«تغییر دکترین هسته‌ای ایران» بر بستر تنش آوریل

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه بیست‌ودوم اردیبهشت ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قم روی دور تند پیشرفت و آبادانی» به سفر روز گذشته رئیس جمهور به قم پرداخت و نوشت: دومین سفر دکتر رئیسی به قم که با استقبال گسترده و پرشور مردم همراه بود، چندین دستاورد توسعه‌ای و زیرساختی برای این شهر و استان به همراه داشت. در این سفر دو روزه، با حضور رئیس‌جمهور پروژه پوشش سراسری شبکه فیبر نوری در استان قم به بهره‌برداری رسید تا با تحت پوشش قرار گرفتن ۴۳۵ هزار خانوار، میزان خانوارهای تحت پوشش فیبر نوری در سراسر کشور به ۷.۵ میلیون خانوار برسد. واگذاری ۳ هزار و ۷۴۸ واحد مسکونی و ۳ هزار و ۵۰۸ قطعه زمین در استان، راه‌اندازی ۱۵۰ کارخانه تعطیل و نیمه‌تعطیل و در کنار اینها، تصمیم‌گیری برای به سرانجام رساندن دو پروژه کلان، یعنی تعیین تکلیف طرح مونوریل و فرودگاه بین‌المللی، از دیگر رهاوردهای این سفر برای شهر و استان قم بوده است.

به گفته محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور، بر اساس تصمیمات مرتبط با این سفر، در مجموع ۸۷ مصوبه جدید با اعتبار ۵ هزار و ۳۶۴ میلیارد تومان در این استان اجرا خواهد شد. نخستین سفر دولت مردمی به استان قم که در تابستان ۱۴۰۱ انجام شد نیز ۱۴۷ مصوبه برای این استان به همراه داشت که قریب به ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن تعیین شده بود. به این ترتیب، علاوه بر این آمار، زیرساختی بودن طرح‌ها و مصوبات هر دو سفر، نشان از توجه ویژه دولت به شهر و استان قم دارد؛ توجه ویژه‌ای که بر اساس آن می‌توان از جبران جدی کاستی‌های گذشته و حرکت مستمر قم در مسیر توسعه خبر داد.

«تغییر دکترین هسته‌ای ایران» بر بستر تنش آوریل

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اسرائیل را قضاوت نکنید، ما خودمان هزاران انسان بی‌گناه را کشته‌ایم!» نوشت: رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا طی اظهاراتی عجیب، وقتی می‌خواست، جنایات رژیم صهیونیستی در قتل‌عام ۳۶ هزار غیرنظامی در غزه را توجیه کند، گفت: ما آمریکایی‌ها در سرتاسر دنیا ده‌ها هزار نفر را قتل‌عام و صدها شهر را نیز ویران کرده‌ایم، فلذا نباید اسرائیل را به خاطر آنچه در غزه انجام می‌دهد، قضاوت کنیم!

«جنون» شاید کلمه مناسبی برای توصیف اقدامات «رژیم آپارتاید اسرائیل» در غزه باشد. قتل‌عام ۳۶ هزار انسان طی ۲۱۶ روز آن هم با سلاح‌های مخصوص تخریب بُتُن و سنگر، یا به شکل زنده به گور کردن در محوطه‌های بیمارستانی و… جز با «جنون» و «وحشی‌گری» قابل جمع نیست. حمایت از چنین رژیمی نیز فقط با «جنون» ممکن است. آمریکا بزرگ‌ترین حامی این رژیم در جنایات غزه است و مهم‌ترین و نزدیک‌ترین سند برای این ادعا، وضعیتی است که بیش از ۲۰ روز است در دانشگاه‌های آمریکا شاهدیم. اظهارات رسمی راجع به میزان کمک‌های تسلیحاتی، سیاسی و مالی آمریکا از رژیم اسرائیل نیز از جمله دلایل دیگر ماست. حالا تصور کنید چنین جنایتکاران روانی بخواهند از جنایات خود دفاع یا آن را توجیه کنند.

ژنرال مارک میلی، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکاست. او در جمعی قرار گرفته و یکی از حضار از او درباره جنایات اسرائیل در غزه می‌پرسد. آن‌قدر زن و کودک و نوزاد در غزه قتل‌عام شده‌اند، آن‌قدر فیلم و عکس از حملات تانک‌ها و جنگنده‌های صهیونیستی به بیمارستان‌های غزه وجود دارد، آن‌قدر جنایت در غزه عُریان و غیرقابل تکذیب است که، ژنرال میلی را در شرایط عجیبی قرار می‌دهد. او فقط به این فکر می‌کند که باید، از اسرائیل دفاع کند، حالا چگونه‌اش، مهم نیست! ژنرال میلی در چنین فضایی می‌گوید: «ما افراد بی‌گناه زیادی را کشته‌ایم و شایسته انتقاد از کشتار اسرائیل نیستیم.» (!)

«تغییر دکترین هسته‌ای ایران» بر بستر تنش آوریل

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر ««تغییر دکترین هسته‌ای ایران» بر بستر تنش آوریل» نوشت: ۱۸ روز تنش بی‌سابقه ایران با رژیم صهیونیستی در فاصله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق تا عملیات وعده صادق و پنج روز بعد از آن، یعنی عملیات روز ۳۱ فروردین اسرائیل علیه ایران، خیلی چیزها را تغییر داد و چیزهای بیشتری را هم دگرگون خواهد کرد. یکی از چیزهایی که ممکن است تغییر کند، سمت‌وسوی برنامه هسته‌ای ایران است. کمال خرازی، مشاور رهبری نظام روز پنجشنبه در گفت‌وگو با الجزیره مباشر هشدار داد که ایران اگر «ناچار» شود «دکترین هسته‌ای» خود را تغییر خواهد داد؛ موضعی که بیش و پیش از هر چیز، ریشه در ۱۸ روز تنش بی‌سابقه تهران و تل‌آویو دارد. اثر این ۱۸ روز تنش را شاید بتوان در سطحی محدودتر، با اثرات ۱۶ روز بحران موشکی آمریکا و شوروی سابق در سال ۱۹۶۲ مقایسه کرد که منجر به تعمیق نگاه دو طرف به نقش بازدارنده تسلیحات هسته‌ای شد.

چینی‌ها زمانی در دهه ۱۹۵۰ میلادی، تسلیحات اتمی را «ببر کاغذی» قدرت‌های بزرگ خوانده بودند، ولی هم آن‌ها اذعان می‌کردند: «اگر آمریکا با بمب اتمی [به‌ما] حمله کند، چیزی مقابلش نداریم و فقط مجبوریم اجازه چنین حمله‌ای را بدهیم.» همین شد که پکن در اکتبر ۱۹۶۴ اولین سلاح هسته‌ای را آزمایش کرد. موضع سید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره مباشر که گفته «اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم» پرسش‌هایی جدی درباره چرایی تغییر دکترین هسته‌ای ایران به وجود آورده است. موضع رسمی ایران طی بیش از دو دهه گذشته پایبندی به پیمان منع اشاعه (NPT) بود که مبتنی بر «دکترین کاربرد صلح‌آمیز» انرژی هسته‌ای است. با این حال، ظرف سال‌های اخیر، دست‌کم چند مقام در رده‌های میانی ایران هشدار داده‌اند که دکترین ایران ممکن است تحت شرایط خاص دگرگون شود.

«تغییر دکترین هسته‌ای ایران» بر بستر تنش آوریل

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جهان مسخره صهیونیست‌ها» نوشت: به گزارش «وطن امروز»، مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت آرا یعنی ۱۴۳ رأی پیش‌نویس قطعنامه حمایت از درخواست فلسطین برای عضویت کامل در این سازمان را تصویب کرد. ۹ کشور در مجمع عمومی سازمان ملل با توصیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در این مجمع مخالفت کرده و ۲۵ کشور رأی ممتنع دادند. بر اساس گزارش خبرگزاری وفا، این پیش‌نویس به شورای امنیت توصیه می‌کند این درخواست را با نگاه مثبت مورد بررسی و بازنگری قرار دهد.

نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UNGA) درباره قطعنامه «حقوق و امتیازات» فلسطین که از شورای امنیت می‌خواهد درخواست فلسطین برای تبدیل شدن به یکصدونودوچهارمین عضو سازمان ملل را به طور مطلوب بازنگری کند، از صبح جمعه به وقت محلی آغاز شد. فلسطین و گروه کشورهای عربی این قطعنامه را ارائه کرده بودند که تصویب پیش‌نویس قطعنامه به فلسطین حقوق و امتیازات بیشتری در سازمان ملل خواهد داد. فلسطین در حال حاضر ناظر غیرعضو است اما اکنون سال‌هاست برای عضویت کامل در این نهاد بین‌المللی تلاش می‌کند. این تلاش ماه گذشته توسط آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل وتو شد.

همزمان با بررسی قطعنامه گروه کشورهای عربی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل، گیلعاد اردان، سفیر و نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد در اقدامی توهین‌آمیز منشور ملل متحد را در مقابل دیدگان همگان در دستگاه خردکن انداخت. سفیر اسرائیل در سازمان ملل که از دستور جلسه بررسی قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل عصبانی بود، همچنین تصویر یحیی سنوار از رهبران حماس را در دست داشت و پس از پایان سخنانش، نشست مجمع عمومی را ترک کرد اما هیأت اسرائیلی در سالن حضور و چهره‌ای بسیار گرفته و عصبانی داشتند.

«تغییر دکترین هسته‌ای ایران» بر بستر تنش آوریل

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «خط و نشان کمال» را برگزید و نوشت: اگرچه در سال‌های اخیر سیدکمال خرازی در جایگاه وزیر امور خارجه اسبق کشور و رئیس فعلی شورای راهبردی روابط خارجی به فراخور، مواضع خود را درباره پرونده و همچنین توان هسته‌ای ایران مطرح کرده، که گاهی به تنش زدایی تنه زده و گاهی هم لحن تند و هشداردهنده‌ای به خود گرفته است، اما تاکنون او اشاره‌ای به احتمال تغییر دکترین هسته‌ای که می‌تواند به معنای نظامی شدن توان اتمی ایران باشد، نکرده بود. حال مصاحبه سیدکمال خرازی با الجزیره و خط ونشان کشیدن‌های او مبنی بر اینکه اگر موجودیت ایران به واسطه تهدیدات اسرائیل به خطر بیفتد، احتمال تغییر دکترین هسته‌ای ایران وجود دارد، نشان می‌دهد که باید موضوع را جدی تر از سخنان قبلی او دید. رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در این گفت‌وگو تصریح می‌کند: «به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیستیم، اما در صورتی که رژیم صهیونیستی جسارت کند و به تأسیسات هسته‌ای ایران لطمه بزند، سطح بازدارندگی ما متفاوت خواهد شد و اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم». همین گفته‌های سیدکمال خرازی، واکنش کاخ سفید را هم به دنبال داشت، چنان که متیو میلر روز پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات رئیس شورای راهبردی روابط خارجی دال بر احتمال تغییر سیاست هسته‌ای ایران در صورت تهدید موجودیت نظام، این دست اظهارات را غیرمسئولانه توصیف کرد و در ادامه روی ادعای همیشگی واشنگتن مانور داد «همان طور که رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه آمریکا بارها به صراحت گفته‌اند، ایالات متحده به هر طریقی اجازه نخواهد داد تا ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند».

«تغییر دکترین هسته‌ای ایران» بر بستر تنش آوریل

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خوان‌گسترده یارانه حمایتی» نوشت: از زمان اجرای سیاست توزیع کالابرگ الکترونیک، سیاست‌گذار طرح‌های تشویقی را برای مشمولان این طرح در نظر گرفت. این طرح‌های تشویقی در سال ۱۴۰۲ ابتدا برای سه دهک اول جامعه بود و به مرور تا دهک هفتم تسری یافت. پس از آن نیز در بهمن سال گذشته با اجرای طرح فجرانه اعتبار تشویقی کالابرگ را به مدت سه‌ماه و تا اردیبهشت‌ماه سال جاری ادامه داد. طی روزهای گذشته سخنگوی دولت تداوم اجرای طرح فجرانه را مشروط به تأمین منابع آن دانست. این موضوع بار دیگر خطر تحمیل بار مالی طرح‌های تشویقی کالابرگ را یادآور می‌شود. گزارش‌های کارشناسی تاکید می‌کنند نحوه اجرا و جمعیت هدف طرح‌های تشویقی کالابرگ الکترونیک به‌گونه‌ای است که احتمال استقبال از این طرح را در سال ۱۴۰۳ افزایش خواهد داد. همچنین گفته می‌شود که گروه هدف یارانه‌های تشویقی در مقایسه با منابع آن به شکلی سخاوتمندانه انتخاب شدند که این موضوع می‌تواند منجر به کسری منابع هدفمندسازی یارانه‌ها شود.

بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد در صورت تداوم پرداخت یارانه‌های تشویقی، رقم یارانه‌ها به ۴۰۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد؛ درحالی‌که این ردیف در بودجه سال جاری حدود ۸۷ هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت. باید تاکید کرد که اعطای یارانه‌های نقدی یکی از روش‌های مؤثر برای حمایت از دهک‌های کم‏درآمد است؛ اما اگر منابع لازم و پایدار برای آن در بودجه در نظر نگرفته نشده باشد، خود باعث تشدید کسری بودجه و بالا رفتن تورم می‌شود که اثر منفی بر دهک‌های کم‌درآمد برجای خواهد گذاشت. بنابراین گسترده شدن یارانه‌های نقدی و توسعه کالابرگ، باید منوط به وضعیت درآمدهای پایدار در بودجه باشد.

«تغییر دکترین هسته‌ای ایران» بر بستر تنش آوریل

کد خبر 752386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.