ظرفیت‌های قانون اساسی برای تقویت شوراها استفاده شود

شهردار قم گفت: با استفاده از ظرفیت‌های قانون اساسی و دیگر قوانین حوزه مدیریت شهری می‌توان جایگاه شوراها را در اداره امور شهرها ارتقا داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، سیدمرتضی سقائیان‌نژاد امروز _پنج‌شنبه بیست‌وهفتم اردیبهشت_ در هفتادویکمین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی شهرهای مرکز استان که به میزبانی شهر مقدس قم در ساختمان شهرداری مرکز برگزار شد اظهار کرد: شوراها نهادهایی مردم و محلی با شخصیت حقوقی مجزا از دولت هستند.

وی افزود: شوراها به‌صورت مستقیم در مسائل مردم مشارکت دارند و یکی از نهادهای اصلی تحقق مردم سالاری دینی در کشور هستند.

شهردار قم با بیان اینکه فلسفه وجودی شوراها در یک کلمه شکست تمرکز و تفویض اختیار به مردم است، تصریح کرد: ارتباط مستقیم با مردم، تمرکز بر مسائلی که مردم به‌صورت روزمره با آن درگیر هستند و رسیدگی به مشکلات آن‌ها، روح کار شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور است.

سقائیان‌نژاد ادامه داد: قبل از ظهور اسلام نیز در شهرهای گذشته جهان، سیستم شورایی وجود داشته و شهرها به صورت شورایی اداره می‌شده است.

وی اضافه کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران مشروطیت نیز شوراهای شهر به‌عنوان انجمن شهر فعال بودند و تا اندازه‌ای اهمیت داشته‌اند که مسائل مهم سیاسی مشروطه از روزنامه بلدیه منتشر می‌شد.

شهردار قم با اشاره به آیات قرآنی که به مسئله مشورت و جایگاه مردم اشاره دارد، تاکید کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز رهبر کبیر انقلاب را دستور تشکیل شوراها را به شورای انقلاب دادند و این موضوع یکی از دستورات اساسی رهبر کبیر انقلاب بود.

سقائیان‌نژاد با اشاره به نقش شوراها در ۹ اصل از قانون اساسی کشور، تاکید کرد: چالشی که از اول با شورای نگهبان در ارتباط با اصل یک صدم قانون اساسی داشتیم همچنان پابرجا است.

وی با بیان اینکه در اصل یک صدم قانون اساسی مسائل مرتبط در حوزه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و عمرانی با نظارت شوراها شکل می‌گیرد، تصریح کرد: اصل هفتم قانون اساسی شوراها را ارکان تصمیم‌گیری در کشور می‌داند و اصل یکصد و بیست‌وسوم قانون اساسی نیز ارکان اجرایی استان‌ها، شهرها و شهرستان‌ها را ملزم به اجرای مصوبات شوراها می‌داند.

شهردار قم ادامه داد: در این میان بحثی مطرح است که اگر شوراها تنها وظیفه نظارتی دارند، تکلیف دو ماده ۷ و ۱۲۳ قانون اساسی چیست.

سقائیان‌نژاد اضافه کرد: این مهم به‌عنوان یکی از چالش‌های اصلی مطرح بوده است و هنوز نیز است، با اینکه ابتدای انقلاب این مسئله زیاد پررنگ نبود، اما همینطور که مسائل پیش رفت این موضوع پررنگ‌تر نیز شده است.

وی اضافه کرد: در مسائلی همچون قانون درآمدهای پایدار، قانون مالیات و وضع عوارض محدودیت‌هایی برای نقش‌آفرینی شوراها ایجاد شده است و این چالش مسئله مهم امروز شوراها است.

شهردار قم با اشاره به اینکه مدیریت جامع شهری هنوز دنبال نشده است، گفت: امروز بیشتر شوراها، شورای شهرداری هستند و این یکی از چالش‌های مهم است.

سقائیان‌نژاد ادامه داد: اگر فردی اساسنامه سازمان شهرداری‌ها را مطالعه کند متوجه می‌شود که تمام اختیارات شوراهای شهر به سمت این سازمان رفته و این اساسنامه در دستور کار مجلس جدید است.

وی با بیان اینکه کار شورا جز با وحدت پیش نمی‌رود و اگر در کار شورایی پراکندگی اتفاق بیفتد، این نهاد مردمی تضعیف می‌شود، تاکید کرد: لازم است از ظرفیت‌های شورای عالی استان‌ها استفاده شود، این نهاد ظرفیت قانون‌گذاری دارد و سازمان برنامه و بودجه موظف است که برنامه‌های خود را به شورای عالی استان‌ها برای بررسی ارائه دهد.

شهردار قم افزود: ظرفیت‌های قانون اساسی و قانون شوراهای اسلامی هنوز به‌طور کامل استفاده نشده است و می‌توان برای تقویت شوراها از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

کد خبر 754056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.