۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۱

كارشناس خانواده در گفتگو با ايمنا:

با در آغوش گرفتن كودك خود همدلي را به او بياموزيد

مقابله با مشكلات زندگي را در قالب بازي به كودك آموزش دهيد
با در آغوش گرفتن كودك خود همدلي را به او بياموزيد

خبرگزاري ايمنا: نمونه كامل همدلي با كودكان در آغوش گرفتنن آنان توسط والدين است، اين كودكان در آينده قدرت بالايي در ارتباط با ديگران دارند.

مريم شهبازي كارشناس خانواده در گفتگو با ايمنا با اشاره به اينكه همدلي مهمترين عامل ارتباط بين فرد با ديگران است، در مورد چگونگي آموزش اين روش به كودكان، گفت: براي آموزش اين روش همواره كودك خود را از نظر جسمي و عاطفي حمايت كنيد، تحقيقات نشان مي‌دهد هر چه كودك روابط مستحكم‌تري داشته باشد احتمال اينكه براي كودكان ديگر در زمان پريشاني همياري كند بسيار زياد است.
وي بيان داشت: در آغوش گرفتن كودكان نمونه بارز همدلي با آنان است، افرادي كه تجربه در آغوش كشيده شدن، نوازش را دارند سطح اكسي‌توسين آنها افزايش يافته و اين امر به درك و ارتباط با تجربيات ديگر افراد كمك شاياني مي‌كند.
اين كارشناس خانواده با بيان اينكه به خاطر داشته باشيد كه كودكان از شخصيت و ذهني مستقل برخوردار هستند، خاطرنشان كرد: اين امر به شما اجازه مي‌دهد كه درباره ديدگاه‌ها و احساسات منحصر به فرد كودكتان بدون هيچ‌گونه پيش‌فرض صحبت كنيد، همچنين به القاي اين عقيده در كودك كه قبول كردن آرزوها، باورها، احساسات و افكار منحصر به فرد ديگران اشكالي ندارد كمك مي‌كند.
وي با اشاره به اينكه با كودكتان نقش بازي كنيد، اظهارداشت: مثلا از كودك خود بخواهيد تا نقش مشكلاتي كه سالمندان با آن روبرو هستند را بازي كنند، مانند استفاده از عينك، عصا و ... و در نهايت آنها احساس همدلي بيشتري به سالمندان پيدا مي‌كند و اين كار موجب قرار گيري در موقعيت اين افراد شده و به درك بيشتر از نياز سالمندان كمك مي‌كند.
شهبازي با بيان اينكه صحبت درباره ديدگاه ديگران را به كودك خود آموزش دهيد، تصريح كرد: بهترين راهكار براي اين كار استفاده از مجلات و فيلم است و بعد از خواندن آن بخش روزنامه از كودك بخواهيد در مورد احساس خود در اين زمينه با شما صحبت كند، تجربه نشان داده كودكاني كه درباره احساسات خود صحبت مي‌كنند ميل بيشتري به همدردي دارند.
وي ادامه داد: در تمام اوقات چه در زمان شادي و چه در زمان غم زماني ويژه را براي همدردي با كودك خود اختصاص دهيد و به اين طريق او را راهنمايي كنيد تا از اين حس خود براي ايجاد آرامش در ديگران نيز استفاده كند.
اين كارشناس با اشاره به اينكه بهترين راه براي پرورش حس همدردي نشان دادن اين گونه روابط در زندگي مردم است،‌اظهارداشت: کتاب، فیلم، و زندگی، همگی می‌توانند موقعیت‌هایی را به وجود بیاورند که شما بتوانید همدردی خود را نشان دهید، درباره تأثیر احساسات کودکتان بر رفتارش صحبت کنید، ارتباط بین موقعیت‌هایی که کودکتان از نمره‌ پایینی که گرفته بود احساس خوبی نداشت و دو ساعت بعد برادر کوچکش را نادان صدا زد، به او نشان دهید.
وي ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان، با کودکان دیگری که بیشتر به آن‌ها شبیه هستند، میل به همدردی بیشتری دارند. اگر کودکتان به خاطر سروصدای برادرش عصبانی است، به او بگویید وقتی او نیز سه ساله بود، دوست داشت صدای ماشین‌ها را تقلید کند.
شهبازي با بيان اينكه والدين به جاي تنبيه كودكان به آنان دلايل فرا اجتماعي قوانين را توضيح دهند، خاطرنشان كرد: به او یاد بدهید که زدنِ دیگران کار خوبی نیست، چون باعث می‌شود بقیه دردشان بیاید. به او درباره آثار دزدیدن چیزی بر دیگران توضیح دهید نه اینکه به او بگویید دزدها به زندان می روند.
وي با اشاره به اينكه سعي شود در روابط به كودكان ارزيابي رفتار ديگران را بياموزيد، تصريح كرد: بايد به كودك آموهخب كه رفتارهاي ديگران دلايل متعددي دارد كه بسته به نيازهاي عاطفي، جسماني و موقعيت‌هاي خاص آنان است، پيش از اينكه كودكتان از رفتار معلم خود شكايت كند براي او توضيح دهيد كه شايد رفتار معلمش متاثر از رفتار بچه‌های شیطانی بوده که با آن‌ها در ارتباط بوده است.

کد خبر 183876

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.