چاله سنبک+عکس

خبرگزاری ایمنا: در دل كوير آران و بيدگل مكاني به نام "چاله سنبك" وجود دارد كه ‌از كم نظيرترين جاذبه‌هاي طبيعي ايران است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از کاشان، سنبک در ناحیه شمال شرق آران و بیدگل و در دل بند ریگ قرار گرفته که در آن چاله های طبیعی کشاورزی جهت کشت هندوانه (هندوانه بومی تخم حنائی، تخم سیاه و چیتی) وجود دارد تعداد این چاله ها تقریبا ۵۰۰ عدد است که کمتر از ۱۵۰ چاله آن قابل استفاده برای کاشت است.

در این منطقه در عمق کمتر از یک متری کف در دامان کویر به آب شیرین می رسد، این چاله ها تا دهه پیش دارای جاده ای مالرو بوده که فقط کشاورزان برای کاشت هندوانه بومی تردد داشتند ولی اخيراً یک جاده دو فرسخی خاکی توسط جهاد کشاورزی احداث شده است.
 
در شمال شهرستان آران و بيدگل با پيمودن مسير ‪ در محدوده چاله سنبک هيچگونه چاه يا قناتی ديده نمي شود و کشاورزان تنها با چاله برداری حدوداً يک متری به آب زلال و شيرين می رسند علت دسترسی آسان به آب بدليل ارتفاع بسيار پايين زمين و سطح بالای آب های زيرمينی است که ناشی بستر سخت زمین است و علی‌رغم کمبود نزولات آسماني و گرماي بيش از ‪ ۵۰‬درجه سانتيگراد، تبخير آب صفر است و آب هم پرت نمي‌شود و از دسترس خارج نمي‌شود، لذا با توجه به بارندگي های بسيار ناچيز منطقه کشت هندوانه آن هم به صورت دیم در این منطقه، امری نادر و از جاذبه های کوير محسوب مي شود. 

چاله‌سنبك يا چاله سمبك به معناي دشت كوچك، سنبله و كنار سم ستوران اطلاق مي‌شود هم اكنون ‪ ۱۵۰‬عدد از اين چاله‌ها قابل كشت و بقيه باير مانده است.
مساحت هر چاله از ‪ ۶۰۰‬مترمربع تا يك هكتار است و در اين چاله‌ها، محصولاتي همچون هندوانه، خربزه، پنبه و گل آفتابگردان كشت می شود، بهترين محصولي كه خوب جواب داده و بيشترين سطح توليد را داشته است، محصول هندوانه است.
دو برابر بودن اين هندوانه‌ها از هندوانه‌هاي معمولي، پايين بودن ميزان قند موجود در آن، داشتن پوسته محكم و ضخيم از ويژگي هاي محصول هندوانه چاله سنبك كوير آران و بيدگل است، زمان كشت محصول هندوانه نيمه اول فروردين بوده و زمان برداشت اين محصول از ماه مرداد شروع مي‌شود محصول هندوانه سنبک کاملاً ارگانیک است./

کد خبر 182356

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • روح الله ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    خیلی ممنون عالی بود

    پاسخ سایت: 0

  • دلاور ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    چاله سنبک در شمال ابوزیدآباد قرار دارد

    پاسخ سایت: 0