تحول در مدیریت شهری به قانون‌گذاری نیاز دارد/ لزوم ایجاد ضمانت اجرایی برای شهر اسلامی

منتخب مردم قم در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: تحول در مدیریت شهری و اسلامی‌سازی شهرسازی و معماری در کلان‌شهرها نیازمند حمایت‌های قانونی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، محمد منان رئیسی امروز _پنج‌شنبه بیست و هفتم اردیبهشت_ در دومین روز از در هفتاد و یکمین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی شهرهای مرکز استان که به میزبانی شهر مقدس قم در ساختمان شهرداری مرکز برگزار شد اظهار کرد: شوراهای شهر و مجلس شورای اسلامی منتخب مردم هستند و باید اتفاقاتی در این دو عرصه رخ دهد تا بازنگری اساسی در حیطه مدیریت شهری صورت بگیرد.

وی افزود: در نظام اداره کلانشهرها دو چالش اساسی وجود دارد که یکی مسئله نظام درآمد هزینه شهرداری است.

منتخب مردم قم در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به سهم درآمدهای ناپایدار که متأثر از عوارض ساخت و ساز و تراکم مازاد است درآمد مدیریت شهری گفت: این کار در مجامع به ظاهر قانونی صورت می‌گیرد که بیش از ۵۰ درصد درآمدهای اغلب کلانشهرهای کشور است.

شهر اسلامی ضمانت اجرایی ندارد

منان رئیسی ابراز داشت: پس از چند دهه پیگیری در مجلس شورای اسلامی قانون درآمدهای پایدار تصویب شد که این قانون کمک بسیار کمی به حل این مسئله می‌کند.

وی ادامه داد: در قالب یک گروه کارشناسی در شهرداری تهران این مسئله را بررسی کردیم و در خوشبینانه‌ترین حالت، این قانون حدود ۵ درصد به ظرفیت درآمدهای پایدار شهرداری تهران کمک می‌کند.

منتخب مردم قم در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: این مسئله موجب شده که چارچوب‌ها و دستورالعمل‌هایی که مکاتب علمی و مراجع قانونی و سیاسی برای مدیریت شهری تدوین می‌کنند، قابلیت تحقق نداشته باشند.

منان رئیسی اضافه کرد: فرق چندانی ندارد که مثلاً آقای کرباسچی شهردار تهران باشد یا آقای زاکانی؛ در نهایت مسئله ترافیک، آلودگی هوا و هویت اسلامی در کلان شهر تهران حل نمی‌شود. یک دلیل این مسئله این است که بسترها و رویه‌های قانونی برای اصلاح امور متناسب با تمدن اسلامی ایرانی پی‌ریزی نشده است.

وی افزود: اینکه ما فقط اسامی مدیران را تغییر دهیم اما کسی که در رأس نشسته ابزار قانونی لازم را متناسب با رویه‌های انقلاب اسلامی نداشته باشد، مثمر ثمر نخواهد بود.

منتخب مردم قم در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسئله درآمدهای شهری اظهار کرد: در شهرداری تهران عددی نزدیک به دو همت در ماه باید حقوق و دستمزد داده شود. منابع هزینه‌های جاری و عمرانی این نظام مدیریت شهری اگر پیش بینی نشود، هر کسی در رأس این سیستم باشد چاره‌ای جز تراکم فروشی و ایجاد درآمد به هر طریق ممکن ندارد.

ضعف نظام قانون گذاری در حیطه مدیریت شهری

منان رئیسی گفت: اینکه در یک دوره مدیریت شهری حجم مصوبات کمیسیون ماده پنج چند صد درصد بالا رود، نشان دهنده ضعف نظام قانونی در این مسئله است و اگر هم انتقادی در این زمینه صورت می‌گیرد، ابداً سیاسی نیست.

وی با اشاره به نظرات مقام معظم رهبری درباره هویت شهرها گفت: وقتی فضای شهر را متناسب با زیست تمدنی اسلامی طراحی نکنیم، نتیجه همین اتفاقات کف خیابان امروز است.

منتخب مردم قم در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بخش از این چالش‌ها باید در مجلس و در مسئله قانون گذاری باید حل شود اظهار کرد: اگر شهرداری بخواهد شهر اسلامی بسازد باید ابزار داشته باشد و ابزار این مسئله درآمد پایدار است.

منان رئیسی با اشاره به نظرات مقام معظم رهبری درباره کسب درآمد در شهرداری‌ها افزود: تهیه درآمد از هر طریقی مسئله خوبی نیست و باید عوارض فرهنگی این کسب درآمد در نظر گرفته شود.

کد خبر 754124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.