فرصتی طلایی برای شهرهای تاریخی ایران

شهردار اصفهان با ابراز خرسندی از برگزاری نخستین نشست هم‌اندیشی موسسین مجمع شهرهای تاریخی کشور در اصفهان گفت: این مجمع بستری برای هم‌اندیشی و گفتمان میان شهرهای تاریخی است.

علی قاسم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به برگزاری نخستین نشست هم‌اندیشی موسسین مجمع شهرهای تاریخی کشور در اصفهان اظهار کرد: موضوع تشکیل مجمع شهرهای تاریخی ایران یک سال و نیم پیش توسط مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان مطرح و شکل‌گیری آن با پیگیری حوزه شهرسازی و نوسازی در وزارتخانه‌های کشور و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همراهی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، محقق شد.

وی با قدردانی از شهرهای مهمان این نشست در انتخاب اصفهان به‌عنوان دبیرخانه دائمی این مجمع افزود: نخستین نشست هم‌اندیشی موسسین مجمع شهرهای تاریخی کشور بستری برای هم‌اندیشی و گفتمان میان شهرهای تاریخی است و پس از برگزاری اولین اجلاس سالانه این مجمع با حضور ۱۶۸ شهر تاریخی در اصفهان، قرار است نشست‌های آتی آن در سطح مجمع و کارگروه‌ها به میزبانی سایر شهرهای تاریخی برگزار شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه شهرهای تاریخی با اجرای طرح‌های توسعه شهرها، ممکن است بخشی از ارزش‌های تاریخی خود را در دوره‌های مختلف به اجبار از دست بدهند، گفت: لازم است درباره حفظ آثار و بافت‌های تاریخی نهادینه‌سازی لازم انجام شود.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: حفظ و احیای بافت تاریخی فرصتی برای جذب سرمایه‌گذاران و گردشگران، گامی در مسیر توسعه پایدار شهرها به شمار می‌رود و برگزاری اینگونه جلسات ظرفیت‌های لازم برای تحقق این امر را تسریع می‌کند.

وی بیان کرد: امیدواریم با توجه به فعالیت این مجمع که با تمرکز بر میراث تاریخی شهرها و آگاه‌سازی برای حفظ هویت تاریخی شهرها، همچنین تبادل دانش و تجربه درباره حفظ بناها و آثار تاریخی و چگونگی معرفی و استفاده از این ظرفیت‌ها است، شاهد تقویت آثار اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و محیط زیستی در شهرهای تاریخی کشور باشیم.

کد خبر 753649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.