بیرجند و اصفهان در نقطه ابتدایی و انتهایی مدار کیفیت هوا

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد؛ امروز هوای دو شهر ناسالم بود و هوای ۲۱ شهر نیز سالم و پاک ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _یکشنبه بیست‌وسوم اردیبهشت_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است، بنابراین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست، امروز شاخص کیفی هوای هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد.

بر این اساس، شرایط کیفی هوا امروز در کلان‌شهر اصفهان با شاخص ۱۵۱ ناسالم (قرمز) قرار دارد، در حالی که روز گذشته هیچ‌یک از شهرها بر مدار آلوده (قرمز) ثبت نشد.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلان‌شهر بوشهر با شاخص ۱۳۵ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد، در حالی که روز گذشته شهرهای بوشهر و شهرکرد بر مدار ناسالم (نارنجی) بودند.

قابل توجه است که سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلان‌شهرهای تبریز با شاخص ۶۵، تهران با شاخص ۶۳، شهرکرد با شاخص ۵۳، مشهد با شاخص ۶۴، بجنورد با شاخص ۷۴، اهواز با شاخص ۹۶، زنجان با شاخص ۷۱، زاهدان با شاخص ۵۳، قزوین با شاخص ۷۶، قم با شاخص ۶۵، سنندج با شاخص ۵۲، کرمان با شاخص ۵۶، کرمانشاه با شاخص ۵۱، اراک با شاخص ۸۶ و همدان با شاخص ۵۹، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته، بیست‌ودوم اردیبهشت شهرهای تبریز، اصفهان، کرج، تهران، بجنورد، زاهدان، اهواز، قم، سنندج، کرمان و اراک، در وضعیت هوای سالم (زرد) بودند.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلان‌شهرهای ارومیه با شاخص ۴۷، اردبیل با شاخص ۲۶، کرج با شاخص ۵۰، بیرجند با شاخص ۲۳، سمنان با شاخص ۵۰ و یزد با شاخص ۴۵ در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای ارومیه، اردبیل، بیرجند، مشهد، سمنان، کرمانشاه، همدان و یزد در وضعیت پاک (سبز) ثبت شدند.

به این ترتیب امروز شرایط کیفی هوای کلان‌شهرهای ایلام، شیراز، یاسوج، گرگان، رشت، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، روز گذشته نیز شهرهای ایلام، زنجان، شیراز، قزوین، گرگان، رشت، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس بدون داده ثبت شد.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) و بسیار ناسالم (بنفش) ثبت نشدند، اما یک شهر ناسالم (قرمز)، یک شهر ناسالم (نارنجی)، ۱۵ شهر سالم (زرد)، شش شهر پاک (سبز) و هشت شهر بدون داده درج شدند، در حالی که روز گذشته دو شهر ناسالم (نارنجی)، ۱۱ شهر سالم (زرد)، هشت شهر پاک (سبز) و ۹ شهر بدون داده ثبت شده بودند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 752856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.