ثبت بیش از ۳۶ هزار مورد مراجعه به مراکز ناباروری/موفقیت ۳۴ درصدی جراحی‌های لقاح آزمایشگاهی

دبیر کمیته درمان قرارگاه جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به ثبت بیش از ۳۶ هزار مورد مراجعه به مراکز ناباروری سطح سه گفت: تعداد اعمال جراحی مرتبط با لقاح خارج رحمی یا آزمایشگاهی در مراکز سطح سه طی سال ۱۴۰۲، ۷۹۳۳ مورد بوده و میزان موفقیت این اعمال جراحی، ۳۴.۵ درصد ارزیابی شده است‌.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، زهرا جوانمردی امروز _دوشنبه بیست‌وچهارم اردیبهشت_ در نشست خبری مرتبط با هفته جوانی جمعیت با اشاره به استقرار مرکز دولتی سطح سه درمان ناباروری در بیمارستان شهید بهشتی اظهار کرد: خدمات ارائه شده در مراکز ناباروری سطح دو بیشتر مربوط به مباحث مشاوره‌ای و موارد سرپایی است و زوجین برای دریافت خدمات و اقدامات تخصصی و فوق تخصصی باید به مراکز ناباروری سطح سه مراجعه کنند.

وی افزود: راه‌اندازی شش مرکز سطح دوی درمان ناباروری در استان مد نظر قرار دارد که بیمارستان شهید بهشتی یکی از این مراکز محسوب می‌شود و مراکز دیگر در بیمارستان‌های شهرضا و نجف‌آباد راه‌اندازی و ۹۰ درصد اقدامات مرتبط با راه‌اندازی مرکز ناباروری بیمارستان گلدیس شاهین شهر نیز انجام شده است.

دبیر کمیته درمان قرارگاه جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲، ۳۶ هزار و ۴۲۶ مورد مراجعه به مراکز ناباروری سطح سه به ثبت رسیده که این تعداد نسبت به سال ۱۴۰۱ که برابر با ۲۹ هزار و ۴۲۰ مورد مراجعه بوده، افزایش داشته است، همچنین تعداد اعمال جراحی مرتبط با لقاح خارج رحمی یا آزمایشگاهی در مراکز سطح سه طی سال ۱۴۰۲، ۷۹۳۳ مورد بوده و میزان موفقیت این اعمال جراحی، ۳۴.۵ درصد ارزیابی شده است‌.

جوانمردی با بیان اینکه تعداد اهدای تخمک، جنین و رحم جایگزین نیز برابر با ۱۱۶۰ مورد در سال ۱۴۰۲ بوده است، ادامه داد: مراکز سطح دوی به عبارتی در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ آغاز به کار کردند که در این بازه زمانی ۹۵ مورد مراجعه به مراکز سطح دو در نجف‌آباد و شهرضا ثبت شده است.

وی گفت: ترویج زایمان بدون درد و طبیعی از جمله موارد در دستور کار قرار دارد و در سال ۱۴۰۲ در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، حدود ۶۰ درصد زایمان‌ها با روش سزارین بوده است و کاهش زایمان به روش سزارین یکی از موارد مد نظر به شمار می‌رود که طبق برآوردهای انجام شده، شیب افزایشی زایمان سزارین در سال ۱۴۰۲، کاهشی بوده است.

دبیر کمیته درمان قرارگاه جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص زایمان بدون درد دارویی در سال گذشته رتبه اول را کسب کرده و حدود ۱۳ درصد زایمان‌های طبیعی انجام شده با استفاده از روش‌های بدون درد بوده است، همچنین زایمان‌های طبیعی بدون درد با روش‌های غیردارویی مد نظر قرار دارد و در حدود ۵۱ درصد زایمان‌های طبیعی نیز از روش‌های کاهش درد غیردارویی استفاده شده است.

وی با اشاره به آموزش رایگان مادران باردار در حوزه مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها گفت: زایمان‌های طبیعی به صورت رایگان انجام می‌شود و در سال ۱۴۰۲، ۷۵۰۰ مورد آموزش به مادران باردار ارائه شده و طی سال گذشته ۹۰ ماما به عنوان نیروی انسانی به مراکز دولتی اضافه شده است.

کد خبر 753279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.