علت ريزش برگ درختان در فصل پاييز چيست؟

در فصل پاييز دماي هوا به طور ناگهاني كاهش يافته، شب ها بلندتر مي‌‌شود و مهم‌تر از همه برگ گياهان شروع به ريزش مي‌كند.

به گزارش ايمنا، پاييز حدفاصل تابستان و زمستان است. در اين فصل سال دماي هوا به طور ناگهاني كاهش يافته، شب ها بلندتر مي‌‌شود و  برخي ازموجودات به مناطق گرمتر مهاجرت مي‌كنند.
بر پایه تقویم میلادی، فصل پاییز در نیمکره شمالی حدود ۲۳ سپتامبر (۱ مهر) و در نیمکره جنوبی ۲۱ مارس (۱ فروردین) آغاز می‌شود. همچنين زمان پایان اين فصل در نیمکره شمالی ۲۱ دسامبر (۳۰ آذر) و در نیمکره جنوبی ۲۱ ژوئن (۳۱ خرداد) است.
اما يكي از ويژگي هاي مهم پاييز اين است كه بسیاری از گیاهان در اين فصل، برگ‌های خود را از دست می‌دهند. اگرچه تا كنون محققان براي بررسي علت ريزش برگ درختان در فصل پاييز تئوري‌هاي مختلفي عنوان كرده‌اند، در اينجا علت علمي ريزش برگ درختان را به نقل از لايو ساينس با هم مرور مي‌كنيم:
در فصل پاييز، برگ درختان در واكنش نسبت به هواي سرد و تغيير نور روزانه ديگر قادر به توليد  كلروفيل سبز نيستند. كلروفيل ماده‌ای شیمیایی است که تقریبا در برگ و ساقه تمام گیاهان و جود دارد، رنگ آنها را سبز می‌کند و گیاهان را قادر می‌سازد از نور خورشید انرژی کسب کنند. حال از آنجا كه كلروفيل نسبت به سرماي هوا حساس است،‌ با شرايط آب و هوايي خاص مانند سرما و يخبندان روند توليد آن متوقف مي‌شود.
به گفته محققان محیط زیست دانشگاه نیویورک در اين فصل رنگدانه‌هاي نارنجي و زرد موسوم به "کاروتنوئیدها" در برگ درختان درخشش خاصي پيدا مي كند. اما قرمزي زودهنگام  برگ خبر خوبي نيست. اين تغيير رنگ به علت مبتلا شدن گياه به نوعي قارچ  و يا در اثر ضربه به تنه گياهان ايجاد مي‌شود.
/110
 
کد خبر 205963

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.