برترین‌های بازیافت و اقتصاد دایره‌ای اروپا معرفی شد

ایتالیا بهترین نرخ بازیافت شهری را در اتحادیه اروپا دارد در حالی که اسپانیا کمترین مصرف مواد را گزارش کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، اقتصاد دایره‌ای به یک مدل کلیدی در تلاش کشورها برای حفاظت از محیط زیست و در عین حال رشد اقتصادی تبدیل شده است که هدف اصلی استفاده مجدد و بازیافت مواد و محصولات موجود برای مدت زمان طولانی است. گزارش جدید شبکه اقتصاد دایره‌ای (CEN) و آژانس فناوری جدید، انرژی و توسعه اقتصادی پایدار (ENEA) پنج اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا و تعهد آنها به تولید و مصرف پایدار را مقایسه کرده است. در ادامه مقایسه ایتالیا، فرانسه، آلمان، اسپانیا و لهستان از نظر مدیریت پسماند، نوآوری و پایداری زیست‌محیطی آمده است.

ایتالیا بالاترین رتبه برتر اقتصاد دایره‌ای

گزارش CEN و ENEA نشان می‌دهد که ایتالیا مؤثرترین اقتصاد دایره‌ای را در بین پنج کشور دارد. این مطالعه کشورهای اتحادیه اروپا را با استفاده از پنج دسته مقایسه کرد: تولید و مصرف، مدیریت پسماند؛ مواد اولیه و ثانویه، رقابت و نوآوری، پایداری و تاب‌آوری زیست محیطی.

در حالی که کشورهای مختلف در رده‌های مختلف برتری داشتند، ایتالیا با ۴۵ امتیاز در رده‌بندی کلی قرار گرفت. آلمان با ۳۸ امتیاز در مقام دوم و فرانسه با ۳۰ امتیاز در رده سوم قرار گرفت. لهستان و اسپانیا هر دو ۲۶ امتیاز گرفتند و
اسپانیا کمترین مصرف مواد را در اتحادیه اروپا دارد.

از بین پنج کشور رتبه‌بندی شده، اسپانیا با ۹.۸ تن کمترین مصرف مواد به ازای هر ساکن در سال ۲۰۲۲ داشته است. پس از آن ایتالیا با ۱۲.۸ تن به ازای هر نفر، سپس فرانسه، آلمان و لهستان قرار دارند. با این حال، لهستان در تولید زباله شهری با ۳۶۵ کیلوگرم به ازای هر نفر در مقایسه با ۵۹۳ کیلوگرم سرانه آلمان که بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا است، بهترین عملکرد را داشت.

ایتالیا علاوه بر اینکه در مجموع رتبه اول را کسب کرد، در رده مدیریت پسماند رتبه اول را کسب کرد. بر اساس این گزارش، نرخ بازیافت زباله شهری در ایتالیا بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲، ۳.۴ درصد رشد داشته است. در سال ۲۰۲۲، نرخ بازیافت این کشور ۴۹.۲ درصد بود که بسیار نزدیک به هدف ۵۰ درصدی تعیین شده توسط دستورالعمل چارچوب زباله برای سال ۲۰۲۵ است. آلمان به طور خاص برای بازیافت زباله‌های شهری با نرخ ۶۹.۱ درصد در مقایسه با میانگین اتحادیه اروپا (۴۸.۶ درصد) برتر بود.

برترین‌های بازیافت و اقتصاد دایره‌ای اروپا معرفی شد

فرانسه از مواد اولیه ثانویه بهترین استفاده را می‌کند

معیار سوم به نرخ دایره‌ای استفاده از مواد، نسبت مواد بازیافتی و بازگردانده شده به اقتصاد در مقایسه با کل مواد مصرف شده توسط یک کشور مرتبط است. بهترین عملکرد میان کشورهای مورد تجزیه و تحلیل، فرانسه (۱۹.۳ درصد) ثبت شده است. ایتالیا ۱۸.۷ درصد و آلمان ۱۳ درصد را گزارش کرد و لهستان (۸.۴ درصد) و اسپانیا (۷.۱ درصد) پایین‌ترین میزان را نشان دادند.

آلمان از نظر رقابت و نوآوری در رتبه اول قرار دارد

آلمان در بخش رقابت پذیری و نوآوری با بالاترین سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اقتصاد دایره‌ای در بین کشورهای مورد مطالعه در صدر قرار گرفت. آلمان در سال ۲۰۲۱، ۳۱.۵ میلیارد یورو هزینه کرد و پس از آن فرانسه با ۲۰.۴ یورو و ایتالیا با ۱۲.۴ یورو قرار دارند. بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، هر پنج کشور به غیر از فرانسه رشد سرمایه‌گذاری را ثبت کردند. از نظر اشتغال، آلمان با ۷۸۵ هزار کارگر در مشاغل مرتبط با اقتصاد دایره‌ای در سال ۲۰۲۱ در صدر قرار گرفت در حالی که ایتالیا ۶۱۳ هزار و فرانسه ۵۲۴ هزار کارگر داشتند.

آلمان کمترین میزان ردپای مصرف اما بالاترین انتشار گازهای گلخانه‌ای را دارد

وقتی صحبت از ردپای مصرف به میان می‌آید (اثرات زیست‌محیطی و آب و هوایی ناشی از مصرف کالاها و خدمات) آلمان با ارزش ۹۵ در مقایسه با فرانسه (۹۸) و ایتالیا (۱۰۴) پایدارترین است. در طول پنج سال گذشته، ایتالیا، فرانسه و آلمان میزان مصرف خود را کاهش و اسپانیا و لهستان افزایش داده‌اند.

از نظر انتشار سالانه گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های تولیدی سرانه در سال ۲۰۲۲، فرانسه و اسپانیا کمترین میزان را داشتند، با این حال، لهستان و آلمان مقادیر قابل‌توجهی را گزارش کردند.

کد خبر 753729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.