گزارش روز: خریدهای شب عید با لباس‌های تاناکورا/ مرزهایی که برای ورود لباس‌های دست دوم باز است

خبرگزاری ایمنا: مدگرایی جوانان و قیمت بسیار پایین لباس‌های دست دوم عامل مهمی در خرید بالای این دست پوشاک در روزهای پایان سال است.

به گزارش ایمنا این روزها بازار خرید داغ است و مردم از هر فروشگاه و هر ارزانی استقبال می کنند."تاناکورا" حتما این واژه برای شما آشناست، لباس‌های کهنه‌ای که با بوی مواد ضدعفونی کننده در بسیاری از بازارهای پایین شهر با قیمت بسیار پایین فروخته می‌شوند،
اینکه نام تاناکورا از کجا آمد بر طبق نوشته بسیاری از سایت‌ها از سریال "سال‌های دور از خانه" استخراج شده است، آنجا که اوشین قهرمان داستان تصمیم می‌گیرد برای گذران بهتر زندگی خود چنین فروشگاهی را افتتاح و نام آن را تاناکورا گذاشت از آن زمان بود که نام این دست فروشگاه‌ها شد " تاناکورا"!
بر طبق گفته بسیاری از مردم فروشگاه های تاناکورا در خارج شهر تشکیل می‌شوند و یا در مکانی که رفت و آمد بسیار کم است.

اما اگر کمی در شهر اصفهان جستجو کنید مغازه‌های تاناکورایی را مشاهده می‌کنید که بدون هیچ گونه واهمه ای اقدام به خرید و فروش لباس‌های دست دوم می‌کنند حتی با بنر بسیار بزرگی نوشته" لباس‌های تاناکورا" و از مردم می‌خواهند که برای خرید و فروش این دست لباس‌ها اقدام کنند.
اگر گذر شما به خیابان شریف واقفی افتاده باشد حتما با فروشگاه لباس‌های دست دوم برخورد کرده‌اید، گرچه در بدو ورود هیچ نوع نشانه‌ای مبنی بر دست دوم بودن اجناس داخل فروشگاه وجود ندارد اما با ورود به داخل فروشگاه بویی ناشی از مواد ضدعفونی کننده و شوینده است که نشانه‌ای از وجود لباس‌های کهنه در این فروشگاه است. 
با گشتی در این فروشگاه لباس‌های متعددی را مشاهده می‌کنی که با قیمت بسیار پایین به فروش می‌رسد و البته مشتریان مخصوص به خود را دارند، که حتی از طریق پیامک با این دست فروشگاه‌ها ارتباط دارند.
یکی از فروشندگان این مغازه وقتی نظرم را در مورد این لباس‌ها به او می‌گویم با صورتی برافروخته نگاهم می‌کند و می‌گوید:« اگر مشتری نیستی چرا آمدی اینجا و بازار این دست لباس‌ها را کساد می‌کنی!!! اینجا مشتریان ویژه خود را دارد بنابراین بهتر است برای خرید لباس مرغوبی که مدنظرت است از دیگر فروشگاه ها خرید کنی». 

ناهید یکی از مشتریان پروپاقرص این فروشگاه است او به من می‌گوید:« علت اصلی خریدم از این فروشگاه‌ها قیمت ارزان آنهاست، درواقع وضعیت بد اقتصادی مردم عاملی برای خرید این دست لباس‌ها است در حالیکه اگر بخواهی این لباس‌ها را از مراکز لوکس شهر خریداری کنی باید دو تا سه برابر هزینه کنی و این برای من به صرفه نیست».
با کمی گشت در سایت‌های خبری به این نتیجه می‌رسی با اینکه تنها ۲۰ سال است که از راه‌اندازی این فروشگاه‌ها در کشور می‌گذرد در حالیکه با وجود هشدارهای وزارت بهداشت و مراکز بهداشت سراسر کشور به تعداد این مشتریان روز به روز افزوده می‌شود، عده‌ای این حرکت را امری مثبت در وضعیت اقتصادی خانواده می‌دانند و معتقدند به جای صرف هزینه در این بخش پول خود را برای خرید اجناس لوکس ذخیره می‌کنند.
بیرون از فروشگاه مردی با تعجب به این فروشگاه نگاه می‌کند و با تاسف سر خود را تکان می‌دهد، لبخندی حاکی از تاسف می‌زند و می‌گوید:« آخر مدگرایی تا کجا، دختر جان بارها از این محل عبور کرده‌ام و شاهد عبور و مرور دختران و پسرانی هستم که وضعیت اقتصادی خوبی دارند اما تنها به دلیل خرید لباس‌های مختلف پوست، چرم در انواع و اقسام مختلف به این مکان می‌آیند».
در این حال صدای پسر بچه‌ای توجه من را به خود جلب کرد، آن پسر به عروسکی که در پشت ویترین قرار داشت زل زده بود و با آن درد و دل می‌کرد، به او گفتم چه خبر؟ گفت:« هیچی بابا! هر چی به این مامان می‌گم این عروسک را برام بخر خیلی خوشگله می‌گه نه، بو می‌ده، آخه من تا کی صبر کنم که بتونم این عروسک را بخرم؟؟؟ 
زمانی که خیابان شریف واقفی را به مقصد میدان شهدا ترک کردم تیتر یکی از روزنامه ها توجه ام را جلب کرد که یکی از مسوولان بهداشتی از مردم خواسته بود که این لباس‌ها، لباس‌های مرده‌های خارجی است که پس از مرگ آنها توسط اقوام آنها فروخته می‌شود بنابراین هر چند مراحل ضدعفونی را گذرانده باشند باز هم غیربهداشتی بوده و مصرف آنها توصیه نمی‌شود.
با این حال چرا باز هم این دست فروشگاه‌ها در سطح شهر وجود دارند و این دست لباس‌ها از کجا، کدام مرز و به وسیله چه افرادی به کشور وارد می‌شوند؟ درگیر این سوالات بودم که به میدان شهدا رسیدم ،
فروشگاه تاناکورای خیابان شهدا در نزدیکی ترمینال باب ‌الدشت قرار گرفته است، ویترین آن هر روز عوض شده و با بنر درشتی بر روی درب ورودی آن نوشته شده " تاناکورا" 

در ابتدای ورود آن نیز چیزی که بیشتر از همه توجه هر فردی را به خود جلب می‌کند عروسک‌های خارجی و متنوعی است که در هیچ فروشگاه اسباب بازی فروشی مشاهده نمی‌کنی
با این حال این عروسک‌ها هم بو می‌دهند و تنها برای تزیین خانه و یا داخل اتومبیل مناسب هستند. زمانیکه نظر دکتر صفاری مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان را در این زمینه جویا می‌شوم با انتقاد شدید از خرید و فروش این لباس‌ها آنها را اقدام غیرقانونی می‌داند و می‌گوید:« باید این دست فروشگاه‌ها تعطیل شوند، خرید از این فروشگاه‌ها ارمغانی به جز بیماری‌های پوستی و انتقال انواع قارچ‌ها ندارد».
وی می‌افزاید:« با دستورهای ویژه‌ای که در این زمینه وجود دارد، با اقدامات ضربتی به این فروشگاه‌ها رفته و برای پلمپ آنها اقدام می‌کنیم».
مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی ورود این لباس‌ها به کشور می‌گوید:« اینکه چه افراد و گروه‌هایی در واردات این محصولات دخیل هستند کار ما نیست، اما باید گروه ویژه‌ای برای بررسی لباس‌های وارداتی صورت گیرد شاید این دست لباس‌ها به صورت قاچاق وارد می‌شوند که ضرورت توجه سازمان‌ها و ارگان‌ها را دوچندان می‌کند».
اما بازهم برمی‌گردیم به فروشگاه تاناکورا در میدان شهدا که این روزها مملو از جمعیت است و مشتریان زیادی را جذب خود کرده است، از کفش‌های جذاب گرفته تا لباس‌های ورزشی و انواع و اقسام پالتوهای پوست ...

سعید یکی از این مشتریان است که برای خرید شلوار لی مارکدار به این مکان آمده است او می‌گوید:« خرید از این مراکز بسیار به صرفه است، بیشتر لباس‌های موجود در بازار چینی هستند در حالیکه در این فروشگاه می‌توانی اجناس مختلف آمریکایی و حتی اروپایی را با مارک ویژه و قیمت مناسب خریداری کنی».
در این بین همراه سعید به من می‌گوید:« پالتوها و چکمه‌های فروشگاه تاناکورا بی نظیر است علاوه بر اینکه قیمت مناسبی دارند جنس آنها هم خوب است و مدت زمان زیادی برای شما کار می‌کند».
با اینحال خانم مسنی که در حال ورانداز لباس‌های اسپرت موجود در این فروشگاه است می‌گوید:« نه اینجا بو می‌دهد، با اینکه به قول برخی این لباس‌ها مارک دار هستند اما من اجازه نمی‌دهم فرزندم از این لباس‌ها خریداری کند، بهتر است با یک هزینه مناسب لباس‌های نو خریداری کنیم». 
دکتر محمد علی نیلفروش‌زاده رییس مرکز تحقیقات پوست و متخصص پوست و مو در این زمینه می‌گوید: « گال، شپش، ساس و حتی زرد زخم از بیماری‌های پوستی است که با استفاده از لباس‌های دست دوم به فرد منتقل می‌شود، این دست مواد حتی با جوشاندن لباس با حرارت هم از بین نمی‌روند و احتمال انتقال این بیماری وجود دارد».
وی می‌افزاید:« برای جلوگیری از عوارض این لباس‌ها، خراش‌های بدن خود را قبل از استفاده از لباس‌های تاناکورا بپوشانید،‌ پس از خرید لباس‌ها را در منزل بشویید و از خرید لباس‌هایی که با بدن شما تماس مستقیم دارند خودداری کنید».
این متخصص پوست فرهنگ سازی را عامل مهمی در کاهش استفاده از این لباس‌ها می‌داند و می‌گوید:« اینکه لباس‌های تاناکورا را بجوشانیم خوب است اما خیلی از این لباس ها نمی توان در دمای ۱۰۰ درجه جوشاند».
این صحبت‌ها در حالی است که سالانه تعداد زیادی از این دست لبا‌س‌ها وارد کشور می‌شوند و مردم با اینکه از عوارض این لباس‌ها مطلع هستند باز هم برای خرید این دست لباس‌ها اقدام می‌کنند.
حتی برخی از مردم معتقدند که این لباس‌ها نوعی زباله کشورهای توسعه یافته هستند که این کشورها برای جلوگیری از خطر دفع این زباله‌ها و آلودگی زیست محیطی آنها را به کشورهایی مانند ایران ارسال می‌کنند.
با این حال این لباس‌ها مرزهای کشور را دور می‌زنند و به دست دلالان مختلفی وارد کشور می‌شوند، اینکه وزارت بهداشت در این زمینه دست به کار شود کاری بسیار مفید است اما در این زمینه نیازمند همکاری ارگان‌های مختلف و حتی اداره گمرک داریم تا برخی از افراد نادان با وارد کردن این لباس‌ها که به صورت درهم وارد کشور می‌شود از این کار خودداری کنند.
صفا یکی از فروشندگان این فروشگاه ها نیز معتقد است که بی‌هویتی این لباس‌ها بسیار خطرناک است، این لباس‌ها برای برخی آواره‌های کشورهای جهان سوم ارسال می‌شود در حالیکه برخی قاچاقچیان مرزهای غربی به راحتی و با صرف هزینه کم این لباس‌ها را به کشور وارد می‌کنند.
اما اینکه بسیاری مسوولان این کالاها را غیربهداشتی می‌دانند کافی است یا اینکه قدرت و همکاری ارگان‌های متعدد لازم است تا از ورود و خرید و فروش این پوشاک جلوگیری شود.
شما کدام را می‌پسندید؟
گزارش:زینب دبیری
کد خبر 139752

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    7 1
    شریف واقفی و شهدا. تشکر از اینکه آدرس به ما دادی!

    پاسخ سایت: 0

  • احمدرضا ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    1 1
    اگر میشه آدرس فروشگاه های لباس تاناکورا رو بذارید. هر جا گشتم پیدا نکردم. ممنون.

    پاسخ سایت: 0

    • طاهره IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
      13 0
      خیابان مفتح ملک شهر اصفهان 2 تا تاناکورا هستش که بدون تابلو هستش
  • زیبا US ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    5 1
    سلام لطف کنید ادرس دقیق تاناکورا در اصفهان را بذارید

    پاسخ سایت: 0

  • دریا IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    1 5
    سلام میشه لطفا آدرس بازار تاناکورا اصفهان رو به ایمیل من بفرستید از هرکسی میپرسم بلد نیست تشکر