مهدی تمیزی: بر هنرهای فراموش شده تمرکز کرده ام

خبرگزاری ایمنا: پژوهشگر و عکاس پروژه سنگ آرام‌نگاره ها در رابطه با کار در این زمینه گفت: من زمانی که عکاسی را شروع کردم؛ مدت ها تمرکزم را روی امور فنی عکاسی گذاشتم و پس از مدت ها به این فکر افتادم که عکاسی را بر اساس پروژه پیش ببرم و تمرکزم را روی هنرهای فراموش شده گذاشتم و روی پروژه هایی چون نگارگری روی چرم تا طراحی و ساخت گنبدها گذاشتم و از دل تمام این پروژه ها سنگ قبرها بیرون آمد.

مهدی تمیزی در رابطه با برگزاری نمایشگاه آرام نگاره ها در موزه هنرهای معاصر اصفهان به خبرنگار ایمنا گفت: این نمایشگاه حاصل سال ها پژوهش و عکاسی درباره هنرهای فراموش شده ایران است که از سال ۱۳۸۲ تا ۹۳ عکاسی شده است که همزمان با برپایی این نمایشگاه کتاب "سرو نگارها" که نخستین کتاب پژوهشی این مجموعه است معرفی خواهد شد. 
وی در ادامه افزود: پروژه پژوهشی عکاسی خود را با محور هنرهای زیبا بر سنگِ آرامگاه، از سال ۱۳۸۲ هجری شمسی در شهرهای ایران شروع کردم و هدفم حفظ و انتشار پژوهش ها و تصاویری است از هنر سنگ تراشی بر سنگِ آرامگاه های مردم ایران است؛ هنری که متأسفانه ضمن به فراموشی سپرده شدن، آثار ارزشمند به جا مانده از آن نیز دستخوش نامهربانی و نابودی است.
به گفته مهدی تمیزی او در ۱۰ سال گذشته از سنگ تمام آرامگاه های اصفهان که بر روی آنها تصویر سرو نقش بسته است عکاسی کرده است و تالیف کتاب "درسایه سرو" هم یک سال به درازا کشید که این کتاب اواخر سال ۹۲ رونمایی شد.
او افزود: از قرن هفتم هجری شمسی تا دوره رضا شاه بر روی سنگ قبرهای اصفهان تصویر سرو نقش می بسته است و بعدها سرو ها به فراموشی سپرده شده اند.
به گفته این عکاس و تصویرگر؛ سروهای نقش بسته بر روی سنگ قبرهای اصفهان از زیبایی بصری خاصی برخوردار هستند و از جنبه های مختلفی تصویری و فرهنگی قابل تامل هستند.
به گفته تمیزی؛ بر اساس تصاویری که از سنگ قبرهای ایران در طول دوران متمادی گردآوری و منتشر می شود می توان هم سیر تحول خط و هم تصویرگری را به مرور مورد بررسی قرار داد. همچنین این تصاویر از جنبه های زبان شناسی، نشانه شناسی و فرهنگ مردم در طول سالیان سال قابل تامل هستند و با بررسی این سنگ قبرها می توان گوشه های ناپیدایی از فرهنگ و هنر ایرانی را کشف و بازنمایی کرد.
او افزود: در این نمایشگاه ۶۰ عکس در ابعاد ۵۰ در ۶۰ به نمایش گذاشته خواهد شد و این نخستین نمایشگاه از این مجموعه است. بزودی هم قصد دارم که ضمن برپایی نماییشگاه عکس؛ سایر کتاب هایم را درباره سنگ قبرها منتشر کنم.
کتاب "در سایه سرو "پس از کتاب سنگ قبرهای پرویز تناولی دومین کتابی است که درباره سنگ قبرهای ایران منتشر می شود و از جنبه های متعددی قایل تامل است.
شایان ذکر است؛ تمیزی هنرآموخته هنرستان هنرهای زیبای اصفهان و دانشگاه سوره است و تا کنون ۸نمایشگاه انفرادی و ۳۴ نمایشگاه گروهی داشته است.
گفتنی است، نمایشگاه آرام نگاره ها در گالری شماره یک موزه هنرهای معاصر اصفهان همزمان با هفته اصفهان برپا شد و تا ۳۱ اردیبهشت ماه ادامه دارد.
 همچنین مهدی تمیزی قصد دارد عکس های این نمایشگاه را بزودی در یکی از گالری های تهران به نمایش بگذارد.
کد خبر 143489

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.