مدرسه ای با رنگ و بوی فلسفه/ پرورش را بر آموزش مقدم بدانیم

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۳
Share/Save/Bookmark
در کلاس فلسفه معلم نقش معلمی ندارد و مباحث را به صورت تحلیلی ارائه می کند تا از طریق دانش آموزان به نتیجه مورد نظر برسد.
 
به گزارش ایمنا، پا درون مدرسه گذاشتم. صدای همهمه و خنده دانش آموزان اولین صدایی بود که در گوشم طنین انداز شد. اینجا انگار بچه هایش شادتر و پرانگیزه ترند. اینجا انگار صدای دانش آموزان بیشتر از معلمان به گوش می رسد. هر چه بیشتر گوش می دهم صدای دانش آموزان را بیشتر از معلم می شنوم. حس خوبی دارم. شادی بچه ها مرا به دوران شیرین کودکی می برد. از پله های روبرویم بالا می روم . 
دکتر نرگس عطریان به استقبالمان می آید و ما را به کلاسی به نام " کلاس فلسفه " با یک تابلو، یک صندلی چرمی برای معلم و حدودا 20 صندلی زرد رنگ دورتادور کلاس که به فرم دایره چیده شده بود، می برد.
اولین چیزی که توجهم را جلب می کند  برگه هایی است بر روی دیوار با عنوان "قوانین کلاس فلسفه" .
"با اجازه صحبت کرده و عجله نکنید"
"تکراری صحبت نکنید"
"بعد از شنیدن داستان، نظر خود را بگویید"
"قبل از صحبت کردن فکر کنید" و...
در گوشه ای دیگر از دیوار " اهداف طرح آموزش تفکر به دانش آموزان" دیده می شود
-کمک به رشد عقلانیت در دانش آموزان
-افزایش توانایی خوب گوش دادن
-افزایش توانایی درک صحیح مطالب دیگران
-توانایی تحمل نظرات مخالف توانایی قضاوت های عادلانه
-قدرت علت یابی و درک چرایی و چگونگی مسایا و قدرت حل مساله
-افزایش قدرت انجام کارهای عملی و مهارتی در کلاس
-افزایش قدرت بیان و اظهار نظرهای منطقی و مستدل دانش آموزان در جمع و عدم ترس از پرسش در جمع
-رشد اخلاق و فضایل اخلاقی
-صبر و دقت کردن به سخنان دیگران.

درس فلسفه  چتری بر سر سایر درس ها 
عطریان در توضیح این طرح می گوید:
این مرکز آموزشی برای اولین بار در اصفهان اجرا شده و تا به امروز نمونه این کار را به صورت منسجم در کشور نداشتیم.
وی در خصوص هدف اصلی این طرح می گوید: هدف ما این است که در کنار سایر دروس درس فلسفه  تدریس شود و به صورت چتری بر سر سایر درس ها سایه افکند.
وی در خصوص زمان اختصاص داده به این کلاس تاکید می کند: این درس در طول هفته 90 دقیقه تدریس و در چند مرحله  عملی می شود بطوری که تدریس مباحثه ای از طریق داستان  سرایی برای دانش آموزان ارائه می شود و با کمک منابعی که در اختیار داریم محیط کلاس را به سمت و سویی سوق می دهیم که بارش فکری اتفاق بیفتد  و استخراج صورت بگیرد تا  دانش آموزان  بتوانند  ارزش ها و  ضد ارزش ها را از یکدیگر تفکیک کنند.

وی ادامه داد: هدف اصلی این طرح تقویت ارزش ها و تبدیل ضد ارزش ها به ارزش ها در فکر و  ذهن و اندیشه بچه ها است که بتوانند عوامل و ارزش ها را به واسطه 6 نوع رشد تفکر تشخیص دهند.
عطریان می گوید: در مدارس دیگر همزمان در یک ساعت مباحث درسی را  تدریس می کنند اما ما نمی توانیم همزمان 10 کارگاه اینچنینی برای دانش آموزان تعبیه کنیم؛  بر این اساس پایگاه فلسفه بخاطر همزمانی با سایر  کلاس ها اجرا می شود و در نهایت به عنوان طرح درس ارائه می گردد.
وی در خصوص محتوای طرح درس ها می گوید: این طرح درس به واسطه نمایش، داستان، نقاشی و... ارائه می شود و 4 پایه تحصیلی  اول  تا چهارم با وجود الگو و اهداف اصلی مرکز آموزشی پیاده سازی می شود.
 وی گفت: در این مرکز معلم نقش معلمی ندارد، او یک تسهیل گر است و مباحث را به صورت تحلیلی ارائه می کند تا از طریق دانش آموزان به نتیجه مورد نظر برسد.
 وقتی از نمایشگاه دستاوردهای دانش آموزان دیدن کردیم، خلاقیت و هنر کار دستی بچه ها به وضوح دیده می شد.
عطریان می گوید: بعد از یک سال آموزش درس فلسفه، 4 هفته پایانی سال را برنامه ریزی می کنیم  و پروژه های فلسفی را بصورت کاردستی های خلاقانه و ساخت بازی های فکری توسط بچه ها انجام می دهیم  و در پایان سال تحصیلی به آنها هدیه داده می کنیم تا به خانه ببرند و با آن بازی کنند؛ مثل بازی دشت فلسفه و دبرنا و...

در ادامه به بازدید یکی از کلاس ها در مقطع اول رفتیم. بچه هایی با مانتوهای آبی خوش رنگ و مقنعه هایی زرد رنگ و نگاههایی معصوم و دوست داشتنی.
از کلاس فلسفه پرسیدم. از علایقشان نسبت به این کلاس. از اینکه چه در چنته دارند و به چه نتایجی رسیده اند.
پرسیدم چه چیزهایی در کلاس فلسفه یادگرفتید؟ دخترکی گفت: زودباور نباشیم.   زود قضاوت نکنیم.... 
پرسیدم کلاس فلسفه را دوست دارید؟ گفتند بله خیلی زیاد.
مثلا چطور یاد گرفتید که نباید در زندگی زود باور باشیم؟
یکی گفت: معلممان ابتدا قصه ای را برایمان گفت و بعد ما نظرمان را در مورد آن قصه گفتیم و آنقدر باهم حرف زدیم که در آخر یاد گرفتیم نباید در بسیاری کارها زود باور باشیم و اول تحقیق سپس باور کنیم.
 والدین هم حرفهایی برای گفتن دارند
مادر غزاله گفت: این مدرسه دقیقا چیزی است که من به عنوان یک مادر انتظار دارم، وقتی فرزندم پایه سوم را سپری می کند تا به مرحله بعدی برود مطمئنم نسبت به بقیه مدارس بار علمی بالاتری دارد.
محققان معتقدند ایده آل شناخت فرد از خودش در دوره دبیرستان است، در حالی که فرزند من در سن پایین این توانایی را کسب کرده است .
هر چه مطلبی در سن پایین در ذهن کودکانمان نهادینه شود  بهتر است و بازخورد بسیار خوبی دارد.

به امید روزی که آموزش و پرورش بتواند این طرح را در تمام مدارس دولتی  و غیر دولتی پیاده سازی واجرا کند.
علی فقیه، مدیرعامل موسسه آموزشی امام صادق(ع) نیز در این زمینه به ایمنا گفت:  به دنبال این طرح هستیم که اهداف تربیتی نسبت به اهداف تعلیمی بیشتر باشد و شهروندنانی را تربیت کنیم که شهری خوب بسازند.
وی ادامه داد: انتظار ما برای اجرای بهتر این طرح این است که همه دستگاه ها با ما همکاری و همراهی داشته باشند چرا که این طرح در حال حاضر جواب داده و استقبال خوبی از آن صورت گرفته است.
مدیرعامل موسسه آموزشی امام صادق(ع) اضافه کرد: ما به دنبال این هستیم که والدین را نیز در این طرح درگیر کنیم و ساعاتی را هم که دانش آموزان در خانه هایشان هستند، متاثر از این شیوه تدریس تربیت شوند.
وی درخصوص شیوه های آموزشی در این نوع مدارس نیز افزود: اعتقادی به به آزمون در تغییر اندیشه نداریم و برای ارزیابی دانش آموزان یک شیوه علمی و فلسفی پیش بینی کرده ایم.
فقیه ادامه داد: ما معتقدیم فکر کردن یک مقوله ارزشمند است و در این مدارس تلاش داریم تا فکر کردن به مسایل و تحلیل آن توسط دانش آموزان را نهادینه کنیم.
وی استفاده از داستان در این زمینه را بسیار موثر خواند و گفت: ابزار کار معنوی ما در این گونه مدارس داستان است و آن هم از داستان هایی است که فکر را درگیر می کند و تحلیل را در ذهن دانش آموز فعال می سازد.
بنا بر این گزارش تاکنون 822 نفر از دانش آموزان اصفهانی در این مدارس در حال تحصیل هستند.
01183/142/20
کد مطلب: 273533
 


 
پربیننده ترین ها
پربحث ترین ها