رخداد ۱۱۵ زمین‌لرزه در هفته پایانی اردیبهشت / هفته‌ای آرام برای ۹ استان سپری شد

بر اساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشور، از بیست‌ودوم تا بیست‌وهشتم اردیبهشت، ۱۱۵ زمین‌لرزه به ثبت رسیده است و در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، قزوین، گیلان و همدان شاهد رخداد زلزله‌ نبوده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس اطلاعات ثبت شده در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از زمین‌لرزه‌های رخ داده در سطح کشور، در بازه زمانی بیست‌ودوم تا بیست‌وهشتم اردیبهشت، ۱۱۵ زمین‌لرزه به وقوع پیوسته است.

در این بازه زمانی، ۱۰۵ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی کمتر از ۳ ریشتر و هفت زمین‌لرزه با محدوده بزرگی بین ۳ تا ۴ ریشتر، دو زمین‌لرزه با محدوده بزرگی بین ۴ تا ۵ ریشتر و یک زمین‌لرزه با محدوده بزرگی بین ۵ تا ۶ ریشتر رخ داده است.

در طول هفته مذکور و بر اساس تفکیک بزرگی زمین‌لرزه‌ها، منطقه بلداجی در استان چهارمحال و بختیاری با رخداد هشت زمین‌لرزه، لرزه‌خیزترین منطقه کشور به‌شمار می‌رود.

در مدت زمان مذکور، ۹ زمین‌لرزه در اصفهان، یک زمین‌لرزه در البرز، یک زمین‌لرزه در ایلام، پنج زمین‌لرزه در بوشهر، یک زمین‌لرزه در تهران، ۱۶ زمین‌لرزه در چهارمحال و بختیاری، ۹ زمین‌لرزه در خراسان رضوی، ۱۶ زمین‌لرزه در خراسان شمالی و یک زمین‌لرزه در خراسان جنوبی به وقوع پیوسته است.

بر اساس این گزارش، دو زمین‌لرزه در سمنان، ۱۰ زمین‌لرزه در فارس، یک زمین‌لرزه در قم، دو زمین‌لرزه در کردستان، ۹ زمین‌لرزه در کرمان، ۱۰ زمین‌لرزه در کرمانشاه، سه زمین‌لرزه در کهگیلویه و بویراحمد، چهار زمین‌لرزه در گلستان، یک زمین‌لرزه در لرستان، یک زمین‌لرزه در مازندران، دو زمین‌لرزه در مرکزی، پنج زمین‌لرزه در هرمزگان و پنج زمین‌لرزه در یزد طی مدت زمانی مذکور به ثبت رسیده است.

در این بازه زمانی تحت بررسی، در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، قزوین، گیلان و همدان هیچ زمین‌لرزه‌ای به ثبت نرسیده است.

از زمین‌لرزه‌های رخ‌داده طی بازه زمانی مذکور، بیشترین تعداد مربوط به چهارمحال و بختیاری و خراسان شمالی با ۱۶ زمین‌لرزه و کرمانشاه و فارس با ۱۰ زمین‌لرزه بوده است.

زمین‌لرزه شاخص هفته تحت بررسی، روز شنبه، بیست‌ودوم اردیبهشت ساعت ۱۳:۵۶:۳۶ با بزرگی ۵.۱ ریشتر در هفتونی کشور آذربایجان و مرز ایران (استان اردبیل) بوده است.

جزئیات زلزله‌های هفته مذکور به این شرح است:

شنبه ۲۲ اردیبهشت

در بلداجی استان چهارمحال و بختیاری دو زلزله ۲.۸ و ۲.۷ ریشتری، در سنخواست استان خراسان شمالی زلزله ۲.۸ ریشتری، در بالاده استان فارس زلزله ۲.۶ ریشتری، در اهل استان فارس زلزله ۲.۸ ریشتری، در سبزوار استان خراسان رضوی زلزله ۲.۷ ریشتری و در گندمان استان چهارمحال و بختیاری زلزله ۲.۶ ریشتری رخ داد.

اشکنان استان فارس زلزله‌ای به بزرگی ۴.۶ ریشتر در عمق ۱۹ کیلومتری را تجربه کرد و رومرکز این رخداد لرزه‌ای در ۱۲ کیلومتری اشکنان و ۱۲ کیلومتری اهل استان فارس و ۲۰ کیلومتری بندر مقام استان هرمزگان بوده است. وقوع زلزله ۳.۵ در عمق ۱۱ کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

آلونیه استان چهارمحال و بختیاری با زمینلرزه‌ای به بزرگی ۴ ریشتر در عمق هشت کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۶ کیلومتری آلونیه و ۲۰ کیلومتری گندمان استان چهارمحال و بختیاری و ۲۶ کیلومتری ونک استان اصفهان به ثبت رسید.

یکشنبه ۲۳ اردیبهشت

در دوزین استان گلستان زلزله ۲.۵ ریشتری، در فین استان هرمزگان زلزله ۲.۸ ریشتری، در آلونیه استان چهارمحال و بختیاری زلزله ۲.۷ ریشتری و در جم استان بوشهر دو زلزله ۲.۶ و ۲.۸ ریشتری به ثبت رسید.

قیر استان فارس زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق ۹ کیلومتری را تجربه کرد و رومرکز آن در ۷ کیلومتری قیر فارس، ۲۱ کیلومتری دوزه و ۲۳ کیلومتری افزر این استان گزارش شد.

دوشنبه ۲۴ اردیبهشت

در جم استان بوشهر زلزله ۲.۸ و ۲.۹ ریشتری و در موچش استان کردستان زلزله ۲.۶ ریشتری رخ داد.

سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت

سومار استان کرمانشاه با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۸ ریشتر در عمق ۱۳ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۳۳ کیلومتری سومار استان کرمانشاه و ۴۲ کیلومتری صالح آباد و۵۱ کیلومتری چوار استان ایلام گزارش شد.

در یزدانشهر استان کرمان زلزله ۲.۶ ریشتری، در سرپل ذهاب استان کرمانشاه زلزله ۲.۸ ریشتری و در دهرم استان فارس زلزله ۲.۹ ریشتری رخ داد.

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت

در گمیش تپه استان گلستان زلزله ۲.۵ ریشتری، در انبار الوم استان گلستان زلزله ۲.۵ ریشتری، در کیانشهر استان کرمان زلزله ۲.۵ ریشتری و در یکه سود استان خراسان شمالی زلزله ۲.۵ ریشتری رخ داد.

در تازه آباد استان کرمانشاه بعد از دو زلزله ۲.۸ ریشتری و زلزله‌های ۲.۵ و ۲.۶ ریشتری، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۴ ریشتر در عمق شش کیلومتری رخ داد و رومرکز این رخدادهای لرزه‌ای در ۱۳ کیلومتری تازه آباد، ۲۶ کیلومتری جوانرود و ۳۵ کیلومتری شاهو این استان بوده است.

رابر استان کرمان زلزله‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۲۵ کیلومتری رابر، ۲۵ کیلومتری درب بهشت و ۳۵ کیلومتری لاله‌زار این استان گزارش شد.

پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت

در بهاباد استان یزد زلزله ۲.۵ ریشتری، در تازه آباد استان کرمانشاه زلزله ۲.۵ ریشتری و در بندر خمیر استان هرمزگان زلزله ۲.۸ ریشتری رخ داد.

کنگ استان هرمزگان با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۶ ریشتر در عمق هشت کیلومتری لرزید و رومرکز آن در ۱۰ کیلومتری کنگ، ۱۷ کیلومتری بندر لنگه و ۵۱ کیلومتری جزیره تنب بزرگ بوده است.

جمعه ۲۸ اردیبهشت

بوشکان استان بوشهر زلزله ۲.۸ ریشتری را تجربه کرد.

مورموری استان ایلام با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۲ ریشتر در عمق ۱۴ کیلومتری لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در هشت کیلومتری مورموری، ۱۵ کیلومتری سراب باغ و ۳۰ کیلومتری آبدانان این استان بوده است.

کد خبر 756068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    0 0
    بروجن چهارمحال و بختیاری لرزه خیز ترین نقطه ی کشور است نه بلداجی