ابنیه تاریخی و بازار سرپوشیده سند هویت استان مرکزی و شهر اراک

رئیس شورای اسلامی کلان‌شهر اراک گفت: کلیه ابنیه تاریخی و بازار سرپوشیده هویت استان مرکزی و شهر اراک است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، داوود قربانی عصر امروز _شنبه بیست و دوم اردیبهشت_ در صحن فوق‌العاده رسمی و علنی شورای اسلامی کلان شهر اراک که با محوریت بررسی وضعیت بازار تاریخی اراک برگزار شد اظهار کرد: اعتقاد داریم آنچه در توان داریم باید برای مرمت و بازسازی ابنیه‌های تاریخی صورت گیرد.

وی با اشاره به بازدید اعضای شورا از بازار قزوین افزود: شهرداری قزوین بازار را تملک کرده و پس از مدتی علاوه بر محقق شدن بازگشت سرمایه در ادامه روند یک درآمد پایدار برای شهرداری ایجاد می‌کند.

رئیس شورای اسلامی کلان شهر اراک تصریح کرد: در خصوص بازار اراک یک همت جمعی در حال صورت گرفتن است و شهرداری و دستگاه‌های ذی‌ربط پای کار هستند.

قربانی ادامه داد: برخی از ملک‌های بازار اراک مربوط به سازمان اوقاف است، متأسفانه به جای آنکه مشتاقانه پای کار حضور داشته باشند، پیشنهادهای خوبی نیز از سوی سازمان اوقاف مطرح نمی‌شود.

وی افزود: نظر کلی اعضای شورای شهر آن است که کلیه ابنیه تاریخی و بازار سرپوشیده سند هویت استان مرکزی و شهر اراک هستند.

رئیس شورای اسلامی کلان شهر اراک اظهار کرد: برخی از بندهای تفاهم‌نامه ابهاماتی دارد و نظرات اعضای شورا در این خصوص راهگشا خواهد بود.

شهرداری اراک ۳۰ میلیارد تومان برای بازار اعتبار در نظر گرفته است

شهردار اراک هم گفت: در بودجه سال جاری شهرداری ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای بازار سرپوشیده در نظر گرفته شده است.

علیرضا محمودی اظهار کرد: به اعتقاد بنده ساکنین بازار و استفاده کنندگان از آن باید بازار را مدیریت کنند و برای آن مشارکت مردمی ضروری است و به طبع هزینه‌های آن هم باید توسط استفاده کنندگان یا بهره برداران بپردازند.

وی افزود: شهرداری اراک به بازار حداقل مانند اماکنی که در سطح شهر هستند و مورد استفاده عموم قرار دارد، خدمات ارائه می‌کند.

شهردار اراک تصریح کرد: اعتقاد داریم که چه تفاهم نامه صورت بگیرد یا نگیرد آن وظایفی که به عهده ماست انجام خواهد شد.

محمودی افزود: در بودجه سال جاری شهرداری ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای بازار سرپوشیده اراک در نظر گرفته شده است و در راسته‌های بازار عملیات کف بازار انجام و مرمت شود، همچنین باید سقف بازار مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: اولین پروژه‌های لحاظ شده در سطح شهر در خصوص کف فرش معابر بازار است و این مهم اهمیت موضوع را برای شهرداری نشان می‌دهد.

شهردار اراک خاطر نشان کرد: با توجه به آنکه یک سوم بازار متعلق به سازمان اوقاف است، می‌توان یک بزرگ مالک آن را قلمداد کرد.

محمودی افزود: اوقاف می‌تواند با سهم بزرگی که دارد تصمیم بسیار خوبی بگیرد که کمک شایانی به مرمت بازار انجام شود.

وی ادامه داد: شهر اراک این انتظار را از اوقاف دارد که به صورت ویژه در این مسئله ورود و ظهور داشته باشد.

حفظ مرمت و بازسازی بازار اراک از وظایف میراث فرهنگی است

محمد عسگری عضو شورای شهر اراک هم گفت: مجموعه بازار که شامل: سقف، کف، سراها و معابر می‌شود، یک سرای تاریخی دارای اهمیت است.

وی اظهار کرد: آنچه که قانونگذار برای این بنای تاریخی در نظر گرفته شامل: حفظ مرمت و بازسازی آن است که جز وظایف سازمان میراث فرهنگی است.

عضو شورای شهر اراک افزود: با توجه به اینکه سازمان میراث فرهنگی ظرفیت و توان مالی مورد نیاز برای مرمت را ندارد، از چند دهه پیش تاکنون شهرداری مبالغی را برای مرمت بخش‌های مختلفی از بازار در نظر می‌گرفت و وظایف خود را انجام می‌داد.

عسگری ادامه داد: در خصوص یک بند از تفاهم‌نامه که به موضوع سیاست گذاری و برنامه‌ریزی مربوط می‌شود، این سوال وجود دارد که آیا شهرداری و شورا که می‌خواهند هزینه‌ای انجام دهند، در حوزه سیاست گذاری و برنامه‌ریزی هم در مجموعه بازار دخیل هستند یا خیر.

وی اضافه کرد: با توجه به محدودیت‌های قانونی امکان سیاستگذاری کلان برای مدیریت شهری میسر نیست چرا که قانونگذار میراث فرهنگی را متولی این کار قرار داده است.

عضو شورای شهر اراک گفت: دلیل انتخاب بازه زمانی پنج ساله برای تفاهم نامه باید مشخص شود و اینکه هر سال دستگاه‌های مربوطه چه سهمی را باید برای احیا و بازسازی بازار تخصیص دهند.

عسگری افزود: برای سهم و آورده هیئت امنا و مالکین پس از مرمت‌های صورت گرفته باید تضامنی در نظر گرفته شود که این سهم به موقع دریافت و به پروژه بازسازی تزریق شود.

در موضوع بازسازی و مرمت بازار ابعاد حقوقی مسئولیت شهرداری باید مشخص شود

سید رضا قریشی دیگر عضو شورای شهر اراک هم گفت: در موضوع بازسازی و مرمت بازار ابعاد حقوقی مسئولیت شهرداری باید مشخص شود و همچنین زمینه مسئولیت شهرداری اینکه در چه حوزه‌هایی است که در این تفاهم‌نامه دیده نشده است.

وی اظهار کرد: نکته‌ای که در تفاهم نامه لحاظ شده این است موضوع واگذاری املاک و ضمانت اجرایی برای عملیاتی شدن این اقدام است، حال سوال اینجاست مگر اوقاف می‌تواند املاکش را واگذار کند؟

عضو شورای شهر اراک ادامه داد: به پیشنهاد بنده هر میزان اعتبار توسط هیئت امنا، میراث فرهنگی و اوقاف به حساب مشترک واریز شد، شهرداری دو یا سه برابر این اعتبار را به حساب تزریق کند و برای عملیاتی کردن بازسازی و مرمت مورد استفاده قرار دهد.

همه دستگاه‌ها وظیفه مرمت و بازسازی بازار را دارند

حسن قربانی عضو شورا هم گفت: اگر به بازار به عنوان یک منبع درآمد برای دستگاه‌ها نگاه کنیم، یک موضوع است و اگر به عنوان یک هویت برای شهر ملاک عمل باشد کلیه دستگاه‌ها وظیفه مرمت و بازسازی آن را دارند.

وی اظهار کرد: وقتی نگاه دوم ملاک باشد، کلیه دستگاه‌ها باید پای کار باشند و برای آن اعتبارات لازم را جذب و هزینه کنند.

این عضو شورا افزود: برای حفظ و مرمت بازار کلیه دستگاه‌هایی که در گذشته مسئول بودند، هم اینک هم مسئول هستند و با تفاهم‌نامه جدید این دستگاه‌ها کنار می‌روند و این مهم هم بر عهده مسئولیت شهرداری اضافه می‌شود.

قربانی اضافه کرد: ما اعتقاد داریم شهرداری هم مانند سایر دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کند اما مسئولیت کلی اگر بر عهده شهرداری باشد این کار عملی نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: واگذاری املاک اوقاف که در طرح تفاهم‌نامه دیده شده است اشکالی ندارد اما باید به صورت همزمان انجام شود نه اینکه در پایان انجام کار، در صورتی که همتی در این زمینه انجام شود منافع آن برای شهروندان خواهد بود.

علی جعفر محصولی دیگر عضو شورا هم گفت: شورای شهر برای بازسازی و مرمت بازار و مسئولیت شهرداری مخالفتی ندارد اما نگران آن است که سایر دستگاه‌ها تعهدی دهند و به آن عمل نکنند.

وی اظهار کرد: در سنوات گذشته و تعمیرات جزئی که در بازار انجام شده است شهرداری بوده و پای کار قرار دارد.

عضو شورای شهر اراک افزود: در حال حاضر نسبت به کارهای اجرایی که در این قسمت در حال انجام است نظارت کارشناسی صورت نمی‌گیرد.

محصولی افزود: در خصوص موضوعات مختلفی که برای تعمیر و بازسازی مشترکاً میان میراث فرهنگی و شهرداری بوده متأسفانه میراث فرهنگی در تأمین مالی مورد نظر نتوانسته درست عمل کند حال چگونه می‌خواهد تعهد بزرگ ۲۰ میلیارد تومان را به سرانجام برساند.

هدف اصلی مدیریت شهری ثبت جهانی بازار اراک است

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اراک هم گفت: هدف اصلی مدیریت شهری ثبت جهانی بازار سرپوشیده اراک است.

عین‌القضاتی با بیان اینکه بازار حلقه اتصال نسل حال و گذشته و بیشترین نقش هویتی را داراست اظهار کرد: این تفاهم نامه ثبت نقشه راه برای مرمت، حفظ و بازسازی بازار را به نمایش می‌گذارد و نیاز است برخی موارد به این تفاهم‌نامه اضافه شود.

وی افزود: یکی از مهمترین مسائل و محدودیت در موضوع بازار ضوابط معماری و شهرسازی بافت تاریخی برای مالکین و شهرداری است که کسبه را در حفظ و نگهداشت ملک خود منفعل بی‌رغبت کرده است و تا این ضوابط اصلاح نشود کسبه رغبتی برای بازسازی در سراها و کاروانسراها ندارند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر تصریح کرد: یکی دیگر از مسائل و مشکلات مهم بازار تاریخی اراک عدم مسئولیت پذیری متولیان و ذی‌نفعان و تصمیم سازان و بازی سازان عرصه مدیریتی در بازار است.

عین‌القضاتی افزود: در این تفاهم نامه برای نیروی انتظامی هم باید نقش و وظایفی در نظر بگیریم و موضوع تردد موتورسواران باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: موضوع سوم فقدان یک مدیریت یکپارچه در حفاظت، احیا و مرمت بازار تاریخی است که در این تفاهم‌نامه به آن اشاره شده است اما نقش شهردار دقیق‌تر باید مشخص شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر ادامه داد: منطقه بازار تاریخی در محدوده بافت تاریخی است و این بخش شهر هم باید به بازآفرینی شهری برگردد.

عین‌القضاتی اظهار کرد: قانون گذار از باز آفرینی شهری حمایت می‌کند و ظرفیت حمایتی برای آن در نظر می‌گیرد.

تفاهم‌نامه نیاز به اصلاح دارد

علی چگینی دیگر عضو شورای شهر اراک هم گفت: تفاهم‌نامه نیاز به اصلاح دارد با توجه به مفاد تفاهم‌نامه مسئولیت بر روی دوش شهرداری است و بزرگ مالکان به نوعی دور از میدان عملیاتی قرار دارند.

وی اظهار کرد: مسئول باید فرمانداری باشد و شهرداری در حوزه عملیاتی خود باید حضور و نقش آفرینی کند.

عضو شورای شهر اراک تصریح کرد: دو سوم بازار متعلق به مردم است و ما در حال تصمیم برای کسانی هستیم که در این جلسه حضور ندارند و حضور هیئت امنا می‌تواند کمک کننده باشد.

چگینی افزود: مشخص شدن آورده سازمان اوقاف برای بازسازی و اینکه این آورده را از چه منبع و یا چگونه می‌خواهد واگذاری املاک انجام دهد باید مورد توجه قرار گیرد.

شورای شهر برای بناهای تاریخی ۲۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است

سخنگوی شورای شهر اراک هم گفت: شورای برای بناهای تاریخی ۲۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است

عباس خسروانی اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم یک صندوق مشترک و یا یک حساب مشترک برای این منظور ایجاد شود.

وی افزود: نگرانی اعضای شورا از آن است که دستگاه‌هایی که الان پای کار آمده‌اند، آیا به تعهدات خود عمل می‌کنند یا خیر؟ سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک تصریح کرد: باید به مردم گزارش داده شود که کدام دستگاه به تعهدات خود عمل کرد و چه دستگاهی کوتاهی کرده است.

خسروانی افزود: پیشنهاد دوم مربوط به بهره برداری از صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی است که در سطح ملی تشکیل شده و کسانی که در شهرهایشان بناهای تاریخی دارند از این صندوق برای حفظ و مرمت پول دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: شورای شهر برای بناهای تاریخی ۲۰ میلیارد تومان پول در نظر گرفته است و کل این مبلغ برای بازار نیست.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک گفت: برای تأمین مابقی پول مورد نیاز احیای بازار باید از پروژه‌های عمرانی شهر کم کنیم تا به این پروژه اختصاص بدهیم و توجه به حضور و اختصاص منابع از سوی سایر دستگاه‌ها دارای اهمیت ویژه است.

توجه به ضمانت اجرایی این تفاهم نامه بسیار ضروری است

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک هم گفت: توجه به ضمانت اجرایی این تفاهم نامه بسیار ضروری است و نحوه پیشرفت پروژه باید به صورت دقیق در نظر گرفته شود که کار در لحظه شروع و در حین اجرا ابتر نماند.

سید وحید میرنظامی اظهار کرد: تعلل و دیر عمل کردن دستگاه‌ها می‌تواند این نتیجه را در پی داشته باشد که دیگر بازاری وجود نخواهد داشت با توجه به آنکه بازار در معرض باد و باران قرار دارد.

وی افزود: از بازار اراک به عنوان هویت شهری و اجتماعی یاد می‌شود که می‌طلبد با یک اهتمام جدی تری مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک تصریح کرد: با توجه به چالش‌هایی که با اوقاف در قسمت‌های مختلف وجود داشته است، ایجاد یک صندوق مشترک جدی ضروری است به گونه‌ای که در میان راه دچار مشکل در این خصوص نشویم.

میرنظامی ادامه داد: قراردادها معمولاً در شرایطی به مشکل برمی‌خورند که تعهدات طرفین به موقع انجام نمی‌شود و سبب بروز خسارت می‌شود.

علی اصغر غفاری دیگر عضو شورای شهر اراک هم گفت: اماکن غیرتجاری در بازار که به صورت تجاری استفاده می‌شوند، برای خود یک حقی قائل شده‌اند، به گونه‌ای که عملاً از منافع آن استفاده می‌کند و حقی برای شهر و سهمی را برای بازار و مرمت آن پرداخت نمی‌کنند.

وی اظهار کرد: هیئت امنای بازار باید در این خصوص تصمیم‌گیری کنند که چگونه می‌خواهند این افراد را پای کار آوردند.

عضو شورای شهر اراک تصریح کرد: بافت بازار و اماکن مسکونی کنار آن در هم تنیده است اینکه ما بازار بدون آنکه اماکن مسکونی مجاور آن را بخواهیم حفظ کنیم امکان پذیر نیست.

غفاری اضافه کرد: متأسفانه طبق ضوابط شهرسازی و ضوابط خاص در نظر گرفته شده برای بازار، این مجموعه آرام آرام به روی تخریب پیش می‌رود و میزان مرمت این بخش بسیار کم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: در صورتی که اماکن تجاری مرمت شود و به اماکن مسکونی بی‌توجهی شود این موضوع خود سبب تخریب بخش دیگری از این بافت خواهد شد.

ابنیه تاریخی و بازار سرپوشیده سند هویت استان مرکزی و شهر اراک

کد خبر 752689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.