۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۲

خبرگزاری ایمنا: قلب انسان‌ها دارای شکل ظاهری یکسانی است، اما زمانی که به قلمرو حیوانات سفر کنیم با شگفتی‌های عجیب و غریبی رو به رو می‌شویم.

به گزارش گروه ترجمه سرویس علم و فناوری ایمنا تعداد ضربان قلب انسان حدود ۷۲ بار در دقیقه است و وزن آن حدود ۳/۰ کیلوگرم است. این در حالی است که قلب انسان ها شبیه به یکدیگر است اما زمانی که به قلمرو حیوانات سفر کنیم با شگفتی های عجیبی رو به رو می شویم.
جالب است بدانید که قلب موش خرمایی تنها ۵ بار در دقیقه می تپد، ضربان مرغ مگس خوار در هنگام پرواز ۱۲۶۰ بار در دقیقه است. وزن قلب زرافه حدود ۱۲ کیلو گرم است و این عضو باید بسیار قدرتمند باشد تا خون را به گردن بلند زرافه برساند. دانیل مالکاهی، جانورشناس موسسه اسمیتسونین در واشنگتن می گوید:"قلب پستانداران و پرندگان اغلب دارای ۴ حفره است، اما قلب قورباغه تنها سه حفره دارد که شامل دو دهلیز و یک بطن می شود." قلب نهنگ به اندازه یک خودروی کوچک است ، وزن آن به ۴۳۰ کیلوگرم می رسد و مسئولیت خون رسانی به موجودی با اندازه ۲ اتوبوس رابر عهده دارد. همچنین سرپایان از شاخهٔ نرم‌تنان محسوب می شوند و از ویژگی های بارز آنها می توان به قرینه بودن دو بخش بدن، داشتن سر برجسته، و داشتن بازو یا شاخک اشاره کرد. اما نکته جالب در مورد این موجودات داشتن قلب ۳ حفره و وجود هموسیانین یعنی مس به جای آهن در خون است که این امر باعث شده است رنگ خون آنها به جای قرمز به صورت بی رنگ و متمایل به آبی دیده شود.
سوسک ها دارای سیستم گردش خون باز هستند که در سطح پشتی آنها قرار دارد واز یک رگ مستقیم به آئورت که در ناحیه سینه قرارگرفته تشکیل شده‌است. آئورت در شکم ازمجموعه‌های کوچک تشکیل یافته که به هرکدام اتاقک(chamber) می‌گویند ودارای منافذی است به نام استیا(Ostia) که مجموعه این اتاقک‌ها قلب را می‌سازد.خون ازطریق استیا وارد می شود و توسط انقباضات قلب به آئورت و بعد به سر و به شکم می‌رود. علاوه بر این کرم خاکی گردش خون بسته دارد یعنی خون از رگ های کرم خاکی خارج نمی شود. کرم خاکی دارای شبکه کامل گردش خون شامل قلب، سرخرگ، مویرگ و سیاهرگ است، این موجو خاکی پنج جفت قلب لوله ای دارد که خون را از سطح پشتی بدن به سطح شکمی آن می رسانند. اما جالب است بدانید که کرم خاکی ریه ندارد، بلکه اکسیژن مورد نیاز را از طریق پوست مرطوب خود جذب می کند.



/۱۱۰
کد خبر 180901

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.