«نمایشگاه‌» بستری برای رشد اقتصادی شهرها

نمایشگاه‌ها یکی از ابزارهای قدرتمند در توسعه اقتصادی و بازاریابی است که تاثیرات و فواید بسیار گسترده‌ای در اقتصاد دارد؛ این رویدادها، مهم‌ترین مجموعه‌های تجاری و فرصت‌های شبکه‌سازی را فراهم می‌کند و موجب ارتقای کسب‌وکارها و ایجاد فضای مثبت برای تبادلات تجاری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نمایشگاه‌های بین‌المللی به‌عنوان مکان‌هایی سازمان‌یافته، پیشرفت فنی، کاهش بیکاری، افزایش درآمدهای ارزی با نمایش محصولات و پیشرفت‌های جدید، توسعه بازار، دریافت نمایندگی، سفارش و فروش کالا، تغییر باورها، بازاریابی و شناسایی بازارهای هدف را به دنبال دارد.

یکی از نتایج مهم برپایی نمایشگاه‌ها، پدید آمدن فرصت‌ها به‌منظور دستیابی سریع، کم‌هزینه و آسان به اطلاعات مورد نیاز بخش‌های تجاری-صنعتی یک یا چند حوزه مرتبط است.

ویژگی ذاتی نمایشگاه‌ها کنار هم آوردن بخش‌های مختلف خدماتی و صنعتی در یک یا چند حوزه مختلف در محدوده خاص زمانی و مکانی است که به نوبه خود نوعی رقابت را میان تولیدکنندگان، عرضه‌کنندگان و صاحبان بخش‌های صنعتی و خدماتی به وجود می‌آورد و آن‌ها را ترغیب می‌کند تا با کسب فناوری روزآمد و استانداردهای بین‌المللی تلاش بیشتری را برای افزایش تولیدات یا ارائه خدمات بازارهای جهانی به انجام رسانند و از شیوه‌های نوین بازاریابی برای دستیابی به بازارهای جدید بهره‌مند شوند.

نمایشگاه‌ها مکانی برای تبادل فرهنگی هستند، شرکت‌های بین‌المللی و ملی در این رویدادها فرهنگ خود را به دیگران معرفی می‌کنند، همچنین وجود نمایشگاه‌ها به‌عنوان یک ابزار توسعه کسب‌وکار و اقتصاد ملی و محلی شناخته می‌شود که به ایجاد ارتباطات، تبادل دانش، تجارب و فرصت‌های جدید برای شرکت‌ها و صنایع کمک می‌کند.

برپایی نمایشگاه‌ها به‌ویژه در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی از جنبه‌های مختلف پویایی اقتصاد بومی را فراهم می‌سازد که از جمله آن کمک به توسعه، رونق صنعت گردشگری و حفظ و ارتقای سطح اشتغال ملی است.

«نمایشگاه‌» بستری برای رشد اقتصادی شهرها

نمایشگاه‌ها، پل ارتباطی بین بازار و تولیدکننده

احمدرضا طحانیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بیش از ۲۵ درصد صنعت ایران در اصفهان است، اظهار می‌کند: نمایشگاه‌ها به‌عنوان پل ارتباطی بین بازار و تولیدکننده هستند، در اصفهان هر سال بیش از ۴۰ عنوان نمایشگاهی وجود دارد، یعنی بیش از ۴۰ عرصه تخصصی صنعت، در نمایشگاه اصفهان آخرین دستاوردهای خود را به نمایش می‌گذارند.

وی می‌افزاید: نمایشگاه‌ها می‌توانند با برگزاری رویدادهای تخصصی و ویژه به نقش شتاب‌دهندگی، تسهیلگری و شبکه‌سازی خود نزدیک شوند و به اهداف بلندمدت خود برسند.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان تصریح می‌کند: برگزاری نمایشگاه با رویداد مختلف، ارتباط بین بازار، تولیدکننده و تولیدکنندگان با یکدیگر را قدرت می‌بخشد و شبکه‌سازی می‌کند، همچنین امیدواریم تمام ذی‌نفعانی که در این زنجیره هستند به یکدیگر نزدیک شوند.

طحانیان با بیان اینکه فرهنگ نمایشگاهی نقش مؤثری در توسعه اقتصاد و شهر دارد، بیان می‌کند: نمایشگاه‌ها با هدف برقراری ارتباط با مشتریان مختلف و نزدیک کردن شغل‌های مختلف به یکدیگر برگزار می‌شود.

در حال حاضر نقش نمایشگاه‌ها بیشتر «B2B» است

وی با اشاره به نقش B2C و B2B نمایشگاه‌ها ادامه می‌دهد: «B2C» نمایشگاه‌های عمومی است که برای عام مردم برگزار می‌شود، اما در حال حاضر نقش نمایشگاه‌ها بیشتر «B2B» است، یعنی نمایشگاهی که در تلاش است، کسب‌وکارهای مختلف را کنار یکدیگر قرار دهد و ارتباط آن‌ها با یکدیگر را شفاف کند و در نهایت پس از بستن قرارداد در توسعه اقتصاد شهر نقش مؤثری داشته باشد.

طحانیان اضافه می‌کند: بزرگ‌ترین صنایع کشور از جمله فولاد، پتروشیمی، ذوب‌آهن، پالایشگاه‌ها، کارخانه صنایع کوچک، شهرک‌های صنعتی در اصفهان قرار دارند و تمام اقتصاد کشور نیز بر شهرک‌های صنعتی، بنگاه‌های کوچک و زودبازده و کارگاه‌هایی که در شهرک صنعتی متمرکز هستند، استوار است.

وی خاطرنشان می‌کند: اصفهان به علت مرکزیت در ایران، تنوع جاده و زیرساخت‌هایی همچون انرژی، سوخت و نیروی انسانی متخصص به شهری صنعتی تبدیل شده است.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان ادامه می‌دهد: نمایشگاه‌ها عامل مهمی برای نمایش صنعت اصفهان هستند، ما نیز سعی می‌کنیم با برگزاری ۴۰ عنوان نمایشگاهی همچون طلا، فرش تمام دستاوردهای این کلان‌شهر را به نمایش بگذاریم.

طحانیان می‌گوید: با توجه به اینکه اصفهان می‌تواند صنعت مرکز و جنوب کشور را تأمین کند، نمایشگاه‌های آن مخاطبان داخلی زیادی دارد، اما به علت تحریم‌های موجود، مخاطبان خارجی ندارد، با این وجود سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۰ هیئت خارجی از نمایشگاه‌ها بازدید کردند، همچنین سه هیئت ایرانی نیز برای برگزاری نمایشگاه به خارج از کشور سفر کردند، همچون نمایشگاه «حلال» در مالزی که به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

وی با بیان اینکه نمایشگاه اصفهان هر روز در تلاش است از نظر زیرساختی ظرفیت‌های خود را توسعه دهد، بیان می‌کند: در حال حاضر فاز دوم نمایشگاه آغاز شده است، سالن همایش در حال نازک‌کاری است و فضای داخلی سالن کروی نیز در حال تکمیل است.

«نمایشگاه‌» بستری برای رشد اقتصادی شهرها

نقش رویدادهای نمایشگاه‌ها در پیشرفت اقتصاد شهر

نعمت‌الله اکبری، کارشناس اقتصاد شهری دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: جشنواره‌ها با هر موضوعی به‌عنوان رویداد شهری محسوب می‌شوند و اقتصاد شهرها در پی رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی رونق می‌گیرد.

وی می‌افزاید: نمایشگاه‌ها جریان فعالیت‌های اقتصادی از جمله هتل‌داری، غذا، خرید سوغات، اسکان و حمل‌ونقل را به حرکت درمی‌آورد و آثار مستقیم و غیرمستقیم زیادی بر فعالیت‌ها و خدمات شهری دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تصریح می‌کند: یکی از عواملی که موجب رونق شهر می‌شود و فعالیت‌های اقتصادی را توسعه می‌بخشد، رویدادهای مختلفی است که در نمایشگاه‌ها برگزار می‌شود.

اکبری با بیان اینکه عید نوروز یک رویداد است که در آن خریدها، صنعت گردشگری، فعالیت شهری گسترش پیدا می‌کند و اقتصاد شهر شکوفا می‌شود؛ در حال حاضر وجود دیگر رویدادها و جشنواره‌ها نیز در پی گسترش اقتصاد گردشگری رخ می‌دهد، ادامه می‌دهد: رونق اقتصاد گردشگری در توسعه شهر نقش ویژه‌ای دارد، زیرا اشتغال، ارزش افزوده و گردش مالی قابل ملاحظه‌ای را به‌همراه دارد، با این وجود اصفهان، با وجود نقش مطلوب خود، با گسترش اقتصاد فاصله زیادی دارد.

حمل‌ونقل نمایشگاه اصفهان باید توسعه‌ای پیدا کند و تنها به حمل‌نقل سواری اکتفا نشود

وی با اشاره به جانمایی نمایشگاه اصفهان می‌گوید: پل شهرستان با بافت اصلی شهر آمیخته شده بود و تردد، آسایش و آرامش مردم را با اختلال روبه‌رو می‌کرد، به همین دلیل محل این نمایشگاه به کمربندی شرق انتقال پیدا کرد؛ نمایشگاه‌ها در همه کشورها در حاشیه شهر، دسترسی اتوبان‌ها و آزادراه‌ها جانمایی می‌شود و موجب گسترش سیستم حمل‌ونقل آن مکان نیز می‌شود، اما حمل‌ونقل نمایشگاه اصفهان توسعه‌ای پیدا نکرده است که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد و تنها به حمل‌ونقل سواری اکتفا نشود.

کارشناس اقتصاد شهری دانشگاه اصفهان با بیان به اینکه اگر نمایشگاه بین‌المللی در مسیر گسترش بهارستان بود، شرایط بهتری را برای نمایشگاه‌ها و شهروندان رقم می‌زد، خاطرنشان می‌کند: در کشورهای توسعه‌یافته، ورزشگاه‌ها و نمایشگاه‌ها در خطوط اصلی متروها قرار دارند، اما محل نمایشگاه اصفهان به مترو دسترسی ندارد و شهروندان این کلان‌شهر را با مشکل رفت‌وآمد روبه‌رو کرده است، در حالی که برای رفت‌و آمد به نمایشگاه باید از اتوبوس‌های سریع‌السیر بهره گرفته شود.

به گزارش ایمنا، برپایی نمایشگاه‌های تجاری نقش مهمی را در ارتقای سطح تولیدات و افزایش درآمد عمومی ایفا می‌کند، همچنین با برقراری ارتباط قوی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده اقتصاد شهر را توسعه می‌دهد. مسئولان نیز باید با تسهیل دسترسی شهروندان به نمایشگاه بین‌المللی، امکان حضور گسترده آن‌ها را فراهم کنند.

کد خبر 753026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.