نام پدر نساجی ایران در کاشان ماندگار شد

تیک تیک ساعت لحظه های 8 آبان ماه را نشان داد تا بار دیگر صفحه ای از تقویم زمان را با یاد و خاطرات کسانی که نامشان در همیشه تاریخ ماندگار است ورق بزنیم.

خبرگزاری ایمنا، فروغ صالحی/ هشتم آبان ماه 66، سالی که نه تنها فراموش شدنی نیست بلکه برای همیشه تاریخ بر صفحه روزگار ذهن مردمان خطه کویری کاشان به ثبت رسیده است.
نزدیک شدن به این روز( 8 آبان ماه)، هر سال تداعی بخش خاطره این روز دردناک است که نه تنها مردمان منطقه کاشان بلکه ایران به یادش می گریند چرا که در این روز برای همیشه تاریخ " پدر نساجی ایران" چشمان خود را فرو بست و دیاری را در عزای خود نشاند.
درگذشت ارباب حسن تفضلی که به او لقب "پدر نساجی ایران" را دادند به عنوان موسس نخستین کارخانه ریسندگی در کاشان، شهری را که سابقه آن به 7500 سال و حال نیز بنا به تحقیقات ارائه شده توسط باستان شناسان و کارشناسان مجرب به 15 هزار سال می رسد را کشف کرد و این صنعت را برای همیشه روزگار زنده نگه داشت.
وی نخستین کارخانه ریسندگی را در سال 1313 هجری شمسی در کاشان تاسیس کرد و از مدیران و کارآفرینان بزرگ صنعت ریسندگی بود.
ارباب تفضلی در کار خیر نیز کوشا بود که از جمله اقدامات وی را می توان به ساخت بقعه محتشم کاشانی اشاره کرد.
جای برخی از افراد بزرگی مانند ارباب تفضلی ها برای همیشه در شهرهایی که در زمینه های مختلف صنعتی، گردشگری، هنری و ورزشی جای کار دارند، خالی است چرا که با بودنشان نه تنها باعث رونق و پیشرفت شهرشان می شدند بلکه برای جوانان و نوجوانان شهر ایجاد اشتغال می کردند.
شهری که با آثار  و جاذبه های گردشگری زبانزد خاص و عام است و با بردن تنها نامی از یک ابنیه تاریخی شهرتش را به رخ می کشد، داشتن افراد بزرگی که عالم الدهر روزگار خود بودند را نیز بیش از پیش بر همگان معرفی می کند بنابراین نام خیرین و بزرگ مردان نه تها بر دل ها بلکه باید در سطح شهر پرفروغ باشد.
مسوولین و کسانی که در شهر دست مریزادی دارند  باید با نامگذاری خیابان ها، محله ها، بلوارها، کوچه ها و حتی مدارس شهر نام این بزرگ مردان همیشه در صفحه روزگار را زنده نگه دارند.
و در شهرما در خیابان 22 بهمن شبکه ای به نام این مرد نیک روزگار بود که باید بزرگ تر نمایان می شد و کسانیکه در کمیته نامگذاری حضور داشتند با هم فکری یکدیگر و زنده نگهداشتن "پدر نساجی ایران" توانستند چراغ انتهای بلوار دانش حد فاصل بلوار تا میدان در دست احداث دانشگاه (بلوار صنعت سابق) را با نامش روشن کنند و نامگذاری یکی از بلوارهای شهر با نامش، ترویج فرهنگ احترام به کسانی است که هر چند در بین ما نیستند ولی عملکرد همیشه جاودانشان ما را به مهربانی هایشان پیوند می زنند رقم خورد.
امید آنکه تا زندگان عالم و دانشمند و فرهیخته در شهرمان خودنمایی می کنند نامشان پرفروغ بماند.
 
کد خبر 209548

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.