تحریم «دارو» برخلاف ادعای غرب / حذف ارز تجهیزات پزشکی نیازمند حمایت سازمان برنامه

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی از تجهیزات پزشکی نیازمند حمایت سازمان برنامه و بودجه است، گفت: در نظر داریم سیاست ارز ترجیحی را به «ارز یارانه‌ای» تغییر دهیم، سیاست ما با ارائه ارز یارانه‌ای کنترل قیمت نهایی برای مصرف‌کننده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان غذا و دارو، سیدحیدر محمدی در آئین افتتاحیه بیست‌وپنجمین نمایشگاه ایران هلث اظهار کرد: کشور ما طی سال‌های گذشته و به ویژه در سال ۱۴۰۱ با مشکلات فراوانی در حوزه تأمین اقلام سلامت مواجه، اما سال ۱۴۰۲، سال کم دغدغه‌ای بود.

وی با بیان اینکه تأمین دارو و تجهیزات پزشکی یک حوزه تخصصی برای وزارت بهداشت به حساب می‌آید، افزود: نه تنها وزارت بهداشت، بلکه دستگاه‌های ذی‌نفع دیگری در حوزه تأمین تجهیزات پزشکی و دارو نقش‌آفرینی می‌کنند، تأمین دارو، ملزومات دارویی و شیرخشک جزو حوزه‌های تخصصی وزارت بهداشت به حساب می‌آید، اما دستگاه‌های دیگری در این حوزه به صورت مستقیم و غیرمستقیم نقش‌آفرینی می‌کنند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: به طور مثال، بانک مرکزی در تأمین ارز نقش‌افرینی می‌کند، همچنین سیاست گذاری حوزه تجارت و بازرگانی شرکت‌ها در اختیار وزارت صمت است و سازمان استاندارد به صورت غیر مستقیم در این زنجیره نقش‌آفرینی می‌کند.

محمدی با اشاره به سازمان برنامه و بودجه گفت: سازمان برنامه و بودجه در تأمین تجهیزات پزشکی نیز نقش دارد و نقش‌آفرینی این سازمان مربوط به حوزه نقدینگی می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱.۵ میلیارد دلار برای اقلام وارداتی تخصیص ارز داشته‌ایم، اظهار کرد: میزان تخصیص ارز برای اقلام داخلی متفاوت است، کاهش وابستگی به ارز و توسعه اقلام داخلی جزو مباحث استراتژیک وزارت بهداشت و دولت به حساب می‌آید.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه مشکلات تأمین ارز بر کسی پوشیده نیست، خاطرنشان کرد: تأمین ارز شامل چندین مرحله شامل اختصاص سهمیه، اعلام از سوی وزارت بهداشت، تخصیص ارز توسط بانک مرکزی، تأمین ارز توسط ذی‌نفع یا تأمین‌کننده و ارائه حواله ارزی به ذی‌نفع خارجی می‌شود.

محمدی ادامه داد: تخصیص ارزی سال جاری معادل ۳.۵ میلیارد دلار است؛ پیش بینی می‌کنیم که این مبلغ تخصیص یافته تا پایان سال کاهش یابد، چراکه این مبلغ در طول زنجیره تأمین تا ارائه به ذی‌نفع خارجی کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به تحریم‌ها گفت: برخلاف ادعاهای پوشالی استکبار جهانی، ما در حوزه دارو تحریم هستیم، به واسطه تحریم‌ها انتقال ارز و کالاها مشکل شده است؛ مشکلات به نحوی است که تمایل ما به ارز ترجیحی را کمتر می‌کند.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: سازمان غذا و دارو به دنبال مدیریت شرایط ارزی است؛ پس از مطرح شدن موضوع عرض ترجیحی تلاش کرده‌ایم که علاوه بر تأمین ارز مورد نیاز، میزان وابستگی به ارز ترجیحی را کاهش دهیم، در حال حاضر، میزان وابستگی به ارز ترجیحی کاهش یافته است و امیدوارم با همت یکدیگر بتوانیم میزان وابستگی به ارز ترجیحی را به طور کامل حذف کنیم.

محمدی با بیان اینکه حذف کامل ارز ترجیحی به حمایت سازمان برنامه و بودجه نیاز دارد، افزود: سازمان برنامه و بودجه به منظور حذف ارز ترجیحی باید نقدینگی لازم را تأمین کند، اصلاح سیاست حذف ارزی نباید به نحوی باشد که پرداخت از جیب مردم افزایش یابد، ما در نظر داریم سیاست ارز ترجیحی را به «ارز یارانه‌ای» تغییر دهیم، ما در سازمان غذا و دارو به دنبال حذف ارز حمایتی نیستیم؛ هدف از ارز ترجیحی کنترل قیمت مصرف‌کننده است و سیاست ما با ارائه ارز یارانه‌ای نیز کنترل قیمت نهایی برای مصرف‌کننده است، ما با ارائه ارز ترجیحی توانسته‌ایم پرداخت از جیب مردم را از سال ۱۴۰۱ ثابت نگه داریم و با ارائه یارانه ارزی نیز در این مسیر همچنان گام برمی‌داریم.

وی با بیان اینکه ارائه ارز یارانه‌ای باید در حوزه تجهیزات نیز اتفاق افتد، افزود: بیش از ۴۰۰ هزار IRC در حوزه تجهیزات داریم که ۱۳۰ هزار مورد آن فعال است، همچنین ۵۷۰۰ Index داریم که حدود ۴۰ درصد آن مربوط به حوزه تولید و باقی مانده به حوزه واردات اختصاص دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه گرایش به تولید افزایش یافته، ادامه داد: سازمان غذا و دارو موضوع گرایش به افزایش تولید را پیگیری می‌کند، زیرساخت‌ها و الزامات حمایت از تولید باید محقق شود.

محمدی با اشاره به مشکلات تأمین نقدینگی گفت: تأمین کننده‌ها با مشکلات نقدینگی مواجه هستند؛ به طور مثال، سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت‌های خود را با تأخیر انجام می‌دهند، تأخیر در پرداخت سبب می‌شود دانشگاه‌های علوم پزشکی نتوانند اعتبار مورد نیاز شرکت‌های تأمین کننده را در زمان مناسب پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو همواره تفاهم‌نامه با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دارد، اظهار کرد: این تفاهم‌نامه برای سال جاری نیز منعقد شده است، ما از بانک مرکزی جمهوری اسلامی درخواست حداقل ۴۰ هزار میلیارد تومان خط اعتباری کرده‌ایم.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه میزان سقف پرداخت تسهیلات معادل ۸۰ درصد فروش سال قبل است، افزود: ما خواهان افزایش سقف تسهیلات به میزان ۲۰۰ درصد فروش سال قبل هستیم، همچنین خواهان مدت زمان پرداخت تعهد هستیم، تأمین کننده‌ها با مشکلی مواجه شده بودند به نحوی که تا پایان اردیبهشت باید نسبت به رفع پرداخت تعهد خود اقدام می‌کردند، پس از درخواست وزارت بهداشت و موافقت بانک مرکزی مدت زمان پرداخت تعهد شرکت‌های تأمین کننده تا پایان تیر سال جاری تمدید شد.

محمدی با بیان اینکه حدود ۲ هزار شرکت در زمینه دارویی فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: بخشی از این شرکت‌ها در حوزه مواد اولیه، بخشی در حوزه محصول نهایی و بخشی در حوزه ساخت قطعات فعالیت می‌کنند، بررسی شرکت‌های صنعت دارویی بیانگر این است از مجموع ۲ هزار شرکت فعال در صنعت دارو ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان هستند، حمایت معاونت علمی سبب رشد فزاینده شرکت‌های دانش بنیان شده است.

وی گفت: توان مالی شرکت‌های دانش بنیان کوچک است و به همین دلیل نیاز به حمایت دارند، صندوق نوآوری و شکوفایی، بانک مرکزی و معاونت علمی باید از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنند، برخی از سرمایه گذاران تمایل دارند از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کنند، برنامه اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو این است که ماهانه پنج محصول جدید را به سبد محصولات تجهیزات پزشکی اضافه کند، هدف از اجرای کار این است که فرمایش مقام معظم رهبری یعنی جهش تولید را محقق کنیم، موضوع اضافه شدن محصولات به سبد محصولات پزشکی کشور از سال جاری آغاز شده و این مسیر ادامه دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ۱۵ محصول جدید در نمایشگاه ایران هلث رونمایی می‌شود، افزود: بیشترین میزان ارزبری در حوزه تأمین تجهیزات مربوط به تجهیزات قلبی می‌شود و میزان سرمایه‌گذاری در حوزه تجهیزات قلبی محدود است و من از سرمایه‌گذاران می‌خواهم که در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

محمدی با بیان اینکه برون‌سپاری اقدامات از راهکارهای حمایتی سازمان غذا و دارو به حساب می‌آید، اضافه کرد: تفاهم نامه‌ای با معاونت علمی منعقد کردیم و امیدوارم این تفاهم‌نامه بتواند امور مربوط به تأمین کنندگان را تسهیل کند، اگر این موضوع محقق شود بار سنگینی که بر دوش اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو وجود دارد، کم می‌شود.

وی گفت: تجهیزات پزشکی خط مقدم نظام سلامت است، چراکه از مرحله مراقبت و پیشگیری تا پایش سلامتی و تشخیص و درمان کاربرد حیاتی دارد، بازار تجهیزات پزشکی کشور نزدیک به سه میلیارد دلار می‌رسد که حدود دو میلیارد دلار سهم واردات و یک میلیارد دلار سهم تولید است.

کد خبر 754656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.