينر، ضديخ، بنزين و نفت  به دلیل اینکه مي توانند در صورت بلعيده شدن، تماس با پوست، چشم و يا تنفس، بسیار سمي باشند نیز سخن گفت و خاطر نشان کرد: هميشه بهتر است محصولات  نامبرده  را در ظرف اصلي آن نگهداري نموده هيچگاه  آنها را در ظرف مواد خوراكي (مانند بطري نوشابه) نگهداري نكرد زیرا اين عمل  موجب مصرف  اشتباهي توسط كودكان و در نتیجه مسمومیت شدید آنها خواهد شد.
 قانع در خصوص  مراقبت از مسمومیت کودکان توصیه های دیگری نیز داشت  وی با ذکر این مطلب که همواره پس از استفاده از مواد شيميايي سريعاً درب آن را باید بست گفت: همواره این نکته را باید به یاد داشت که، هيچ ظرف دربسته اي از دسترسي كودكان کنجکاو در امان نيست.
دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو همچنین هشدار داد: بهتر است كيف دستي، ساك خريد و كيسه هاي نايلوني دور از دسترس كودكان  نگاه داشته شود چرا که این  احتمال وجود  دارد که وسایل محتوی کیسه توسط كودك بلعيده و يا ضمن بازي، روي صورت وی كشيده شده و موجب خفگي وی شود.
مدیر مرکز پاسخگویی 1490 در پایان از هموطنان خواست در صورت بروز موارد مطرح شده و یا مشابه با مركز اورژانس 115و يا مركز اطلاع رساني داروها و سموم 1490 تماس برقرار نموده و راهنمایی های لازم را اخذ نمایند./
کد خبر 221720

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.