خواص زنجبیل در طب سنتی + تاثیر بر پوست، مو و لاغری

زنجبیل یکی از محبوب‌ترین گیاهانی است که با خواص متعددی که دارد در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای یافته است و از خواص این گیاه می‌توان به تاثیر بر پوست، مو و لاغری، خواص ضدالتهابی، بهبود گوارش و آرامش‌بخش بودن اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، زنجبیل گیاهی زرد و دارای طبع گرم است و یکی از مواد غذایی پرکاربرد محسوب می‌شود که از ریشه آن به‌صورت خشک‌شده یا پودر و به عنوان نوعی ادویه در غذاهای مختلف و بعضی نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود.

زنجبیل بزاق انسان را تحریک و به تولید صفرا کمک می‌کند و از سوی دیگر اثر مثبتی روی آنزیم‌هایی به نام «لیپاز پانکراس» و «تریپسین» برجای می‌گذارد و باعث پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری‌هایی مانند «سرطان کولون» و یبوست می‌شود.

زنجبیل همچنین ممکن است با دارا بودن اثرات ضدمیکروبی، آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی به عنوان مسکن و به‌عنوان درمانی برای اختلالات سلامتی مورد استفاده قرار گیرد، از جمله خواص این گیاه می‌توان به ضدتهوع و استفراغ، درمان کم اشتهایی، مقوی قلب، ضدلخته شدن خون، ضدباکتری، جلوگیری از برونشیت، ضدسرفه، ضدسموم کبدی، ادرارآور، کاهش اسپاسم، محرک سیستم ایمنی، ضدنفخ، افزایش ترشحات روده‌ای معده‌ای، پایین آورنده کلسترول خون، پیشگیری از روماتیسم، محرک گردش خون مغزی و محرک هضم غذا اشاره کرد.

طبق مطالعات آزمایشگاهی مشخص شده است که یکی از مهم‌ترین خواص زنجبیل ضدسرطانی بودن آن است، جینجرول، مهم‌ترین جز تشکیل‌دهنده زنجبیل که مسئول ایجاد طعم و مزه در این گیاه است و از رشد سلول‌های سرطانی به خصوص سرطان روده در انسان جلوگیری می‌کند.

خواص زنجبیل در طب سنتی + تاثیر بر پوست، مو و لاغری

مهمترین خواص زنجبیل چیست؟

زنجبیل دارای خواص بسیاری است که به طور سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بعضی از خواص این گیاه عبارتند از:

  • خواص ضدالتهابی
  • ضدعفونی
  • آنتی اکسیدانی
  • ضدتهوع
  • ضدالتهاب مفاصل
  • افزایش سیستم ایمنی
  • بهبود گوارش

خوردن زنجبیل ناشتا چه خاصیتی دارد؟

این گیاه در صورتی که به صورت ناشتا در صبح مصرف شود دارای خواص بی‌شماری برای لاغری و سلامتی است، زیرا متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد، به چربی سوزی و با کاهش سطح کورتیزول به کاهش استرس در طول روز کمک می‌کند.

خواص زنجبیل برای لاغری

زنجبیل اشتها را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود کمتر غذا بخورید، همچنین متابولیسم را افزایش می‌دهد و با افزایش کالری سوزی به لاغر شدن کمک می‌کند؛ زنجبیل از جذب چربی موجود در غذا جلوگیری می‌کند و از این طریق نیز در کاهش وزن مؤثر است.

زنجبیل را به منظور تأثیرگذاری بر لاغری می‌توان به روش‌های متفاوتی استفاده کرد که شامل موارد زیر است:

  • به صورت دمنوش یا چای زنجبیل
  • به صورت یک نوشیدنی خنک همراه با لیمو
  • با اضافه کردن به غذا در قالب ادویه
  • افزودن زنجبیل تازه به غذاهایی مثل سالاد و سوپ

برای درست کردن دمنوش زنجبیل کافی است یک قاشق چای‌خوری زنجبیل پودر شده را به یک لیوان آب در حال جوش افزوده، دما را کم کنید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه دم بکشد.

خواص زنجبیل در طب سنتی + تاثیر بر پوست، مو و لاغری

ضدالتهاب و آرامش‌بخش

زنجبیل دارای خواص ضدالتهابی است که می‌تواند در کاهش التهاب‌های مرتبط با مشکلات زنان و التهابات مجاری ادراری مفید باشد؛ همچنین، این گیاه خواص آرامش‌بخشی دارد و در کاهش استرس و اضطراب مؤثر است.

خواص زنجبیل برای مو

این گیاه موجب تقویت ریشه‌های مو و ضخامت آنها می‌شود، همچنین پزشکان مصرف این گیاه را در جلوگیری از ریزش مو مؤثر می‌دانند، خواص ضدالتهابی زنجبیل می‌تواند به پیشگیری از خارش و التهاب پوست سر کمک کند، این ویژگی در بهبود سلامت پوست سر و کاهش مشکلات مرتبط با آن مانند شوره و التهاب پوست سر مؤثر است.

خواص زنجبیل در درمان شوره سر

خواص ضدعفونی‌کننده زنجبیل برای مبارزه با قارچی که منجر به شوره می‌شود، عالی است، برای این کار، زنجبیل رنده شده را با آب مخلوط کنید و در یک بطری اسپری بریزید و مخلوط را به طور مستقیم روی کف سر اسپری کنید.

خواص زنجبیل برای پوست

مصرف زنجبیل باعث روشن‌کنندگی پوست می‌شود و کمک می‌کند تا لک‌های پوستی کاهش پیدا کند، خواص ضداکسیدانی این گیاه به مقابله با آسیب‌های اکسیداتیو در پوست کمک می‌کند و به همین دلیل علائم پیری پوست کاهش می‌یابد و پوست جوان‌تر و تازه‌تر به نظر می‌رسد.

درمان حالت تهوع با زنجبیل

یکی دیگر از خواص زنجبیل، مبارزه با حالت تهوع است، به طور مثال، از گذشته‌های دور از زنجبیل به‌عنوان داروی مؤثر برای دریازدگی استفاده می‌کردند، بعضی از شواهد نشان می‌دهند که زنجبیل ممکن است به اندازه‌ی داروهای تجویزی، در درمان حالت تهوع مؤثر باشد.

این گیاه شگفت‌انگیز حتیv ممکن است حالت تهوع و استفراغ بعد از عمل جراحی و شیمی درمانی را در بیماران سرطانی تسکین دهد، اما بیشترین تأثیر آن در حالت تهوع مرتبط با بارداری، مانند تهوع صبحگاهی (morning sickness) است.

زنجبیل و کبد چرب

مصرف زنجبیل با بالا بردن متابولیسم و سوخت‌وساز بدن باعث کاهش جذب چربی در اندام‌های داخلی می‌شود، خاصیت آنتی‌اکسیدانی زنجبیل تری گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد و برای درمان کبد چرب تجویز می‌شود، مصرف زنجبیل با کاهش التهاب و رشد سلول‌های سرطانی از سرطان کبد هم جلوگیری می‌کند.

خواص زنجبیل در سرماخوردگی

خوردن زنجبیل ناشتا می‌تواند به تسکین علائم سرماخوردگی مانند عطسه، سرفه، گلو درد و آبریزش بینی کمک کند، خواص ضدالتهابی و ضدویروسی زنجبیل می‌تواند در بهبود علائم سرماخوردگی مفید باشد.

تأثیر زنجبیل بر کاهش مشکلات ریه

در دوران مدرن و با افزایش بیماری‌ها و التهاب‌های تنفسی و ریوی به خاطر آلودگی‌های موجود در هوا، می‌توانید با نوشیدن دمنوش‌های خاص این بیماری‌ها را کاهش دهید، یکی از خواص چای زنجبیل کمک به افرادی است که دارای بیماری‌های تنفسی مانند آسم هستند، این گیاه به کاهش مشکلات ریه کمک می‌کند و دشواری در تنفس و سرفه را بهبود می‌بخشد، همچنین این نوشیدنی آلرژی و عطسه را نیز کاهش می‌دهد.

خواص زنجبیل در طب سنتی + تاثیر بر پوست، مو و لاغری

چه کسانی نباید زنجبیل مصرف کنند؟

مصرف زنجبیل در حد اعتدال برای بیشتر افراد بی‌خطر است و به دستیابی به خواص زنجبیل کمک می‌کند، با این حال مصرف این ماده غذایی در دوزهای زیاد می‌تواند علائم زیر را در برخی افراد ایجاد کند:

  • ناراحتی شکمی
  • سوزش سر دل
  • اسهال
  • تحریک دهان و گلو

اگرچه زنجبیل به خاطر خواص بی‌نظیرش بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود، اما گیاهی قوی است، بنابراین ممکن است برای برخی افراد نامناسب باشد، از جمله موارد زیر:

  • با سابقه سنگ کلیه حاوی اگزالات
  • کسانی که اغلب دچار سوزش سر دل یا رفلاکس اسید می‌شوند.
  • افراد با فشار خون پایین یا مصرف داروهای فشار خون باید زنجبیل را در حد اعتدال مصرف کنند، زیرا زنجبیل اثرات بالقوه‌ای در کاهش فشار خون دارد.
  • هیچ مدرکی مبنی بر ناامن بودن زنجبیل در دوران بارداری یا شیردهی وجود ندارد، اما بهتر است ابتدا با پزشک عمومی یا مامای خود مشورت کنید.
کد خبر 752135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.