گزارش ایمنا از سرگردانی 300 کامیون حامل بار گوجه پشت درب یکی از کارخانه های اصفهان؛

گوجه هایی که به جای رب، خوراک گاو می‌شوند

تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۸
Share/Save/Bookmark
حجم بالای تولید گوجه فرنگی در کشور به ویژه در استان های جنوبی، مسئولان جهاد کشاورزی را برآن داشت تا اقدام به خرید تضمینی این محصول کنند. اما متاسفانه برنامه ریزی نامناسب در این بخش باعث بروز مشکلی بزرگ شده است به گونه ای که کامیون ها بار گوجه را روانه کارخانجات می کنند اما کارخانجات ظرفیت و پتانسیل کافی برای تبدیل محصول ندارد.
 
به گزارش ایمنا، علیرغم حجم بالای تولید گوجه فرنگی در استان های جنوبی کشور همچون بوشهر و یا فارس، وضعیت فروش این محصول همواره با چالش‌های جدی روبروست و در بسیاری از مواقع شاهد مشکلات کشاورزان در هنگام برداشت محصول برای فروش محصول هستیم.
با وجودی که هر ساله کشاورزان با این مشکل مواجه می شوند اما مسئولان راهکار اساسی برای این موضوع در نظر نمی گیرند. متاسفانه محصولی که کشاورزان زحمت زیادی برای آن کشیده‌اند و هزینه‌های بسیاری را برای تولید متحمل شده‌اند، با افت شدید قیمت روبرو می شود به گونه ای که گفته می شود با وجود هزینه های سنگین تولید، گوجه فرنگی با قیمت 300 تومان از کشاورزان خریداری می شود که این حتی نمی تواند پاسخگوی نیاز آنها باشد.
در این راستا، وزارت جهادکشاورزی و سازمان تعاون روستایی برای حمایت از کشاورزان اقدام به خرید تضمینی گوجه با نرخ 330 تومان کرد و قرار شد این محصول را برای تبدیل محصول رب در اختیار کارخانجات قرار دهند و در این راستا تعدادی کارخانه برای این کار مشخص شدند.
با وجود این تصمیم، امروز گویی کارخانجات فراوری رب در کشور و از جمله اصفهان توان تبدیل گوجه فرنگی به رب را ندارند. به گونه ای که طی چند روز گذشته تعداد بسیاری زیادی کامیون حامل محصول گوجه فرنگی روانه یکی از کارخانجات فراوری رب تحت نظارت سازمان تعاون روستایی اصفهان شده؛ اما به دلیل اینکه این واحد تولیدی توان و ظرفیت تحویل این میزان بار را ندارد، حجم بالایی از محصول گوجه که از استان های جنوبی و فارس وارد اصفهان شده اند اکنون سیاه و کپک زده و در یک کلام از بین رفته اند.
به گفته یکی از کشاورزانی که در مجاورت این کارخانه فراوری رب در اطراف اصفهان قرار دارد، متاسفانه تمام خیابان های اطراف پر از کامیون با بار گوجه فرنگی شده و حتی بوی بدی ناشی از گوجه های خراب شده به مشام می رسد.

موسوی، یکی از کامیون داران مرودشتی که بار گوجه فرنگی را برای تحویل به این کارخانه حمل کرده است، به خبرنگار ایمنا، گفت: متاسفانه کشاورزان مطابق سال های گذشته به دلیل نبود برنامه مناسب کشت از سوی وزارتخانه اقدام به تولید گوجه کرده اند اما به دلیل اینکه آن را با نرخ کمی خریداری می کنند متضرر شده و بدهی زیادی روی دست آنها مانده است.
وی افزود: در این شرایط وزارت جهادکشاورزی و سازمان تعاون روستایی اقدام به خرید تضمینی گوجه از کشاورزان کرد و قرار شد این محصول را برای تبدیل به رب در اختیار
متاسفانه به دلیل عدم کشش کارخانجات برای تبدیل گوجه به رب، حدود 300 کامیون در یکی از مناطق خمینی شهر اصفهان که بار گوجه فرنگی دارند پشت در این واحد تولیدی منتظرند تا شاید بار آنها تخلیه شود.
کارخانجات قرار دهند.
وی با بیان اینکه گفته می شود گوجه ها با نرخ حدود 400 تومان خرید تضمینی شده اند، گفت: متاسفانه به دلیل عدم کشش کارخانجات برای تبدیل گوجه به رب، حدود 300 کامیون در یکی از مناطق خمینی شهر اصفهان که بار گوجه فرنگی دارند پشت در این واحد تولیدی منتظرند تا شاید بار آنها تخلیه شود.
این کامیون دار، تاکید می کند: متاسفانه برخی از کامیون ها چند روزی برای تخلیه بار گوجه خود منتظند و امروز به دلیل نبود امکانات تمام گوجه ها خراب، معیوب و سیاه و کپک زده شده اند.

به گفته وی، شاید حدود 5 کارخانه زیر نظر سازمان تعاون روستایی هستند که گوجه های خریداری شده با نرخ تضمینی را تبدیل به رب می کنند.
موسوی با بیان اینکه متاسفانه منتظر ماندن کامیون ها برای تحویل بار گوجه به این کارخانه برای رانندگان صرفه اقتصادی ندارد، گفت: پول رانندگان را باید سازمان تعاون روستایی و کارخانجات بپردازند و این کارخانه ها نیز زیر نظر جهادکشاورزی هستند و با این شرایط ممکن است حتی بار گوجه تا 10 روز دیگر نیز از ماشین ها تخلیه نشود.
وی همچنین گفت: متاسفانه حتی شب گذشته یکی از کامیون ها بار گوجه خود را که خراب و کپک زده بود را با دادن هزینه ای به یکی از کارگران کارخانه، تخلیه کرد که این محصول ممکن است تبدیل به رب شود.
این راننده گفت: در حالیکه کامیون ها پشت در کارخانه رب در انتظار تخلیه بار خود هستند، به دلیل نبود کامیون و راننده، گوجه ها در شهرهای جنوبی روی دست کشاورزان باقی مانده است.
وی گفت: در این شرایط برخی از کامیون ها مجبور شدند بار گوجه خود را در کنار خیابان تخلیه کنند که وضعیت نامناسبی ایجاد شده حتی برخی از این گوجه های خراب، برای تامین خوراک دام راهی گاوداری ها شده است.
یکی دیگر از کامیون داران نیز به خبرنگار ایمنا، گفت: متاسفانه این کارخانه تولید رب و دستگاه های آن دیگر کشش و پتانسیل حجم بالای بار گوجه های 300 کامیون را ندارند و ما از مسئولان جهادکشاورزی خواستاریم چاره ای در این باره کنند.
برای پیگیری این موضوع خبرنگار ایمنا با سازمان جهادکشاورزی اصفهان تماس گرفت که متاسفانه اعلام شد، این محصولات مربوط به استان های جنوبی کشور بوده و ارتباطی با اصفهان ندارد و آنها تنها در خصوص تولیدات استان پاسخگو هستند. همچنین در خصوص بار گوجه 300 کامیون که پشت درب یکی از کارخانجات وابسته به تعاون روستایی است، هیچ اظهار نظری نکردند.
در ادامه این پیگیری، یکی از مسئولان سازمان تعاون روستایی اصفهان به خبرنگار ایمنا، گفت: متاسفانه اصفهان تنها یک کارخانه تولید رب وابسته به سازمان تعاون روستایی دارد که این میزان بار گوجه را نمی تواند جوابگو باشد.
وی بیان داشت: با وجودی که حدود 300 کامیون حامل بار گوجه در انتظار تخلیه بار هستند، کارخانه آیدا به صورت سه شیفت در حال کار برای تبدیل گوجه ها به فراورده های رب است اما ظرفیت آن محدود است و میزان بار گوجه بسیار زیاد است.

این مقام مسئول در سازمان تعاون روستایی اصفهان با اعتقاد بر اینکه دولت و بخش خصوصی باید اقدام به ساخت کارخانه های فراوری گوجه به رب کند، تصریح کرد: مشکل اینجاست که کارخانه های فراوری رب باید در جنوب کشور و استان فارس که محصول گوجه در آنجا بیشتر کشت می شود احداث شود، در حالیکه این کارخانجات در سطح کشور پراکنده اند.
به گفته وی، متاسفانه مسافت طولانی
مطابق آمارها 30 درصد محصولات کشاورزی ما به صورت ضایعات کشاورزی از بین می رود،
از مزارع گوجه تا کارخانه های فراوری تبدیل به رب بسیار زیاد است که این عامل نیز موجب فساد گوجه ها می شود.
وی تاکید کرد: سازمان تعاون روستایی کشور تلاش کرده محصول گوجه روی دست کشاورزان نماند با این وجود در این شرایط کمبود کارخانجات فراوری بیشتر به چشم می خورد.
وی با بیان اینکه مطابق آمارها 30 درصد محصولات کشاورزی ما به صورت ضایعات کشاورزی از بین می رود، تاکید کرد: ما باید برنامه ای متناسب با کشت از مرزعه تا سفره برای انواع محصولات کشاورزی داشته باشیم و در این راستا سیستم حمل و نقل و صنایع بالادستی کشاورزی را تقویت کنیم.
چندی پیش نیز رییس اتحادیه میوه و سبزی در اصفهان در گفتگو با ایمنا با تاکید بر اینکه گوجه فرنگی کشاورزان در داخل باید به صنعت تبدیل شود، گفت: تا زمانی که صادرات برای این محصول نداشته باشیم کشاورزان همچنان در تنگنا قرار دارند.
نوروزعلی اسماعیلی افزود: سازمان جهادکشاورزی باید با برنامه‌ریزی و اقدامات اساسی محصول گوجه‌فرنگی کشاورزان را 80 درصد به سمت صنعتی شدن پیش ببرد و فقط 20 درصد آن در بازار عرضه شود.
همچنین نماینده مردم سمیرم در مجلس در گفتگو با ایمنا، درباره وضعیت تولید و فروش گوجه فرنگی درکشور، بیان داشت: برای مدیریت اصولی و کاربردی بازارگوجه فرنگی باید برطبق تولیدات سالیانه تمهیدات اقتصادی مناسبی اتخاذ کرد.
اصغر سلیمی بیان داشت: زمانی که وضعیت تولید محصول بیش از نیاز داخلی است باید به فکر صادرات مازاد تولید بود تا محصولی که کشاورز با تلاش طاقت فرسا تولید کرده بدون مشتری نماند.
وی تاکید کرد: با صادرات گوجه فرنگی فرآوری شده، بازار داخلی محصول ثبات داشته و دیگر روی زمین کشاورزان نمی ماند.
نماینده مردم سمیرم در مجلس با اشاره به اینکه در برخی از سال ها مطابق موقعیت جغرافیایی کشور شاهد افزایش تولید گوجه فرنگی هستیم، تصریح کرد: در این راستا باید فکری برای صادرات مازاد تولید داشته باشیم.

وی با بیان اینکه روسیه، قزاقستان، گرجستان و اوکراین مقصد مناسبی برای صادرات فرآوری شده محصول گوجه فرنگی ایرانی به شمار می روند، گفت: باید بازاریابی بین المللی صادرات هدفدار در دستور کار قرارگیرد.
سلیمی بیان اینکه صنایع تبدیلی و بسته بندی شکیل راهکار اصولی وکاربردی است که می تواند فرآورده های گوجه فرنگی  را راهی بازارهای صادراتی همچون کشورهای حوزه خلیج  فارس کند، افزود: صادرات گوجه فرنگی نیازمند بازاریابی بهینه و تداوم صادراتی در راستای افزایش توسعه صنایع تبدیلی مدرن است.
وی با بیان اینکه کاهش و افزایش تولید گوجه فرنگی هرساله مشکلی است که کشاورزان با آن دست و پنجه نرم می کنند، یادآورشد: آمایش تولید باید در محصولی همچون گوجه فرنگی با یک برنامه ریزی تولیدی عملیاتی شود.
03117/117/25
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد مطلب: 263889
 


 
پربیننده ترین ها
پربحث ترین ها