۱۰ گامی که اصفهان را به رتبه اول مديريت پسماند رساند

خبرگزاري ايمنا: اکنون سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با جمع‌آوري روزانه ۱۶۰ تن مواد بازيافتي از پسماندهای شهري، رتبه نخست را در ميان كلان‌شهرهاي كشور به خود اختصاص داده است.

 به گزارش ايمنا، برای دست یابی به این جایگاه در ۱۰ سال گذشته ۱۰گام موثر برداشته شده است:
۱- آموزش و فرهنگ سازي:
با توجه به اين كه کاهش پسماند به کاهش جمع آوري، حمل و نقل، بازيافت و سپس دفع آن منجر خواهد شد و در پي آن حفظ منابع طبيعي و کاهش آلودگي ها را دربر خواهد داشت و اين زماني مي تواند تحقق يابد که تغييرات اساسي در عاد تهاي روزمره زندگي، شيوه توليد و مصرف صورت پذيرد و اين امر جز با اموزش و فرهنگسازي در بين شهروندان انجام نمي پذيرد در اين راستا سازمان با بهره گيري از نظرات كارشناسان و اساتيد مجرب به تدوين برنامه آموزشي براي فرهنگسازي اقدام كرد كه هم اكنون در شهر اصفهان در حال اجرا است و از نتايج آن كاهش توليد پسماند در سالهاي اخير در شهر اصفهان است، از جمله برنامه ها مي توان به جشن بزرگ کاغذ و اهداء جايزه به شهروندان مشاركت كننده در تفكيک از مبداء درفرهنگسرای شهر اصفهان با همكاري كميته فرهنگ شهروندي اشاره نمود.
۲- توزیع گسترده سبدهای بازيافت در بانک ها، مدارس، مراکز آموزشی و دانشگاهی و مجتمع های مسکونی
وجود ظروف ویژه براي ذخیره سازی مواد قابل بازیافت در منازل، مجتمع های مسکونی، ادارات، بانک ها... از ضروریات اجرای طرح تفکیک از مبدا بود. در اصفهان ۳ نوع ظرف ویژه طراحي شده است :ظروف ویژه خانوارها ، ظروف ویژه ادارت، بانک ها، سازمان ها و مدارس وظروف ویژه مجتمع های مسکونی.

۳- تفکیک پسماند در مبدا
مدیریت پسماند از شاخص های یک شهر پایدار است . مديريت پسماند از سه قسمت کاهش توليد، بازيافت و استفاده مجدد تشکيل مي¬شود. انسان¬ها که در گذشته پسماند خود را مستقيماً در زمين دفن مي-کردند امروزه با کاهش زمين¬هاي لندفيل، آلودگي آب و خاک مواجه هستند و از بهتر است موادي که قابل بازيافت هستند دوباره به چرخه مصرف برگردند تا هم از لحاظ اقتصادي به صرفه باشد و هم منابع کمتري از طبيعت استخراج شود. طرح تفکیک زباله تر و خشک از مبدا یک از اصلی ترین حلقه های زنجیره بازیافت و بهره برداری از زباله است که اگر چه برنامه ریزی برای اجرای این طرح از سال های پیش مورد نظر بوده اما اجرایی شدن آن در اصفهان به طور جدی مورد توجه قرار گرفته و امکانات لازم برای انجام آن فراهم شده است. اكنون زباله های شهر اصفهان به دو صورت مجزای تر و خشك جمع آوری مي شود. اكنون با اقدامات انجام شده هرروز بيش از ۱۶۰ تن اقلام قابل بازيافت جمع آوري مي شود . 

۴- ساماندهی جمع آوری بازیافت در اصفهان
جمع آوری بازیافت در اصفهان ساماندهی شد. اين طرح برای حذف دوره گردها و ساماندهي اقلام بازيافتي مطابق اصول و بر اساس دستورالعمل قانون مديريت پسماند شهرداري ها انجام مي شود. خودروهای حمل پسماند خشک از ساعت ۸ بعد از ظهر لغايت ۶ بامداد با تردد در خيابانها , معابر اصلي و مجتمع هاي تجاري در مناطق پانزده گانه شهري اقدام به جمع آوري اقلام بازيافتي مي کنند. از مزاياي اين طرح می توان به حذف دوره گردها, کنترل و نظارت اصولي و بهداشتي بر نحوه جمع آوري مواد بازيافتي، نظارت بر نحوه فروش اين مواد و سوق دادن اين مواد برای استفاده بهينه اشاره کرد.

۵- احداث ایستگاه های ثابت جمع آوری بازیافت
از پروژه های مهمی كه شهرداری اصفهان با هدف جمع آوري متمركز مواد قابل بازيافت در شهر اصفهان اجراکرده است، احداث ايستگاه هاي ثابت جمع آوري و اطلاع رساني در مناطق مختلف شهر است. در اين ايستگاه هاي چند منظوره ، علاوه بر تحويل گرفتن اقلام قابل بازيافت به عنوان جبران نقاط ضعف ناوگان جمع آوري ، فعایت هایی درزمينه آموزش و اطلاع رساني ، ارایه هدايا و جزوات انجام می شود. شهروندان اصفهانی می توانند در ساعات مختلف روز به این ایستگاه ها مراجعه کنند. 

6- توليد کود کمپوست
نخستين كارخانه كود آلي در ايران در سال ۱۳۴۷ در اصفهان به بهره برداري رسيد و پس از آن در سال ۱۳۶۸ كارخانه فعلي در شرق اصفهان در منطقه « گردنه زينل » احداث شد. دركارخانه کود آلی پسماندهاي عادي ( زباله هاي خانگي ) به كود آلي يا كمپوست تبدیل می شود. اين كارخانه در زميني به مساحت يكصد هكتار با فضاي سبز از سال ۱۳۶۸ تاكنون فعاليت دارد. اين كارخانه از ۳ خط توليد تشکیل شده که با کار کردن در دو شیفت ۶ ساعته جمعا" ظرفیت پذیرش ۱۱۰۰ تن زباله تر و تبدیل آن به كود آلي را دارا می باشد. 

۷- افزايش خودروهاي جمع آوري بازيافت
سازمان مدیریت پسماند براي افزايش خودروهاي جمع آوري بازيافت ، از مشاركت بخش خصوصي بهره گرفت و تا اين خودرو ها ، همه مسيرهاي شهري را تحت پوشش خود قرار دهد و پيمانكاران با هماهنگي سازمان بازيافت پس از ارايه تقويم مراجعه مأموران بازيافت، بصورت هفتگي مواد قابل بازيافت را جمع آوري كنند. 

۸- جمع آوري ضايعات الكترونيك
زباله الکترونيک در شهر الكترونيك به دستگاه های الكترونيکی مصرف شده و قطعات آنان همچون تلفن ها و کامپيوترها، نمایشگر دور انداخته شده، لوح فشرده و... که حاوی فلزات خطرناکی مانند سرب، کادميوم و جيوه هستند گفته می شود که در صورت رهاسازی در طبيعت پس از پایان عمر مفيد و عدم بازیافت صحيح آلوده کننده خطرناک محيط زیست به شمار می روند. جداسازی در مبدا بهترين روش براي جلوگيري از ضرر و زيان پسماند الكترونيكي براي ورود به طبيعت است . در اصفهان زمينه جكع آوري پسماند الکترونیکی به صورت جداگانه فراهم شده است. شهروندان می توانند پسماندهای الکترونیکی را به ایستگاههای ثابت بازیافت تحویل دهند .
۹- تولید انبوه چیپس چوب براي فراوری ضایعات فضای سبز شهری
در شهر اصفهان روزانه ۱۰۰ تن پسماند فضای سبز تولید می گردد که این پسماندها نیاز به مدیریت صحیح دارند. در این راستا سازمان بازیافت شهرداری اصفهان اقدام به تولید انبوه چیپس چوب از سرشاخه های درختی نموده است که محصول تولیدی پس از تایید توسط واحد کنترل کیفی قابل مصرف در کود غنی شده می باشد.

۱۰- جشن پایان دفن پسماند در شهر اصفهان
اصفهان به عنوان اولین کلان شهر پیشتاز پایان دفن پسماند را در اردیبهشت ۹۱ جشن گرفت و پس از آن دفن پسماند در اصفهان به طور كامل حذف شد. روزانه ۲۵۰ تن ضایعات ریجکت یا همان پسماند خروجی کارخانه کمپوست که بيشتر شامل مواد پليمري، كاغذ و پوشاك هستند ذخیره می شودو اين ضايعات در ابتدا خشك و هوا دهي و در سايت سگزي براي توليد برق ذخيره سازي مي شود.
کد خبر 178953

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.