۳۰۱ گونه پرنده در چهارمحال و بختیاری وجود دارد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چهارمحال‌وبختیاری گفت: در حالی حدود ۳۰۱ گونه پرنده در این استان شناسایی شده است که آمار گونه‌های پرندگان شناسایی شده در کشور به طور کلی به ۵۶۸ گونه می‌رسد.

فهیمه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال‌وبختیاری با بیان این‌که این استان سهم یک درصدی از مساحت کل کشور را دارد، اظهار کرد: در حالی حدود ۳۰۱ گونه پرنده در چهارمحال‌وبختیاری شناسایی شده است که آمار گونه‌های پرندگان شناسایی شده در کشور به طور کلی به ۵۶۸ گونه می‌رسد.

وی افزود: عواملی نظیر تنوع زیستگاهی و آب‌وهوایی، وجود هشت تالاب کوهستانی، ارتفاع بالای برخی از مناطق استان، تنوع پوشش گیاهی و خشک شدن تالاب‌های مرکزی کشور از مهم‌ترین علل تنوع گونه‌های پرندگان استان است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چهارمحال‌وبختیاری تصریح کرد: سازمان حفاظت از محیط زیست استان با یک عملکرد قابل دفاع در احیای تالاب‌ها و زیستگاه‌های استان نقش مهمی به ویژه در احیای تالاب دهنو، خانمیرزا و سایر تالاب‌های دیگر به عنوان زیستگاه اصلی بسیاری از پرندگان مهاجر داشته است.

اسلامی گفت: در دو مقطع از سال پرندگان مهاجر در چهارمحال‌وبختیاری حضور پیدا می‌کنند، یک مقطع در اوایل پاییز و مقطع دیگر در پایان فصل بهار است، برخی از پرندگان به صورت عبوری و برخی برای گذراندن فصل زمستان زیستگاه‌های استان را انتخاب می‌کنند.

وی با بیان اینکه نکته مهم و قابل تأمل در این میان، مهاجرت برخی از پرندگان در معرض خطر انقراض جهانی به استان است، تاکید کرد: هر ساله دو گونه از پرندگانی که در رده‌بندی حفاظتی سازمان جهانی حفاظت از محیط زیست در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌اند، نظیر کرکس مشکی و بالابان به تالاب‌ها یا زیستگاه‌های استان مهاجرت می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چهارمحال‌وبختیاری اضافه کرد: همچنین شش گونه در رده خطر آسیب‌پذیری، نظیر اردک مرمری، اردک سر حنایی و هفت گونه در شرف تهدید نظیر پلیکان پا خاکستری و اردک بلوطی هر ساله وارد تالاب‌های استان می‌شوند.

اسلامی ادامه داد: در این میان نزدیک به ۲۶ گونه از پرندگان مهاجر نظیر لک لک سفید، اردک ارده‌ای تالاب‌ها و زیستگاه‌های استان را برای زادآوری و بقای نسل خود انتخاب می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: تمام این آمار و اطلاعات در سال‌های اخیر حاکی از ظرفیت بالای زیستگاه‌های استان است و تلاش برای حفظ و بقای این سرمایه‌های طبیعی و ملی از اهمیت بالایی برای سازمان حفاظت از محیط زیست برخوردار است.

کد خبر 753415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.