سهم ۷.۳ درصدی استان اصفهان از تولید محصولات کشاورزی کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: سهم استان اصفهان در تولید محصولات کشاورزی کشور از لحاظ سطح زیر کشت ۵ درصد و از لحاظ تولید ۷.۳ است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهرداد مرادمند امروز _سه‌شنبه بیست و پنجم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۵ درصد از مساحت استان اصفهان به کشاورزی اختصاص داده شده که در سطوح مختلف کشت می‌شود.

وی عنوان کرد: ۶۰ هزار هکتار گندم و ۵۰ هزار هکتار جو در استان تولید می‌شود که ۱۷۰ هزار هکتار با روش‌های نوین کشت می‌شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: سهم استان اصفهان در تولید محصولات کشاورزی کشور از لحاظ سطح زیر کشت ۵ درصد و از لحاظ تولید ۷.۳ است.

مرادمند عنوان کرد: در زمینه کشت محصولات علوفه‌ای تولید خصیل جو ۹۵۰۰ هکتار و ۳۲۳۰۰۰ تن است و محصولات سبزی و سیفی تولید ۱۵۰۰۰ هکتار سیب زمینی است.

وی اضافه کرد: با رعایت اصول، کشت بذر می‌تواند تا میزان ۱۰۰ درصد نتیجه بخش باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: ۵ شرکت بخش خصوصی، تولید بذر گندم و ۶ شرکت خصوصی، تولید بذر جو در استان اصفهان دارند.

مرادمند افزود: درصورتی‌که شرایط بارشی و آبی مهیا باشد می‌توان استفاده بهینه‌تر از تولید بذر داشته باشیم همچنین استان اصفهان در تولید غده‌های بذری سیب زمینی در کشور دارای رتبه اول است.

وی گفت: به دنبال خشکسالی‌های پیاپی در استان سطح مزارع زیر کشت بذر، کاهش پیدا کرده است و به صورت پراکنده فعالیت می‌کنند که باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان عنوان کرد: نیازمند اصلاح قوانین در تسهیلات کشاورزی و قوانین تولید بذر در کشور هستیم.

امنیت غذایی یکی از دغدغه‌های مهم کشور است

در ادامه محسن دادار رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان اظهار کرد: امروز پنجاهمین سالگرد تأسیس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی (تات) که بزرگترین سازمان تحقیقات در منطقه و خاورمیانه با ۶ هزار نیرو است که دستاوردهای خوبی در زمینه کشاورزی به ارمغان آورده است.

وی افزود: طبق فرمایش مقام معظم رهبری امنیت غذایی یکی از دغدغه‌های مهم کشور است.

دادار عنوان کرد: چشم انداز سال ۱۴۳۰ تولید معادل ۱۷۵ میلیون تن مواد غذایی است که در حال حاضر ۱۳۲ میلیون تن تولید می‌شود و افتخار داریم که به عنوان سربازان گمنام در این زمینه انجام وظیفه کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان بیان کرد: با وجود کمبود آب، خشکسالی و شرایط اقلیمی در کشور اصلی‌ترین راهکار در این حوزه افزایش بهره‌وری در حوزه کشاورزی و بالا بردن سطح کیفی محصولات کشاورزی است.

وی اضافه کرد: امیدواریم با یک برنامه منسجم و هدایتگری سازمان تات، ریل گذاری در این مسیر انجام شود و به این اهداف نزدیک شویم.

دادار اظهار کرد: جشنواره ارائه دستاوردهای تولید بذر که سه هفته گذشته با حضور استاندار اصفهان آغاز شده است با هدف معرفی فعالیت‌های پژوهشگران در حوزه شوری و کم آبی است که برای اولین بار در کشور محصول جو متحمل به شوری معرفی می‌شود همچنین سند تحول تولید محصولات زارعی جو و گندم آماده شده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان گفت: هدف از این جشنواره و سند این است که به سطح عملکردی مناسب در استان اصفهان برسیم و نیازمند همراهی مدیران و کشاورزان هستیم تا نتایج این سند در عمل نمایان شود.

امنیت غذایی، تأمین و تولید غذای سالم، قابل دسترس و پایدار برای افراد جامعه است

محمد زمانیان رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر اظهار کرد: امنیت معانی مختلف دارد که منظور از امنیت غذایی یک کشور تأمین و تولید غذای سالم، قابل دسترس و پایدار برای افراد جامعه است که مسئولین کشور با تدوین سند و برنامه امنیت غذایی در این راستا تلاش می‌کنند.

وی اظهار کرد: باید کشور ما دارای کشاورزی بر پایه اکولوژیک و الگوی کشت مناسب باشد که بذر مهمترین آنهاست و این جشنواره در راستای همین موضوع به عنوان یک خاکریز مهم برای امنیت غذایی کشور محسوب می‌شود.

زمانیان تولید بذر در دنیا را به عنوان یک تجارت عنوان کرد و گفت: در زمینه تولید بذر شرکت‌های زیادی در کشور فعالیت دارند که بذر سالم برای کشاورزی تولید می‌کنند.

رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر افزود: یکی از روش‌های بسیار مهم برای تولید بذر سالم، شرکت‌های دانش بنیان هستند که با علم و فناوری‌های جدید راهگشای تولید این محصول باشند.

وی بیان کرد: دانش بنیان، بهره‌ور و پاسخگو شعار سازمان تات است که در این راستا فعالیت‌های خوبی انجام داده‌اند.

زمانیان گفت: استان اصفهان می‌تواند مطالعات خوب و مهمی برای تولید خصیل انجام دهد.

تولید محصولات فناورانه از مهمترین اهداف سازمان تات است

مهرداد محلوجی عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان گفت: از اهداف سازمان تات می‌توان به حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع اساسی و طبیعی و ایجاد زیرساخت‌ها در چارچوب توسعه پایدار، افزایش بهره‌وری برای عوامل و منابع دخیل در تولید محصولات کشاورزی به ویژه آب و ارتقای خوداتکایی و بهره‌وری اقتصادی در خصوص محصولات ضروری و صادرات محصولات کشاورزی به ویژه کالاهای باغی اشاره کرد که تولید محصولات فناورانه از مهمترین اهداف این سازمان است.

وی عنوان کرد: در استان اصفهان با تنش‌های مختلفی از جمله شوری آب مواجه هستیم که با تولید محصولاتی از جمله گلرنگ و پنبه می‌توان این تنش‌ها را مدیریت کرد.

محلوجی افزود: با کشت متحمل به شوری و متحمل به خشکی ۲۸۳ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی آب در استان اصفهان صورت گرفته است.

لازم به ذکر است؛ تفاهم نامه همکاری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی با دانشکده علوم و فناوری‌های زیستی دانشگاه اصفهان منعقد شد و از یک رقم جدید اصلاح شده جو محتمل به شوری رونمایی شد.

کد خبر 753504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.