راه امام حسین(ع)، راه آزادگی و عزت است / پايمردي اسراي ۸ سال دفاع مقدس، نشانه پيروزي ايمان بر كفر بود

خبرگزاري ايمنا: نايب رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان با تاكيد بر لزوم برپايي مراسم عزاداري اباعبدالله الحسين(ع) اظهار داشت: يكي از مهمترين وظايف نسل جوان در مکتب حسینی اين است كه بياموزد راه امام حسین(ع)، راه آزادگی و عزت است.

به گزارش ايمنا، احمد شريعتي با بيان اين مطلب گفت: در این روزها حال و هوای شهر اصفهان همچنین استان اصفهان به واسطه آغاز ماه محرم و عزاداري اباعبدالله الحسين(ع) حال و هوای معنوی خاصی را به خود گرفته است.
وي با اشاره به اينكه از دو روز پيش شاهد باران رحمت خداوند منان از در کشور و استان بوده ایم ، افزود: امید است مردم فهیم و شهید پرور با استغاثه از درگاه باری تعالی شاهد بارندگی بیشتری در این فصل سال باشیم.
نايب رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان تصريح كرد: از ستاد بحران شهرداری درخواست مي شود که در جهت رفع نقاط آسیب پذیر و آب گرفتگی اقدامات لازم را با تلاش مضاعف انجام دهند.
آیت الله شهید قاضی سدّ مستحکمی در مقابل جریانات ضد انقلابی بود
شريعتي با اشاره به شهادت آیت الله قاضی طباطبایی اولین شهید محراب توسط منافقین دردهم آبان ماه سال ۵۸ خاطرنشان كرد: شامگاه روز دهم آبان سال ۵۸ مصادف با عید سعید قربان مجاهدی دیگر از ذریه امیرالمؤمنین(ع) قدم به مسلخ عشق گذاشت و جان گرانمایه خود را که سالها در مجاهده و تلاش گذرانده بود، در پیشگاه حضرت حق در طبق اخلاص نهاد.
وي اظهار داشت: مجاهد عظیم الشان «آیت الله قاضی طباطبایی» در چنین روزی بعد از ادای فریضه نماز مغرب و عشاء و در حال مراجعت از مسجد به منزل، مورد هجوم عوامل سرسپرده استکبار تحت نام گروه «فرقان» قرار گرفت و به شهادت رسيد.
نايب رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان با بيان اينكه شهید «آیت الله قاضی طباطبایی» همچنانکه در تلاشهای علمی کوشا بودند، در مبارزات سیاسی نیز شرکت فعالانه داشتند، ادامه داد: در ماههای قبل از پیروزی انقلاب، رهبری جریانات حاد سیاسی، برپایی تظاهرات و تشکیل مجالس، همه بر عهده این شهید بزرگوار بود و ایشان اولین امضاء کننده اعلامیه ۲۹ بهمن ۵۶ در چهلم شهدای قم بود.
شريعتي با اشاره به اينكه مرحوم آیت الله شهید قاضی همیشه سدّ مستحکمی در مقابل خطوط انحرافی در جریانات ضد انقلابی بود، گفت: «شهید قاضی طباطبایی» بلافاصله بعداز پیروزی انقلاب از طرف امام(ره) به سمت امام جمعه تبریز منصوب شدند و اولین نمازجمعه را در این شهر بزرگ برپا کردند.
وي با بيان اينكه اين شهيد بزرگوار همچنین کمیته های انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی و غربی را تشکیل دادند و نقش زیادی در راه اندازی استانداریها، فرمانداریها و ادارات استان ایفا نمودند، افزود: مرحوم قاضی همچنین زحمات زیادی برای رسیدگی به محرومان و مستضعفان متحمل شدند و پس از یک عمر مجاهده و تلاش خالصانه به دست عوامل خود فروخته و سر سپرده استکبار جهانی به شهادت نائل آمدند. 

ضرورت برگزاري مجالس عزاداري اباعبدالله الحسين(ع)
نايب رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان در بخش ديگر سخنان خود با اشاره به تاسوعا و عاشوراي حسيني تصريح كرد: پس از اینکه حسین(ع) همه عزیزانش را در خون می بیند و جز دشمن کینه توز و غارتگر در برابرش نمی بیند، فریاد می زند: «آیا کسی هست که مرا یاری کند و انتقام کشد؛ هل من ناصر ینصرنی؟»؛ اما اين سوال مطرح است كه مگر نمی داند کسی نیست که او را یاری کند و انتقام گیرد؟
شريعتي خاطرنشان كرد: این «سؤال»، سؤال از تاریخ فردای بشری است و این پرسش، از آینده است و از همه ماست كه انتظار حسین را از عاشقانش بیان می کند و دعوت شهادت او را به همه کسانی که برای شهیدان حرمت و عظمت قائلند، اعلام می نماید.
وي با اشاره به اينكه فتوای حسین این است: آری! در نتوانستن نیز بایستن هست؛ اظهار داشت: برای امام(ع) زندگی، عقیده و جهاد است، بنابراین، اگر او زنده است و به دلیل اینکه زنده است، مسئولیت جهاد در راه عقیده را دارد.
نايب رييس شوراي اسلامي شهراصفهان ادامه داد: حسین(ع) با شهادت «ید بیضاء» کرد، از خون شهیدان «دم مسیحایی» ساخت که کور را بینا می کند و مرده را حیات می بخشد. اما نه تنها در عصر خویش و در سرزمین خویش، اعلام كرد که «شهادت» جنگ نیست، رسالت است؛ سلاح نیست، پیام است؛ کلمه ای است که با خون تلفظ می شود.
شريعتي با بيان اينكه در روز هفتم ماه محرم آب را بر خاندان رسول بستند، اضافه كرد: عباس برای حسین (ع) آن گونه بود که علی (ع) برای رسول خدا (ص)، وقتی وارد میدان شد، کسی نمی دانست که او عباس است یا علی (ع)، وقتی دست هایش را بریدند، کسی نفهمید او ابوالفضل است یا جعفر طیار، اما وقتی امام بر بالینش نشست، همه مي دانستند که عباس، آینه حسین (ع) است.
وي با بيان اينكه در ماه محرم و در ایام عزاداری سالار شهیدان، چه بهتر که نسل جوان با دو وظیفه خود بیشتر و گسترده تر آشنا شود، گفت: يكي از وظايف برپايي مجالس عزاداري براي ابا عبدالله الحسین است که به فرموده رهبر کبیر انقلاب «اگر چنانچه واقعاً بفهمند و بفهمانند که مسئله چه هست و این عزاداری برای چه هست و این گریه برای چه اینقدر ارج پیدا کرده و اجر پیش خدا دارد، آن وقت ما را ملت گریه نمی گویند؛ ما را ملت حماسه میخوانند».
نايب رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان افزود: امام خمینی (ره) در وصیت نامه الهی- سیاسی خود، باز هم بر لزوم آشنایی با نتایج این برنامه تأکید کرده است: «همه باید بدانیم که آنچه موجب وحدت بین مسلمان است، مراسم عزاداری ائمه اطهار و به ویژه سید مظلومان و سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است.»
شريعتي تصريح كرد: يكي ديگر از وظايف نسل جوان در مکتب حسینی اين است كه بياموزد راه امام حسین(ع)، راه آزادگی و عزت است، راه نور در برابر ظلمت. معرفت در برابر جهالت. فضیلت در برابر رذیلت. خدمت در برابر خیانت. هدایت در برابر ضلالت و سعادت در برابر شقاوت است.
وي با بيان اينكه پیمودن این راه، دومین وظیفه ای است که دانش آموختگان مدرسه احیای اسلامِ ناب محمدی و پیروان مکتب پاک علوی، آن را بر عهده خویش احساس می کنند، خاطرنشان كرد: لازم است در مکتب انسان سازِ او، از اکسیر محبتش مس وجودمان را طلای ناب و زر خالص گردانیم.
سیزدهم آبان یادآور حماسه جوانان در راه مبارزه با استکبار جهانی است
نايب رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان با اشاره به روز ۱۳ آبان اظهار داشت: ۱۳ آبان سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان پیرو خط امام و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، روز دانش آموز و تبعيد حضرت امام خمینی(ره) از ایران به ترکیه مي باشد.
شريعتي ادامه داد: سیزدهم آبان یادآور حماسه جوانان این کشور در راه مبارزه با استکبار جهانی و الگو شدن این ایستادگی در مقابل جهانخواران و زور گویان و مستکبران جهانی برای جوانان و مردم کشورهای مظلوم و مستضعف دنیا می‌باشد.
وي اضافه كرد: به تعبیر مقام معظم رهبری در روز سیزدهم آبان دو ضربه از طرف آمریکا به وسیله ایادی خود بر ملت و کشور ما وارد کردند ولی با تسخیر لانه جاسوسی سیلی محکم تری از جوانان ایرانی به آمریکا زده شد.
نايب رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان با اشاره به اينكه در سیزده آبان سال ۱۳۴۳، امام خمینی را به دلیل سخنرانی بر علیه قانون کاپیتولاسیون بصورت شبانه توسط عوامل شاه دستگیر و پس از زندانی کردن روانه تبعید نمودند، گفت: این رویداد زمینه‌ای برای رشد و بالندگی فکر‌ها و روح‌های ملت ایران شد که نتیجه این بیداری و رشد را می‌توان در ۱۴ سال بعد یعنی در سیزده آبان ۱۳۵۷، تظاهرات پاک‌ترین و بی‌آلایش‌ترین مردم یعنی دانش آموزان بر علیه رژیم ستم شاهی را مشاهده نمود که با نثار عزیز‌ترین داراییشان زمینه‌ای برای پیروزی این انقلاب شکوه‌مند شدند.
شريعتي افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و آشکارشدن توطئه‌های طراحی شده در کشور و به وجود آمدن مشکلات متعدد در بین سطوح مختلف جامعه، نوبت به قشر فعال و آینده ساز کشور یعنی دانشجویان انقلابی رسید که با پیروی از بیانات دیده‌بان این نهضت به مقابله با دسیسه چینی و خیانت‌های سفارت آمریکای منحوس بپردازند. وي تصريح كرد: دانشجویان خط امام و انقلاب در سیزده آبان سال ۱۳۵۸با تصرف و دستگیری عوامل سفارت خانه آمریکا در تهران و کشف مدارکی از جاسوسی و خیانت‌های این سفارت خانه کمک بزرگی به حرکت انقلاب نمودند.
وي خاطرنشان كرد: اولین پیام تسخیر لانه جاسوسی، شکست هیمنه و اُبهّت آمریکا بود آن هم بدست جوانان تحصیلکرده ای که آمریکا تصور و انتظار این حرکت را از سوی آنان نداشت.
نايب رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان خاطرنشان كرد: می دانیم تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی کسی جرأت نمی کرد به دیوار سفارت آمریکا چپ نگاه کند، امام بودند که در آن سالهای سخت ، سالهایی که یک افسر ایرانی جرأت نمی کرد به یک سرباز آمریکایی بگوید بالای چشمانت ابروست، طنین آن عبارت بلند خود را در گوش دل و جان همگان بیفزاید که ایشان فرمود: «آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند»
شريعتي اظهار داشت: دانشجویانی که خط فرمان از امام می گرفتند وصیت نامه هاشان را قبل از حرکت بسوی سفارت آمریکا امضاء کرده بودند، فرزندان راستین مردی بودند که به انان جرأت و شهامت داده بود.
وي ادامه داد: درس دیگری که از آن حرکت پربرکت گرفتیم، این بود که دانستیم چرا بسیاری از حرکت ها و انقلابها و نهضت ها در جهان یا بلافاصله پس از پیروزی شکست می خورند یا عمری بسیار کوتاه دارند، در قرن حاضر کم نبودند انقلابیونی که حتی رژیمهای فاسد و وابسته قبلی را شکست داده ولی بلافاصله با کودتاهای متعدد روبرو شدند.
نايب رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان اضافه كرد: مگر در ایران کودتای نوژه و حتی حرکت آزادسازی گروگانها موسوم به کودتای طبس از سوی آمریکا طراحی نشد و ده ها خطر و توطئه دیگر که از بیخ گوش امام و انقلاب و نهضت گذشت و شاید مصلحت افشای آنها هنوز هم فراهم نیامده باشد.
آمریکا هنوز نپذیرفته که دیگر در ایران نمی تواند پایگاه داشته باشد
شريعتي گفت: آمریکا نمی توانست براحتی بپذیرد که از سوی کشوری که در واقع به عنوان یک استان تحت الحمایه خود که بر آن از هر جهت، مسلط بوده و حتی به عنوان مدافع اصلی و سپر قوی او در برابر شوروی آن روز عمل می کرد، امروز برای خودش تهدید به حساب آید؟ وي افزود: اینکه دولتمردان آمریکا حتی پس از گذشت بیش از سه دهه باز هم به واقع تن به قبول آزاد شدن ایران نمی دهند، چه بسا از ناراحتی منافع سرشار و پایان ناپذیری بوده است که در ایران از دست داده اند. چه بسا آمریکائیان تا سالهای سال هم سنگینی و ابهت کار امام(ره) را درک نکنند.
وي تصريح كرد: آمریکا پس از ۳۶ سال نپذیرفته است که دیگر در ایران نمی تواند پایگاه داشته باشد. نپذیرفته است که حقوق اولیه ملت ایران را به رسمیت بشناسد! هنوز هم از موضع تبختر و تکبر و استعماری و استثماری به ما نگاه می کند.
نايب رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان خاطرنشان كرد: برخی از دولتمردان و سیاسیون آمریکا تصور می کردند اگر شرایط را تحمل کنند هر چند ناخواسته، تا پس از رحلت امام خمینی(ره) دوباره ورق به نفع آنان برمی گردد. یقین بدانید امروز هم آمریکا از هیچ کار و توطئه و سیاستی برای سیطره مجدد بر ایران منصرف نشده است و اگر کاری بیش از این نمی کند به واقع از سر عجز است نه از سر ترحم و دلسوزی و انسانیت و دموکراسی و حقوق بشر و تعابیری بی خاصیت و ساختگی از این دست.
شريعتي اظهار داشت: برای آمریکا افشای اسناد سراسر توطئه و جاسوسی در سفارتش در ایران، بقدری گران آمد که شدیداً از چاپ و تکثیر آن در خارج از ایران جلوگیری کرد، رسوایی به حدی شکننده بود که حتی اگر یک نفر هم کمتر با خبر می شد برای او امتیاز بود. آمریکا تا بخود آمد و درصدد جلوگیری از افشای فراگیر و جهانی شدن خبر تسخیر لانه جاسوسی برآمد امواج حرکت دانشجویان در سراسر عالم طنین انداز شد و دیگر کاری نمی توانست بکند.در نهایت امام حرکت دانشجویان و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا را انقلاب دوم نامید.
سالهاى مجاهدت خاموش آزادگان از ‏ مقاطع فراموش‌نشدنى تاريخ كشور است
وي با اشاره به۱۴ آبان روز تجلیل از اسرا، آزادگان و مفقودین ادامه داد: شهدا ، اسرا و مفقودين ما با بصیرت‌ترین افراد جامعه بودند كه توانستند فرق بین حق و باطل را تشخیص داده و موضع خود را تعیین كنند.
نايب رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان اضافه كرد: اسراي سرافراز هشت سال دفاع مقدس، با پيروي از كاروان اسيران عاشورا، آزادگي آفريدند و دشمن رياكار را بيش از پيش رسوا ساختند، سال‌هاي اسارت، سال‌هاي وفاداري به ولايت و نماد سرسپردگي و عشق به امام خميني (ره) و پايمردي اسرا، نشانه پيروزي ايمان بر كفر و خون و اسارت بر شمشير و قدرت بود.
شريعتي بيان كرد: بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني (ره) در مورد ايستادگي و فداركاري اسرا و مفقودين مي‌فرمايند: « انقلاب اسلامي ايران، دستاورد مبارزه خستگي‌ناپذير مردمي است كه ايثارگرانه از جان و مال خود گذشتند كه هشت سال دفاع مقدس، سند گرانبهاي اين فداكاري‌ها و از جان گذشتگي‌هاست. در اين دوران، سبك‌بالان عاشق، سوار بر توسن شرف و عزت به معراج خون تاختند و در همان حال، سينه‌هايي نيز در قفس بازداشت‌گاه‌هاي دشمن بعثي مي‌تپيد. آنان بهترين ساليان عمر خود را آنجا گذراندند تا نداي حق و حقانيت نواخته شود و نام ايران اسلامي در اوج درخشش بماند. اين دليرمردان سرفراز، با پيروي از كاروان اسيران عاشورا، در اسارت، آزادگي آفريدند و دشمن رياكار را بيش از پيش رسوا ساختند.»
وي يادآور شد: مقام معظم رهبری نيز در تجلیل مقام اسیران جنگ تحمیلی می‌فرماید: «اسرای ما از آن کسانی هستند که نامشان در تاریخ انقلاب و ایران جاودانه خواهد ماند... . اینکه اسلام می فرماید: «وَ لِلّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُوءْمِنینَ» یک وجه از عزت مؤمنین همین است. مؤمن در سخت ترین شرایط هم احساس می کند عزیز است و احساس ذلت نمی کند و خودش را نسبت به دشمن، خوار احساس نمی کند؛ چون اقتدار معنوی و درونی خودش را حفظ کرده است و از دست نداده است. عزیزان ما که در بند هستند، این اتکای به نفس و عزت نفس و قدرت درونی و داخلی را حفظ کردند و توانستند در همه شرایط، آن عزت و استحکام درونی و شخصیت و هویت مسلمانی خودشان را حفظ کنند و دشمن از اینکه بتواند آنها را ذلیل کند و درهم شکند و خردشان کند، ناتوان و عاجز شده است. ... رزمندگان عزیز فقط در میدان جنگ نبود که مثل شیر شجاعت نشان می دادند، بلکه در اسارت‌گاه هم همان شیران شجاع و قوی باقی ماندند.»
نايب رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان گفت: بايد اذعان داشت كه سالهاى مجاهدت خاموش و دشوار آزادگان عزيز ما در اسارت‌گاههاى عراق از جمله‏ مقاطع فراموش‌نشدنى تاريخ پرشكوه ماست.
شريعتي به شهادت حضرت امام زین العابدین(ع) در ۱۵ آبان اشاره كرد و افزود: امام زین العابدین علیه السلام در شهر مدینه روز دوشنبه، دوازدهم محرم سال ۹۵ ه. ق با زهری که به دستور هشام بن عبدالملک به ایشان خوراندند به شهادت رسید و در قبرستان بقیع در کنار مرقد مطهر عموی بزگوارش، امام حسن مجتبی علیه السلام ، به خاک سپرده شد. امام در شب شهادت، فرزندان خود را گرد خویش فراخواندند و سفارش فرمودند: «از آرزوهای دور و دراز بپرهیزید که چه بسیار آرزومندان که به آرزوی خویش نرسیدند و چه بسیار مال اندوزان که از مال خویش استفاده نکردند.»/۷

کد خبر 167621

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کوثر ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    1
    خوب بود متشکرم.

    پاسخ سایت: 0