سیر حرکت امام رضا (ع) از مدینه تا خراسان به روایت تاریخ

گزارش‌های مستندی از حرکت کاروان امام رضا(ع) از مدینه به خراسان در تاریخ به ثبت رسیده است، بر اساس این گزارش‌ها و همچنین وجود مرقد مطهر خواهران امام رئوف در کهگیلویه و بویراحمد، این خاک، مزین به قدوم حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، مأمون عباسی، برای بقا حکومت خود در سال ۲۰۰ هجری قمری با نامه و تهدید امام رضا (ع) را از مدینه به مرو فراخواند، مسیر حرکت امام (ع)، با توجه به کثرت جمعیت شیعه در ایران باید به‌گونه‌ای طراحی می‌شد که استقبال کمتری از ایشان انجام می‌شد تا محبوبیتشان باعث ایجاد خطر برای حکومت خلیفه عباسی نشود.

مطابق روایات تاریخی یکی از مسیرهای حرکت امام رضا (ع) از بعد از ورود به بصره عراق و سپس اهواز به شهرستان بهبهان امروز که در قدیم (ارگان) یا ارجان خوانده می‌شد منتهی و سپس ایشان وارد خاک کهگیلویه و بویراحمد شده بودند.

محمدمهدی روشنفکر استاد تاریخ دانشگاه یاسوج در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مطابق مستندات تاریخی امام رضا (ع) از بصره به اهواز و سپس به بهبهان امروز وارد شدند و بعد از آن برای عزیمت به خراسان دو مسیر پیش‌روی داشته‌اند.

وی افزود: مسیرهای پیش‌روی حرکت کاروان امام (ع) محل اختلاف بین مورخان است و بعضی معتقد هستند اگر حرکت امام در فصل زمستان اتفاق افتاده باشد، کاروان از مسیر بهبهان، خیرآباد، باشت، در کهگیلویه و بویراحمد و شولستان و گویم در استان فارس و سپس ورود به استان فارس و حرکت به سمت یزد و اصفهان حرکت کرده است.

سیر حرکت امام رضا (ع) از مدینه تا خراسان به روایت تاریخ

استاد تاریخ دانشگاه یاسوج گفت: مطابق نظر مورخان اگر سفر کاروان امام رضا (ع) در تابستان اتفاق افتاده باشد، کاروان بعد از ورود به بهبهان به تنگ تکاب در دهدشت، تنگ پیرزال، کوه دمه، سرفاریاب (محل مرقد امامزاده علی) در شهرستان کهگیلویه و سپس به منطقه سقاوه در شهرستان مارگون و بعد به پاتاوه و از طریق گردنه بیژن در شهرستان دنا به شهرستان اقلید و سپس به یزد و خراسان حرکت کرده‌است.

وی تصریح کرد: حکومت عباسی برنامه‌ریزی کرده بود که حرکت امام رضا (ع) از مناطقی صورت بگیرد که شیعیان کمتری زندگی کنند و چون این منطقه از کشور دارای جمعیت کمتری از اهل تشیع بود، عبور کاروان از بهبهان به سمت کهگیلویه و بویراحمد و سپس استان فارس، یزد و خراسان مورد تأیید اکثر مورخان است.

وجود مرقد مطهر خواهران امام رضا (ع) در کهگیلویه و بویراحمد نشانگر حرکت امام از این استان است

سیدعلی موسوی‌نژاد محقق و پژوهشگر در امور امامزادگان نیز در این ارتباط گفت: امام رضا (ع) پس از بصره وارد اهواز و پس از عبور از سرزمین ارجان (بهبهان امروزی) به سمت فارس مسیر را ادامه می‌دهند.

وی افزود: امام رضا (ع) به دستور مامون از مسیرهایی عبور می‌کردند که کمتر جمعیت وجود داشته باشد و استقبالی انجام نشود.

فتحعلی بزرگمهرنژاد، کارشناس تاریخ که رساله دکتری وی جاده‌های قدیم ایران است، با بیان اینکه با توجه به سفر امام در تابستان، ایشان یکی از دو مسیر اهواز ارجان سمیرم یا اهواز ارجان اقلید را انتخاب کرده که در هر دو صورت کهگیلویه وبویراحمد در مسیر امام بوده است، گفت: وجود مرقد مطهر خواهران امام رضا در استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله امامزادگان «بی‌بی حکیمه خاتون، در گچساران، بی‌بی زهرا خاتون، در شهرستان دنا بی‌بی رشیده خاتون در شهرستان چرام و بی‌بیخاتونین در شهرستان مارگون» نشانگر آن است که موضوع مسیر حرکت کاروان امام رضا (ع) در کهگیلویه و بویراحمد قطعی اتفاق افتاده است.

به گزارش ایمنا، از جمله رویدادهای مهمی که در تاریخ ایران از جایگاه والایی برخوردار است، سفر امام رضا (ع) به ایران و استقرار ایشان در مرکز خلافت، یعنی مرو (خراسان) در جایگاه ولایتعهدی است، در روایت‌های تاریخی به شهرهایی اشاره شده است که حضرت رضا (ع) به دستور مأمون از آن جا عبور کردند یا در آن جا توقف داشتند که مبدأ این خط سیر، مدینه و مقصد آن مرو بود.

در پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی آمده است: «وقتی که امام خود را از سفر به خراسان ناگزیر یافت، در چند نوبت، کنار مرقد پیامبر آمد و با شکل وداع خود با قبر پیامبر ناخرسندی و نگرانی خویش را از این سفر آشکار ساخت، تا دیگران نیز بدانند که امام (ع) بر انجام این سفر مجبور است، محول سیستانی که از نزدیک شاهد ماجرا بوده است، چنین می‌نگارد: «هنگامی که فرستاده مأمون، وارد مدینه شد، من نیز در مدینه بودم. امام برای وداع با پیامبر وارد حرم شریف نبوی شد، حضرت در حالی که با صدای بلند گریه می‌کرد، چند نوبت با پیامبر و مرقد پاک او خداحافظی کرد و سپس راهی این سفر بدون بازگشت شد.

کد خبر 754949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.