راهکار اسپانیا برا کاهش تلفات گرمای سال جاری

اسپانیا یک نقشه هشدار گرمایی جدید برای کاهش تلفات گرما ارائه داده است، زیرا سرویس آب‌وهوای اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که در چند ماه آینده، این شهر موج‌های گرمایی شدیدی را تجربه خواهد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، اسپانیا پس از دو سال گرمای بی‌سابقه، خود را برای تابستان پرتلاطم دیگری آماده می‌کند. کوپرنیک، سرویس آب‌وهوای اتحادیه اروپا، اعلام کرده است که تا ۷۰ درصد احتمال دارد تابستان سال جاری نیز یکی از دوره‌های گرمای بی‌سابقه ثبت شده در این کشور باشد.

سال گذشته از زمان شروع رکوردها، گرم‌ترین سال در سطح جهان بود، زیرا دنیا برای نخستین بار از حد ۱.۵ درجه گرمایش جهانی تعیین‌شده توسط توافقنامه پاریس برای یک سال کامل، عبور کرد. سال ۲۰۲۲ گرم‌ترین سال اروپا تاکنون باقی‌مانده است؛ این قاره شاهد تعداد قابل‌توجهی از موج‌های گرمایی بوده است که به‌تنهایی در اسپانیا حدود ۱۱ هزار و ۳۰۰ قربانی گرفت.

برای نجات جان انسان‌ها در سال جاری، وزارت بهداشت اسپانیا نقشه جدیدی را برای ارائه هشدارهای گرمایی دقیق‌تر منتشر کرده است. این تصمیم یکی از اقدامات متعددی است که این کشور مدیترانه‌ای، در خط مقدم بحران آب‌وهوا در اروپا، برای محافظت از شهروندان و بازدیدکنندگان انجام می‌دهد.

نقشه جدید هشدار گرما در اسپانیا چه چیزی را نشان می‌دهد؟

«طرح ملی اقدامات پیشگیرانه اسپانیا در برابر اثرات دمای بیش از حد بر سلامت» که روز پنجشنبه گذشته آغاز شد، قرار است تا سی‌ام سپتامبر ادامه یابد؛ اگرچه در صورت تداوم گرما همچون سال‌های گذشته، می‌تواند تا اکتبر تمدید شود. وزارتخانه بهداشت اسپانیا نقشه جدیدی را تهیه کرده است که این کشور را از ۵۲ منطقه استانی به ۱۸۲ «منطقه هوا و سلامت» تقسیم می‌کند.

این نقشه آستانه‌های دمایی را نشان می‌دهد که موجب مرگ‌ومیر ناشی از گرما می‌شود و به‌طور قابل‌توجهی بین استان‌ها و درون استان‌ها متفاوت است.

برای تعیین مناطق آب‌وهوایی، داده‌های صدها رصدخانه با ارقام مربوط به مرگ‌ومیر ناشی از گرما از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ مقایسه شد. سازگاری‌های آب‌وهوایی محلی یکی از عواملی است که می‌تواند تفاوت بزرگی در آسیب‌پذیری جوامع ایجاد کند.

سیستم هشدار گرما در اسپانیا دمایی را که در آن میزان مرگ‌ومیر به‌طور قابل‌توجهی در یک منطقه خاص افزایش پیدا می‌کند و مدت زمان پیش‌بینی موج گرما را در نظر می‌گیرد. سیستم هشدار با نقشه جدید در سوم ژوئن آماده راه‌اندازی خواهد بود.

به‌طور ویژه، این برنامه برای کمک به سالمندان اسپانیایی در مسیریابی در زمانی که بیشتر در معرض خطر هستند در نظر گرفته شده است.

بر اساس سیستم نظارت روزانه مرگ‌ومیر اسپانیا (MoMo)، بیش از ۲۱ هزار و ۷۰۰ نفر بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۳ بر اثر گرما جان خود را از دست دادند که اکثر آن‌ها بالای ۶۵ سال سن داشتند.

آیا تابستان ۲۰۲۴ داغ‌ترین تابستان اسپانیا خواهد بود؟

انتظار می‌رود که جهان سال جاری وارد فاز آب و هوای لانینا شود و دمای بالاتر از حد طبیعی تابستان سال جاری در سراسر جنوب اروپا پیش‌بینی می‌شود. کوپرنیک، منطقه والنسیا، مورسیا (به استثنای جنوب)، شمال آلمریا و گرانادا، ایبیزا و فورمنترا را به‌عنوان مناطق پیش‌بینی برای گرما معرفی کرده است.

کد خبر 755246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.