صفوی؛عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با "ایمنا" مطرح کرد:

توصیه‌های تغذیه‌ای در ایام امتحانات/ نبود تکنیک‌های کاهش استرس، خلأ بزرگ نظام آموزش و پرورش است

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۰
Share/Save/Bookmark
هر سال با نزديك شدن به زمان امتحانات، ذهن والدين و دانش آموزان از نگراني هاي گوناگوني پُر مي شود كه توجه كافي به آنها و يافتن راه هاي صحيح براي برطرف كردنشان، مي تواند از تاثيرات سوء احتمالي تا حد زيادي جلوگيري كند.
 
به گزارش ایمنا، يكي از اين نگراني ها، تغذيه صحيح در دوران امتحانات است كه مي تواند به آرامش، تمركز و يادگيري دانش آموز كمك شاياني کند.
كارشناسان علم تغذيه براي بهتر و با موفقيت گذراندن اين مرحله توصيه هاي كوچك و بزرگي دارند كه عمل به آنها مطمئناً خالي از فايده نخواهد بود.
نقش تغذیه در سلامت افراد در هر سنی شناخته شده است، زیرا تغذیه خوب موجب عملکرد بهتر ارگان های گوناگون بدن مانند مغز، سیستم ایمنی و دفاعی و قلبی عروقی می شود.
 تغذیه مناسب دانش آموزان نیز به دلیل شرایط سنی، تحرک و فعالیت بدنی آنها و درس خواندن و انجام تکالیف مدرسه می تواند نقش بسیار با اهمیتی داشته باشد.
در روزهای امتحان به علت استرس و فشارهای عصبی به طور معمول تغذیه دانش آموزان دچار اشکال می شود که هم روی یادگیری تأثیر می گذارد و هم به علت استرس، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و موجب می شود بیماری های متعدد در این دوران سلامت آنها را تهدید کند.
بنابراین برای پیشگیری از آثار نامطلوب تغذیه نامناسب و بروز بیماری ها باید یک برنامه ریزی غذایی صحیح برای دانش آموزان تنظیم کرد تا عملکرد مغز و یادگیری آنها افزایش یافته و سیستم ایمنی بدن نیز تقویت شود.
امروز برای بررسی بهتر درباره چگونگی تغذیه در دوران امتحانات، گفتگویی را با "دکتر سید‌مرتضی صفوی- عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان" انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:
در ایام امتحانات فرزندان ما چه مواد غذایی بخورند تا برای هوش و حافظه بهتر آنها مفید تر است؟
خوردن صبحانه بسیار مهم است، افرادی که صبحانه نمی خورند در چاقی، ایجاد عفونت و کاهش ایمنی بدن آنها در بزرگسالی تأثیر گذار است.
مواد قندی برای کار فکر مهم است، اگرمواد قندی از شیرینی های طبیعی مثل عسل، کشمش، توت خشک و خرما باشد بسیار برای سلامتی انسان بهتر است.
حتی در مورد مواد تغذیه ای در تحقیقات  بسیاری تاکید شده که دانش آموزان و دانشجویان شب ها بادام را خیس کرده و صبح پوست آنها را کَنده و به همراه صبحانه میل کنند، این کار برای انجام کارهای ذهنی بسیار مفید و در ایام امتحانات بسیار لازم است.
مصرف گردو چه تأثیری می تواند داشته باشد؟
گردو معمولاً در صبحانه همراه با پنیر مصرف می شود و مهمترین خاصیت آن داشتن امگا 3 است، جالب اینکه ما همیشه امگا 3 را به ماهی می شناسیم اما در گردو هم این ویژگی وجود دارد؛ بنابراین امگا 3 برای پوست، مو ، ایمنی بدن و انجام کارهای فکری بسیار خوب است.
باز هم تاکید می کنم صبحانه حتماً باید خورده شود و در کنار آن بعضی مواد غذایی مغذی باید سرو شود.
بادام زمینی بر روی تمرکز چه اثری دارد؟
بادام زمینی درگروه مواد غذایی که برای انجام کارهای فکری توصیه شده و در ردیف بادام و گردو قرار دارد و ما هم توصیه می کنیم در طول روز استفاده شود.
برای کودک یا نوجوانی که اضافه وزن ندارد، روزانه در حد یک کف دست می توانیم به خاطر انرژی، شادابی و املاحی که در بادام زمینی وجود دارد و در انجام کارهای فکری تأثیر مناسب دارد، به فرزندان خود بادام زمینی بدهیم.
یکی از نوشیدنی هایی که خوشبختانه هنوز  نوجوانان به آن علاقمند هستند، شیر و لبنیات است، مصرف شیر چقدر در سلامت کودکان مؤثراست؟
درباره لبنیات معتقدیم که مصرف لبنیات بسیار آرامش بخش است  به خصوص مصرف یک لیوان شیر ولرم همراه با عسل را در شب ها توصیه می کنیم چون خواب همراه با آرامش را به فرد هدیه می کند و در رشد استخوان ها هم بسیار مؤثر است.
استفاده از لبنیات بین 2 تا سهم در روز توصیه می شود.
نکته مهم دیگر اینکه در طول ایام امتحانات به خصوص قبل از امتحان ، چند بار آرام نفس کشیدن عمیق باعث ایجاد آرامش ، تمرکز و تسلط برای دانش آموزان و دانشجویان می شود .
متاسفانه در نظام آموزش و پرورش نبود  تکنیک های کاهش استرس و راهکارهای ایجاد آرامش خلأ بزرگی است که احساس می شود و امیدواریم مسؤلان درجهت رفع آن گام برداند .
اول صبح دانش آموزان به خصوص مقطع ابتدایی میلی به خوردن صبحانه ندارند، در بسیاری از موارد مادران تغذیه های سالم در کیف فرزندان خود قرار می دهند اما آنها از این تغذیه ها استفاده نمی کنند اما دیگر تنقلات را می خوردند، چگونه این رویه را باید تغییر داد؟
اشکال صبحانه نخوردن فرزندان ما در دیر خوابیدن آنها ریشه دارد؛ فرزندان باید شبها زود بخوابند و، حتی اگر والدین میل به خوابیدن ندارند به ظاهر چراغ های خانه را خاموش کنند تا فرزندانشان بخوابند و تا دیرهنگام به تماشای تلوویزیون نپردازند.
دیر خوابیدن فرزندان باعث می شود صبح ها به خاطر خواب آلودگی نسبت به خوردن صبحانه بی میلی نشان دهند. 
11134/130/20
 کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد مطلب: 264007
 


 
پربیننده ترین ها
پربحث ترین ها